מהנעשה ב'כאן': מונה ראש מטה חדש למנכ"ל התאגיד

ישראל פריד, ראש המטה החדש של מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ, אמור לשמש כזרוע הביצועית בעניינים לוגיסטיים ואסטרטגיים • פריד שימש בעבר כמנכ"ל רדיו גלי ישראל וכסמנכ"ל התוכן של רדיו קול חי. בנוסף, עבד כתסריטאי בתוכניות טלוויזיה שונות

אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ
אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ

כשברקע גירעון של 40 מיליון שקל והכרח לקצץ בתנאי העובדים מודיע תאגיד השידור הציבורי על מינוי בכיר חדש: ישראל פריד ישמש כראש המטה של מנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ. פריד אמור לשמש כזרוע הביצועית בעניינים לוגיסטיים ואסטרטגיים. פריד שימש בעבר כמנכ"ל רדיו גלי ישראל וכסמנכ"ל התוכן של רדיו קול חי. בנוסף, עבד כתסריטאי בתוכניות טלוויזיה שונות.

נזכיר כי ביום שישי האחרון קיבלו עובדי התאגיד מייל ממחלקת משאבי האנוש שבישר להם על מספר צעדי צמצום הנוגעים להם, שנובעים מהצורך לבצע עדכון תקציבי. עיקר השינויים נוגעים לכמות השעות הנוספות המשולמת לעובדים, ובחובה המוטלת עליהם לנצל ימי חופשה.

הסיבה לצמצומים, כפי שהוגדרה בהודעה, הינה "צורך בעדכון תקציבי הנובע בעיקרו מפגיעה ברווחים מפרסום בשל משבר הקורונה". משבר שבעטיו "אנו נאלצים לנקוט מספר צעדים לצמצום עלויות". על פי ההודעה, הנהלת התאגיד רואה חשיבות בתנאי העבודה ורווחתם של העובדים ועל כן נמנענו מהחלטות פוגעות באלו".

אולם, מסתבר שמועצת התאגיד שהתפזרה לפני שבוע לאחר שכהונת רוב חבריה הסתיימה, נדרשה לעניין הגירעון בתקציב, וניתחה את הגורמים לו באופן שונה מכפי שהוצג במייל לעובדים. המועצה ראתה את ההנהלה אחראית לפחות למחצית הגירעון ואפילו גיבשה הנחיות לגבי האופן שיש להתמודד איתו.

פרוטוקול ישיבת המועצה בנושא המסמכים מאשר את החשיפה ב"גלובס", לפיה התגלה לאחרונה גירעון של כ-40 מיליון שקל. אולם, עולה שרק כמחציתו, כ-22 מיליון שקל, הם פועל יוצא של משבר הקורונה. 18 מיליון שקל נוספים נובעים "מטעויות שונות שנעשו ע"י ההנהלה - ועיקרן חישובי מידוד שגויים וטעות במודל הוצאות השכר". 

מהמסמכים עולה כי חברי המועצה לא התכוונו שהעובדים יפגעו: "חברי המועצה מודעים לעובדה כי איזון התקציב הינו מהלך מאתגר לגוף עם עשייה משמעותית בשלוש פלטפורמות - רדיו טלוויזיה ודיגיטל. יחד עם זאת, חברי המועצה סבורים כי יש להימנע ככל הניתן בפגיעה בליבת עשיית התאגיד וכן ומפגיעה בעובדי התאגיד - שאינם אחראים בשום צורה לגירעון שנוצר".

עם זאת, חברי המועצה הדגישו כי הם רואים בהקפאת תקנים צעד שאינו נכון מבחינה ארגונית כי הוא מעוות את המבנה הארגוני, מצמצם את הגמישות הניהולית ועלול להביא לבזבוז כספי ציבור ברגע שהצורך בתקן שלא אויש ימולא ע"י עובדים פרילנסרים שעלותם גבוהה יותר.

כעת, כאמור, המועצה כבר איננה פועלת ולהנהלה יש חופש מוחלט לנהל את המשבר כראות עיניה.

פריד מסר בתגובה: "שמח להצטרף לתאגיד, גוף שנמצא בצמיחה מתמדת ולצוות נפלא שכבר הוכיח את יכולותיו. אני נכון לאתגר ומקווה לתרום כמה שיותר מנסיוני להצלחתו של השידור הציבורי בישראל".