הממשלה אישרה מינוי שגרירות במצרים ובטורקמניסטן

הממשלה אישרה הבוקר את המינוי של אמירה אורון לשגרירת ישראל במצרים ואת מינויה של בת עדן קייט לשגרירת ישראל בטורקמניסטן

אמירה אורון, שגרירת ישראל / צילום: מתוך יוטיוב
אמירה אורון, שגרירת ישראל / צילום: מתוך יוטיוב

הממשלה אישרה הבוקר את המינוי של אמירה אורון לשגרירת ישראל במצרים ואת מינויה של בת עדן קייט לשגרירת ישראל בטורקמניסטן.

אורון אושרה כבר לפני למעלה משנה לתפקיד שגרירת ישראל במצרים, אך הממשלה ה-34 לא העלתה את שמה לאישור סופי. אורון, ראש מחלקת מצרים במשרד החוץ, דוברת ערבית בדיאלקט המצרי, נחשבת למומחית מובילה ביחסי ישראל מצרים. לפני מספר שנים היא שירתה כממונה על שגרירות ישראל בטורקיה, בשנים מורכבות במיוחד ביחסים שבין ישראל לטוריקה.

שר החוץ גבי אשכנזי: "אני מברך על המינוי של שתי השגרירות. מדובר בדיפלומטיות מנוסות, מקצועיות ומוערכות, ואני משוכנע כי יקדמו את היחסים הבילטראלים בין מדינת ישראל למדינות בהן ישרתו להישגים משמעותיים. אני רוצה לאחל לאמירה אורון ובת עדן קייט בהצלחה במשימה הלאומית שלפניהן".

בלי שגריר במצרים מאז יולי 2019

שגריר ישראל במצרים לשעבר דוד גוברין סיים את שירותו במדינה ביולי 2019 ומאז אין שגריר ישראלי שם. אורון אושרה על ידי ועדת מינויים מקצועית כבר בשנת 2018 והממשלה ה-34 עיכבה את מינויה מסיבה לא ברורה. במקביל, החל מקיץ 2019 קידם בנימין נתניהו את מינוי השר לשעבר איוב קרא לתפקיד שגריר ישראל במצרים, כפתרון פוליטי אחרי שקרא נפלט בפריימריז של הליכוד למקום לא ריאלי.

אולם אחרי פיזור הכנסת ה-21 וההשתלשלות הפוליטית במסגרת ממשלות מעבר, לא ניתן היה לקדם מינויים פוליטיים. בנוסף, המינוי של קרא נחשב שנוי במחלוקת  בשל תקריות דיפלומטיות שהוא היה מעורב בהן בדובאי ובאיטליה.

השיהוי הרב בהשלמת מינויה של אורון למצרים, הוביל לתסכול גדול מאוד בקרב אנשי משרד החוץ הבכירים. לכל ממשלה עומדת הזכות לקדם מינויים פוליטיים (11 שגרירים), אך העובדה שהשגרירות במצרים נותרה ללא שגריר הייתה מקור למבוכה.

ביוני 2019 פנו 9 שגרירי ישראל במצרים לשעבר לנתניהו ולשר החוץ דאז, ישראל כ"ץ וביקשו להימנע ממינוי פוליטי של איוב קרא למצרים. "אנו מבקשים ממך להימנע ממינוי פוליטי ולהעדיף את הבחירה המקצועית שעשתה ועדת המינויים של משרד החוץ בדיפלומטית המיומנת אמירה אורון, שהיא בעלת ניסיון רב בענייני המזרח התיכון, בנוסף לשליטתה בשפה הערבית. היא שירתה בשגרירות ישראל בקהיר, ניהלה את מחלקת מצרים וייצגה את ישראל באנקרה. מעמדה של שגרירתנו במצרים יקר לנו, ואנו מקווים שתיענה לפנייתנו", הם כתבו.