הנפקה | ניתוח

מחזור 2017 המאכזב: אחים יעקובי מבקשת ויתור ממחזיקי האג"ח, לאומי מוחק חוב לברנמילר

על רקע מצבה הפיננסי המאתגר החליטה אחים יעקובי לפנות למחזיקי האג"ח שלה בבקשה לוויתור זמני על חלק מאמות-המידה הפיננסיות • ברנמילר קיבלה הצעה מבנק לאומי ל"תספורת" של קרוב ל-50% על חוב של 10 מיליון שקל

פיני ואמיר יעקובי / צילום: אריק סולטן
פיני ואמיר יעקובי / צילום: אריק סולטן

מניית אחים יעקובי היא המאכזבת ביותר מבין גל מנפיקות ההון של שנת 2017 בבורסה בת"א, עם צניחה של יותר מ-80% תוך פחות משלוש שנים המשקפת לחברת הפרויקטים שווי של כ-55 מיליון שקל.

על רקע מצבה הפיננסי המאתגר כבר תקופה ארוכה, החליטה אחים יעקובי לפנות למחזיקי האג"ח שלה בבקשה לוויתור זמני על חלק מאמות-המידה הפיננסיות להן התחייבה (בדומה לחברת המלונות פתאל לפניה).

החברה שבשליטת האחים פיני ואמיר יעקובי, שהציגה בדוחותיה ל-2019 גירעון בהון ובהון החוזר, מעריכה כי "קיימת אי-ודאות משמעותית" לגבי יכולתה לעמוד באמת-המידה הקשורה ליחס EBITDA מתואם להוצאות מימון, ומבקשת שלא לבדוק אותה עד הדוחות הכספיים של הרבעון הראשון לשנת 2022.

תמורת זאת, החברה מציעה העלאה של 1.75% בריבית על האג"ח, ל-4.75%, הקדמת פירעון תשלום של כ-16 מיליון שקל בשלושה חודשים, לסוף יולי 2020, והתחייבות לכמה צעדים (כולל תוכנית התייעלות ואי-חלוקת דיבידנד).

לאחים יעקובי סדרת אג"ח בהיקף של כ-60 מיליון שקל, הנסחרת בתשואה של כ-9% ובקשתה מגיעה עם התקרבות תשלום הקרן הראשון על הסדרה, בהיקף של כרבע מהסכום, בסוף חודש נובמבר - שאותו היא כאמור מציעה להקדים.

עוד מתכננת יעקובי במקביל לקבלת הסכמת מחזיקי האג"ח לבצע הנפקת הון של קרוב ל-7 מיליון שקל - עיקר הסכום (כ-5 מיליון שקל) מצמד בעלי השליטה, בהתאם לשיעור החזקותיהם, העומד יחד על כ-76%.

אחים יעקובי ציינה בפנייתה לנאמן המחזיקים, כי "במהלך השנתיים האחרונות חוותה החברה מספר אירועים אשר שחקו את תוצאותיה הכספיות" - שבמרכזם הפסדים מפרויקט תמנע, שהגיעו עד היום ליותר מ-25 מיליון שקל, וכן פגיעה מפעילות אורתם סהר, עד הפסקת התמיכה בה.

עוד ציינו בחברה, כי "לאור האמור, בין היתר, נפגמו שולי הרווח של החברה", וכי על רקע מצבה, "החלה החברה לממש נכסים" בין היתר למכירת 50% מפעילות הסביבה הירוקה שלה והחזקותיה (50%) בפרויקט עיר היין באשקלון, נוסף לצעדים להתייעלות בפעילות.

הצעת תספורת מלאומי לברנמילר

נציגה נוספת של "מחזור 2017" המאכזב היא חברת האנרגיה ברנמילר, שעדכנה על רקע מצבה העסקי העגום כי קיבלה הצעה מבנק לאומי ל"תספורת" של קרוב ל-50% על חוב שיש לה כלפיו, מ-10 מיליון שקל לכ-5.5 מיליון שקל, ותשלומו המיידי, עד סוף החודש.

בברנמילר הוסיפו, כי "כחלק ממחילת החוב של הבנק, לפי שיקול דעתו", הוא יקבל אופציה להקצאת מניות בשווי של 2 מיליון שקל במקרה בו שווי החברה יגיע לכ-250 מיליון שקל.

הצעת לאומי דורשת את אישור דירקטוריון החברה, שבמקביל חתמה על הסכם לקבלת השקעה של כ-18 מיליון שקל מאיש העסקים רני צים והקצאה של נתח מניות נוסף לבית ההשקעות מור תמורת 5 מיליון שקל.

הסכמים אלה נחתמו לאחר פקיעתו של הסכם השקעה של קרוב ל-50 מיליון שקל שתכנן צים לבצע בברנמילר על-ידי מתן הלוואות באמצעות חברת המרכזים המסחריים הנושאת את שמו, הנסחרת בבורסה.

ברנמילר, שבשליטת המייסד אבי ברנמילר, עוסקת בייזום, תכנון, הקמה והפעלת מתקנים לייצור חשמל, ובמכירת ציוד ופתרונות אגירה, על בסיס פיתוח טכנולוגיה בבעלותה.

לאחר הנפקתה החלה ברנמילר להיתקל בקשיים במימון השלמת הקמת הפרויקט המרכזי שלה - תחנת הכוח "רותם 1" שבדרום הארץ, וניסתה לגייס כמה גורמים לסיוע בנושא.

מתחילת חודש יוני זינקה מניית ברנמילר בכ-80% והיא משקפת לחברה שווי של כ-160 מיליון שקל. הקפיצה האחרונה השלימה למניית ברנמילר זינוק של 290% מתחילת השנה, שקיזז חלק ניכר מהירידות החדות שרשמה מאז ההנפקה באוגוסט 2017, המסתכמות כעת בכ-36%.