הנהלת הבורסה החליטה לא לפתוח את המסחר היום בעקבות עיצומי העובדים

ועד עובדי הבורסה: "לאורך כל השבוע שעבר המשיכה ההנהלה להתנגח בהסתדרות ובוועד, חרף ההודעה המוקדמת המתריעה מפני צעדים ארגוניים" • הנהלת הבורסה: "הוועד אינו מסתפק בבונוס של 15 מיליון שקל. עלות השכר הממוצעת של עובד בורסה עומדת על כ-50,000 שקל בחודש"

איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי
איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

עיצומים בבורסה לניירות ערך בתל אביב: ועד עובדי הבורסה הודיע לעובדים כי "בהוראת ההסתדרות יום העבודה יחל היום, 7 ביוני 2020 בשעה 11:00", ולכן "כל העובדים מתבקשים לא להגיע לפני השעה הנקובה למקום העבודה".

בהקשר זה הבהיר גורם המקורב לוועד העובדים בבורסה, בהתייחסו לתחילת המסחר, כי "העובדים יגיעו לבניין הבורסה, תהיה שם ישיבה - אסיפת עובדים - עם נציגי ההסתדרות, ותיקח בערך שעה מאז עד אשר תגיע לסיומה כשיחזור כל עובד לעבודתו, והמערכות יחלו לפעול".

כך, משום שהתחלת המסחר דורשת מערכת תיאומים, הרי שהמסחר לא צפוי להתחיל ב-11:00 אלא זמן ניכר לאחר מכן, וכנראה שהרבה אחרי 12:00. גורם מעורה אף ציין כי "פתיחת המסחר זה לא רק לאפשר מסחר אלא גם לדאוג לסליקה ועוד. העיכוב הפעם לא ידוע, כי לפי שעה אין עובדים שהחלו להפעיל את שלב ההכנה למסחר והם לא בבניין. לכן, כך נראה, הכי מוקדם שיכול להיות מסחר זה ב-13:00, אם בכלל יהיה מסחר היום".

לפני כשנה, במאי 2019, היו עיצומים דומים מצד עובדי הבורסה. או אז פתיחת המסחר נדחתה בכמעט ארבע שעות בגלל שעובדי הבורסה לא הגיעו בשעות מוקדמות כרגיל כדי להתחיל את ההכנה למסחר. "אלא שלפני כשנה כבר היו אנשים שעבדו בשעה הזו כדי להתחיל את יום המסחר ואילו היום הם לא בבורסה".

דחיית שעת המסחר הבוקר באה לאחר דחיית שעת הפתיחה של המסחר שקרתה ב-21 במאי 2019 שבתורה הייתה הראשונה לאחר תקופה של 11 שנים שיום המסחר בבורסה היה יום מקוצר. או אז, ב-2008, הסתיים המסחר מוקדם מהמתוכנן. 

בהסתדרות לא מעוניינים להחמיר משמעותית את המצב

נראה כי מבחינת ההסתדרות יש צורך בהגעה להסכם והבנות בין הצדדים, גם אם היא איפשרה לוועד בבורסה "להוציא היום קצת קיטור" עם העיצומים האמורים. עם זאת, נראה כי בהסתדרות לא מעוניינים להחמיר משמעותית את המצב ולא מן הנמנע שעובדים חיוניים להכנת פתיחת המסחר יגיעו לבורסה עוד קודם לשעה 11:00, על מנת לאפשר הכנה של המערכות כאמור.

כך או כך, גורם בהסתדרות אמר כי "אני מקווה שאירוע יסתיים במהרה ושמערכת יחסי העבודה בבורסה תשובה להיות כשהייתה, למען העובדים, החברה והמשק כולו".

כמו כן, לאחר שהקפידה לא להתייחס בפומבי לסכסוכי העבודה החריפים בבורסה, מסרה יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה, המפקחת על הבורסה, כי "אני רואה בחומרה רבה את דחיית פתיחת המסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב, בגלל סכסוך פנימי. בימים בהם אנו משקיעים משאבים ומאמץ לאומי לפיתוח שוק הון חדשני ואטרקטיבי, כל פגיעה בתקינות המסחר עלולה לפגוע במשקיעים ובשוק - מצב שאינו סביר מבחינתי". עוד הוסיפה גואטה, שבעבר אמרה ביחס לסכסוכי העבודה בבורסה כי אין בכוונתה להתערב בהם, באומרה היום כי "הבורסה היא תשתית לאומית, שאין להשביתה בקלות יתר. הנחתי את סגל הרשות לבחון את הנושא עם כל הגורמים הרלוונטים".

