יתרות המט"ח של בנק ישראל עלו בחודש מאי לשיא של 142 מיליארד דולר

היקף היתרות מהוות כעת 35.5% מהתוצר המקומי • במאי ביצע בנק ישראל רכישות מט"ח בהיקף של 2.62 מיליארד דולר • הסתיימה תכנית ההלוואות לטווח ארוך שסיפק הבנק למערכת הבנקאית

ד"ר אמיר ירון / צילום: יונתן בלום
ד"ר אמיר ירון / צילום: יונתן בלום

יתרות המט"ח של בנק ישראל עלו בחודש מאי האחרון ב-8.96 מיליארד דולר לשיא מעל 142.5 מיליארד דולר, כך דיווח היום בנק ישראל.

כתוצאה מרכישות מט"ח ומהעברות הממשלה מחו"ל נרשם בחודש מאי החולף גידול של יותר מפי 2 לעומת ינואר, כך שהיקף היתרות היתרות מהוות כעת 35.5% מהתוצר המקומי.

בנק ישראל מפעיל מספר תכניות כדי לטפל בקשיי נזילות שפגעו במערכת הפיננסית בעקבות משבר הקורונה, במטרה להבטיח את התפקוד התקין של השווקים הפיננסיים. אחת מהן, שהחלה שנים לפני משבר הקורונה, נוגעת לשוק המט"ח. בנק ישראל רוכש מעת לעת מט"ח בשוק במטרה למנוע משער השקל להתחזק מול הדולר, האירו והמטבעות הזרים.

רק בחודש מאי החולף ביצע בנק ישראל רכישות מט"ח בהיקף של 2.62 מיליארד דולר, ועל הדרך סימן תחתית כשהתערב ברמת ה-3.5 שקלים לדולר. עם זאת, מאז שער הדולר נפרץ מטה ל-3.46 שקלים.

הדולר נופל מתחת לרמה קריטית, מה בנק ישראל צפוי לעשות?

בתוך כך, הבנק דיווח בנוסף כי במאי הסתיימה תכנית ההלוואות לטווח ארוך שסיפק הבנק למערכת הבנקאית, במסגרתה הוקצו הלוואות למערכת הבנקאית בהיקף של 4.6 מיליארד שקל במטרה להגדיל את היצע האשראי לעסקים קטנים וזעירים. 

כחלק מהצעדים הנוספים שננקטו במטרה להגדיל את היצע האשראי, בנק ישראל הרחיב את כלי הריפו כך שיכלול גם אג"ח תאגידיות כבטוחה בנוסף לאג"ח ממשלתי. תוכנית ההלוואות שסופקה לבנקים לטווח של 3 שנים בריבית קבועה, הסתיימה גם היא במאי.