הבורסה בת"א | פרשנות

השבתת הבורסה: הנזק הכלכלי אמנם מוגבל, אבל הנזק האמיתי עוד יתברר בהמשך

עד יום חמישי האחרון הבורסה נתפסה כגוף אמין העומד באופן קבוע לרשות המשקיעים למסחר משני של חוב והון. עכשיו זה כבר לא כל-כך בטוח

הבורסה בת"א / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הבורסה בת"א / צילום: שלומי יוסף, גלובס

ביטול יום מסחר בבורסה הוא דבר נדיר ומזיק מאוד שאסור שיהפוך לשגרתי, כשהוא תופס את הבורסה בתקופת שיא עם שווי חברה של יותר מ-1.5 מיליארד שקל, יותר מכפול מהשווי שבו הונפקה בקיץ אשתקד.

העימותים החוזרים ונשנים בין הנהלת הבורסה לוועד העובדים, מציגים שני צדדים שלא מוכנים לוותר - מצד אחד החברה שהפכה לחברה מטרות רווח שבשליטת קרנות השקעה זרות שמחפשות אפסייד להשקעה שלהן, ומהצד השני עובדי הבורסה שזכאים לתנאי העסקה חלומיים עבור רוב העובדים במשק, שהם שריד של ימים היסטוריים שאפיינו את הבורסה כשהייתה בשליטת הבנקים ולא למטרות רווח.

על פניו אין נזק כלכלי ממשי ומשמעותי שנובע ישירות מהשבתת יום המסחר בבורסה, בטח כשמדובר ביום א' שבו אין מסחר בחו"ל והיקפי המסחר הממוצעים בבורסה המקומית נמוכים יחסית. אם תהיה פגיעה היא תהיה כנראה בטווח הקצר כשבמונחי נזילות כשבממוצע יש בימי ראשון בבורסה מעבר של 3.5 מיליארד שקל מיד אחת לאחרת, באג"חים ובמניות.

אבל, להשבתה היום יש משמעות חשובה מאוד, הרבה מעבר לנזק מיידי כזה או אחר במשקיעים מסוימים שהיו צריכים להשיג נזילות מיידית ולמכור ניירות ערך דווקא היום (וכאלה תמיד יש, וזו בעצם המהות של מסחר רציף ושל שוק משני פועל ואמין), ומעבר לפגיעה הפוטנציאלית מוגבלת במשק והיא הפגיעה בתדמית הבורסה. עד יום חמישי האחרון הבורסה נתפסה כגוף אמין העומד באופן קבוע לרשות המשקיעים למסחר משני של חוב והון.

עכשיו זה כבר לא כל-כך בטוח, וזה קורה כשנה לאחר שקרו העיצומים הקודמים בבורסה (אז רק "לכמה שעות" ולא ליום שלם שבוטל), וכמה חודשים אחרי שהעובדים רצו להשבית את הבורסה וזכו לכתף קרה מההסתדרות.

כפי שהבהירה היום יו"רית רשות ניירות ערך, הבורסה היא תשתית לאומית, עסק חיוני, בטח כשזה נוגע להשבתות של יותר מיום אחד או שניים, ובטח כשמדובר בתקופת משבר - ואנו עדיין בעיצומו של משבר הקורונה, גם אם רבים חושבים שהוא הפך להיסטוריה. למעשה, במונחי שוק ההון, בדגש על שוק האג"ח הקונצרניות, הוא נראה עדיין כעננה מאיימת מאוד גם בהסתכלות לעתיד.

בכל אופן, ההחלטה של העובדים להתחיל את יום המסחר באיחור משדרת, שלא בפעם הראשונה, שמדובר בוועד לוחמני. מולם יש מנכ"ל לוחמני גם כן, שבחר לא לאפשר צמצום של שעות המסחר היום אלא ממש לבטל את יום המסחר כולו - כנראה, ביודעו שדבר שכזה יסעיר את השוק ואת כל הגורמים הרלוונטיים, שעד כה בחרו שלא לקחת צד ולאפשר לסכסוכים הרבים בין ההנהלה לוועד בבורסה להעמיק.

לכן, מהיום זה לא רק משבר יחסי עבודה שמתנהל רק בין הנהלת הבורסה והוועד של עובדיה שנמנים על קבוצות העובדים הכי מתוגמלות במשק, אלא גם משבר שמצריך את ההתערבות של רשות ניירות ערך (שמפקחת על הבורסה ושעד היום נמנע במכוון מלקחת צד בסכסוכים, כששחררה הודעה חריפה רק לאחר שהנושא התפוצץ הבוקר), של ההסתדרות (שאחראית על ועד העובדים בבורסה, ושלא אחת משדרת חוסר נוחות עם מעשיו ואמירותיו) וגם של משרד האוצר. המסחר בבורסה הוא לא מגרש המשחקים של מי מהצדדים, ולא משנה כמה העובדים בבורסה חושבים שהם נפגעו.

למעשה, חברי הוועד בבורסה לא אחת נקטו טונים מאיימים שאף הרתיעו את ההסתדרות והביאו אותה להתנגד ליוזמות של חברי הוועד בבורסה בעבר. אבל זה היה נכון רק עד הבוקר, כשההסתדרות עצמה תומכת בעיצומים שהפכו ליום מסחר מבוטל ראשון מזה שנים רבות. על כן, על הרשות וההסתדרות, שעדיין מסתכלים מהצד ולא שולטים באירועים בבורסה, להנמיך את הלהבות ומהר.