ועד עובדי הבורסה הודיע הבוקר (א') לעובדי הארגון כי ביום 2 ביוני 2020 שיגרה ההסתדרות הודעה למנכ"ל, המוסרת כי לאור ההחלטה המצערת של ההנהלה לפרוש מהגישור, בכוונת ההסתדרות להפעיל את סכסוך העבודה בגין בונוס 2017 (סכסוך שהוכרז במאי 2019) ולנקוט בצעדים, החל מיום 7 ביוני". על כן הם פרסמו את ההנחיה שלא להגיע לעבודה היום לפני 11:00, כאשר הם מציינים במכתבם לעובדים כי "הודעה זו היא לכל עובדי הבורסה בכל המיקומים (בנין הבורסה, מתקן הגיבוי עבודה מהבית וכו')".

בוועד טענו עוד כי "לאורך כל השבוע שעבר, המשיכה ההנהלה להתנגח בהסתדרות ובוועד, וחרף ההודעה המוקדמת המתריעה מפני צעדים ארגוניים, נמנעה ההנהלה, בראשות המנכ"ל, מלנקוף אצבע או לחזור בה מההחלטה לפוצץ את הליך הגישור".

עוד לדבריהם, "אם המנכ"ל חושב כי שינוי מבנה הבורסה פירושו צבירת רווחים, אופציות, מענקים, והלוואות עומדות - לו ולחברי ההנהלה, על חשבון גרגרים שהוא מפזר, ברוב חסדו, לציפורים בכלוב - הוא טועה. אחרי איפוק שנמשך כבר חודשים ארוכים, החליטה ההסתדרות, בתיאום עם ועד העובדים, על נקיטת עיצומים על בסיס סכסוך העבודה שעניינו בונוס 2017".

בין הוועד בבורסה לבין המנכ"ל איתי בן זאב יש ריב ארוך. עובדי הבורסה, מהמתוגמלים ביותר במשק, כשעלות שכרם הממוצעת לחודש עומדת על כ-50 אלף שקל, נקלעו לסכסוכים עם ההנהלה, ואף סבלו לפני חודשים אחדים מכך שההסתדרות לא אפשרה להם להשבית מסחר. עתה זה מתאפשר.

על פי העובדים "ההסכם הקיבוצי משנת 2017 קבע מפורשות כי ככל שהצדדים לא יגיעו להסכמות בנוגע לבונוס השנתי, העובדים יהיו זכאים להכריז על סכסוך עבודה ולנקוט בעיצומים".

המאבק הנמשך עם ועד העובדים בבורסה, ועם ההסתדרות, קורה בצל הפיכתה של הבורסה מגוף שאינו למטרות רווח ושבשליטת הבנקים וחברה פרטית למטרות רווח שבשליטת קרנות השקעה זרות. הבורסה עצמה אף הונפקה למסחר אצלה, כשמאז ההנפקה היא רשמה עליות שערים ניכרות. כיום שווה הבורסה כ-1.55 מיליארד שקל, יותר מפי שניים מהמחיר שלפיו הונפקה בקיץ שעבר. לא רק זאת, העיצומים והמאבק החוזר עם הוועד וההסתדרות תופסים את הבורסה לאחר שהמניה שלה טיפסה מתחילת השנה בכ-34%.

"כל הסיפור של המאבק הזה מקורו בסיפור של אורן לרנאו, שמאז אוגוסט היה בהשעיה כי בנהלה רצו לפטרו. הייתה בוררות שקבעה שהוא לא יחזור לתפקידו הקודם", טוען גורם מעורה שהתייחס לרצון הנהלת הבורסה לפטר את חבר הוועד אורן לרנאו, שלטענת ההנהלה "נטש" את משמרתו בחדר המחשב של הבורסה "ב-172 מקרים שונים" וניפח את שכרו בשנים עברו.

מנגד, בצד השני טוענים כי "העיצומים היום וסכסוך העבודה שהוכרז ממזמן, במאי 2019, על הבונוסים ל-2017 לא קשורים במאום לעניין לרנאו. מדובר בסכסוך עבודה עצמאי על בונוסים שלא שולמו בהתאם להסכם הקיבוצי, וכל ניסיון להסיט את הדיון הוא פסול. מה גם שהשנה בן זאב לקח לעצמו בונוס בגובה 678 אלף שקל בגין 2019, שנלקח בשיא המשבר".

ביחס לבונוס למנכ"ל, שאותו מזכירים חברי ועד העובדים גם במכתב מהבוקר לעובדי הבורסה, בסביבת הבורסה מציינים כי המענק למנכ"ל הוחלט בדירקטוריון וקיבל אישור של האסיפה הכללית והוא נגזר מרווחיות החברה, ושלכן "הוא לא לקח כלום, הבונוס ניתן לו".

