החוק לתמרוץ החזרת עובדים מחל"ת מתעכב בשל דרישות שינוי רבות בוועדת הכספים

ועדת הכספים של הכנסת תדון גם מחר בהכנת החוק, שעיקרו מתן מענקים לכל מעסיק המשיב את עובדיו מחל"ת • בין השינויים שהוכנסו היום: הסרת ההגבלה על כפל קצבאות וביטול ההחלטה להחריג בני משפחה ממסגרת המענק

דיון בוועדת הכספים על הכנת החוק לתמרוץ מעסיקים להחזרת עובדיהם / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
דיון בוועדת הכספים על הכנת החוק לתמרוץ מעסיקים להחזרת עובדיהם / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

ועדת הכספים של הכנסת המשיכה היום את הכנת החוק לתמרוץ מעסיקים להחזרת עובדיהם, שעיקרו מתן מענקים לכל מעסיק המשיב את עובדיו מחל"ת. אלא שבשל דרישות רבות של חברי הוועדה לשינויים, החוק עדיין לא הושלם, האישור מתעכב והישיבה תימשך מחר.

בין השינויים שהוכנסו היום בהצעת החוק - הסכמת האוצר כי כל חבר אגודה שיתופית שמתקיימים לגביו יחסי עובד מעביד ומפקידים לעניינו דמי ביטוח לאומי, יוכר במסגרת זכאות למענק עבורו. מדובר בעיקר בחברי קיבוצים ומושבים שהם אגודות שיתופיות. נציגי הקיבוצים אמרו כי גם התיקון הזה לא נותן מענה מספק למצב והמענק לא יחול על רבים מחבריהם.

לאור ביקורת מצד חברי הוועדה על ההחלטה להחריג בני משפחה ממסגרת המענק, הסכים האוצר כי גם בני משפחה יכללו במסגרת המענק, ובלבד שהיו מועסקים בעסק האמור עד סוף חודש פברואר 2020.

תיקון אחר שנקבע לפי דרישת חבר הכנסת אופיר כץ, מרכז הקואליציה בוועדה, היה ביטול הריבית וההצמדה במקרה של מתן מענק גבוה מזה המגיע למעסיק. בהצעה המקורית היה על המעסיק להחזיר את הסכום העודף בתוספת ריבית והצמדה, אף שלא אחת הטעויות הן בגלל חישוב לא נכון של האוצר.

ח"כ אופיר כץ בדיון היום / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
 ח"כ אופיר כץ בדיון היום / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

בנוסף לפי דרישת חברי הכנסת ויו"ר הוועדה משה גפני הוכנס לחוק סעיף הקובע כי תבוטל ההגבלה על כפל קצבאות, אבטלה וקיום, ולא יהיה קיזוז בסכומים הניתנים למקבלי קצבאות אלה. גפני אמר בוועדה כי שר האוצר ושר הרווחה הסכימו שניהם לתיקון.

במהלך הדיון עלה גם  נושא המעסיקים ששימרו ולא פיטרו את עובדיהם, ואינם זכאים לתגמול בשל כך במסגרת החוק. כזכור, נקבע במסגרת תיקון חוק משק המדינה לפני כשבוע כי קריטריונים לצורך חלוקת חצי מיליארד שקל למעסיקים שלא פיטרו את עובדיהם, יובאו לאישור ועדת הכספים.

חברי הוועדה דרשו בין השאר כי יוארכו מועדי הגשת הדוחות הכספיים לעניין קבלת מענקי הפעימה הראשונה, במסגרת סיוע לעסקים, כך שבעלי העסקים יוכלו להגיש את דוחותיהם עד ל-1 ביולי. זאת בעקבות כך ש-15 אלף בעלי עסקים לא מימשו את זכאותם.

במסגרת שינוי המגבלות מצד הממשלה ב-27 במאי, בהן נקבע בין היתר פתיחת המסעדות, דרשו חברי הוועדה כי המענק המלא במסגרת החוק ישולם החל ממועד זה, ולא רק החל מה-1 ביוני.

עוד דרשו חברי הוועדה לוודא כי הבירוקרטיה הכרוכה בקבלת המענק תהייה המינימלית ביותר, ודרשו להציג בפנים את ההליך הדרוש, ולהכניס הקלות שונות.

בנוסף נמתחה ביקורת בוועדה על אופן העברת המידע במסגרת החוק, בין היתר, על כך שהמידע עובר מהביטוח לאומי הן לשירות התעסוקה והן לרשות המסים. כאשר גם מנכ"ל הביטוח הלאומי מתח ביקורת נוקבת על המנגנון, ועל פרטי המידע הרבים שעוברים מתוך הביטוח הלאומי.

חברי הוועדה דרשו לקבל לוח זמנים לעניין תשלום המענק, ובנוסף התנגדו חברי הוועדה לסעיף במסגרתו יקוזז המענק בגין חובות קודמים של מקבל המענק.

לאור ההערות השונות שהעלו חברי הוועדה ובעיית העברת המידע, ביקש ח"כ גפני כי משרד האוצר יעמיד תשובות שונות לבקשות הוועדה, וכי המשך דיון יתקיים מחר בבוקר: "אני רוצה לסיים את החוק מהר נוכח כך שהוא מסייע לאנשים. יש בו בעיות, הוא דרוש הרבה דיונים, אני עושה מה שאפשר נוכח הנסיבות, אבל אל תנצלו את החוק להכניס כל מיני דברים חדשים. בסוף האחריות היא עלינו ואנחנו רוצים תשובות".