עוד מוסיף אותו גורם מעורה כי "בכל תקופת הקורונה בן זאב לא הוציא אף עובד לחופשה או לחל"ת, כי מצב הבורסה איפשר לו, וזה היה נכון לגבי כל העובדים בבורסה, כולל כאלה שלא באו לעבודה. גם לא הורד שכר. בן זאב הציע לעובדים מודל של בונוסים והם לא הגיבו לו, עד שנמאס לו לחכות לתגובתם להצעה. ועכשיו הם מפוצצים זאת". מנגד, גורם מהצד השני אומר כי "לא הגיעה שום הצעה קונקרטית שיש מה לדבר עליה. נזרקו מספרים. המגשר עצמו הביא הצעה שבן זאב לארצה לדון בה ועזב".

הנהלת הבורסה: המסחר בבורסה לא ייפתח היום 

בעקבות העיצומים עליהם הודיע ועד עובדי הבורסה, הודיעה הנהלת הבורסה לפני שעה קלה כי "המסחר בבורסה לא ייפתח היום בעקבות שיבושים שגרם ועד עובדי הבורסה, אשר בעקבותיו לא בוצעו מהלכי המסחר והסליקה המאפשרים את פתיחת יום המסחר".

בד בבד מסרה הבורסה כי "ראוי שהציבור הישראלי יבין על מה ולמה החליט ועד העובדים לשבש את המסחר ולהביא להשבתתו: הוועד אינו מסתפק בבונוס שהיקפו 15 מיליון שקלים ומבקש להגדילו, ועל זה יצא למאבק הנוכחי. זאת כמובן בנוסף לעובדה שעלות השכר הממוצעת של עובד בורסה עומדת על כ- 50,000 שקלים בחודש וכן לכך שהעובדים נהנים מאחזקה בהיקף של כ- 100 מיליון שקלים המהווים 6% ממניות הבורסה. נזכיר כי הוועד הכריז בזמנו על סכסוך עבודה כחלק ממאבקו נגד החלטת ההנהלה להנפיק את מניות הבורסה ונציין כי מאז ההנפקה עלה שווי האחזקה שבידי העובדים מ-27 מיליון שקלים לכ-100 מיליון שקלים. נוסיף על כך, כי אף עובד לא הוצא לחל"ת או נפגע כתוצאה ממשבר הקורונה. האם מדובר בניתוק מטריד מהמציאות בה אנו חיים או בגרידיות חסרת מעצורים? הציבור ישפוט. לסיום נוסיף תהייה - האם נכון שההסתדרות תממן ותתמוך במאבק מופרך שכזה, מקופת ציבור העובדים הישראלי שנאנק תחת פיטורי הקורונה". התגובה התוקפנית של הנהלת הבורסה באה לאחר שיו"רית רשות ניירות ערך, ענת גואטה, התייחסה שלא כהרגלה למצב בבורסה ואמרה כי הבורסה היא תשתית לאומית, שאין להשביתה בקלות יתר".

ועד העובדים בבורסה הגיב לדברי גואטה באומרו כי "אנו מכבדים אותה ומבקשים להסב את תשומת ליבה לכך שמי שפגע במסחר היום הם לא העובדים, אלא המנכ"ל שמפר ברגל גסה את הסכמי העבודה שהוא עצמו חתום עליהם. וועד העובדים ישמח להיפגש ולדון בנושא על מנת שהרשות תכנס בעובי הקורה ותעצור את הפגיעה המתמשכת בזכויותיהם של עובדי הבורסה".

בתגובה להודעה על ביטול יום המסחר נמסר מוועד עובדי הבורסה כי "ההחלטה לבטל את יום המסחר לחלוטין היא של המנכ"ל בלבד. במקום לשבת עם העובדים כפי שראוי, בן זאב מתנהל כמו פיל בחנות חרסינה ומתפלא למה נשאר אחריו הרס וחורבן ".

מאיגוד החברות הציבוריות נמסר כי "ההשבתה הפראית והפסקת המסחר בבורסה חמורה ביותר, אינה מתקבלת על הדעת ופוגעת בכלכלה הישראלית. הבורסה היא משאב לאומי וצריך להתייחס אליה כאל תשתית חיונית. אנו קוראים לכל הגורמים הרלוונטיים, משרדי האוצר והכלכלה, רשות ניירות ערך, הסתדרות העובדים ובעיקר להנהלת ועובדי הבורסה לפעול באופן אחראי ולדאוג לחזרה מיידית של הפעילות בבורסה בהקדם האפשרי. שוק ההון הישראלי הוא צינור החמצן של המשק והוא לא יכול להיות בן ערובה של סכסוכי עבודה".