המפעילים נקראו לשתף פעולה בהפקת לקחים מהקורונה

משרד התקשורת הקים צוות ייעודי להפקת לקחים שפנה למפעילים וביקש לשמוע על המלצותיהם במסגרת היערכות לגל שני של הקורונה

יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

משרד התקשורת פנה למפעילים וביקש לקבל המלצות להתמודדות עם הגל השני של הקורונה שצפוי להגיע בחורף. על המכתב חתומה אתי שמואלי, ראש אגף הנדסה במשרד. המכתב נשלח כחלק מהיערכות והפקת לקחים לקראת הגל השני של הנגיף והמטרה שלו היא לקבל התייחסויות של המפעילים כיצד הם רואים את פעילות המשרד בתקופת הקורונה ומה עליו לשפר.

התפרצות הנגיף גררה שרשרת של אירועים בשוק התקשורת, וחלק מהרשתות הקוויות והסלולריות לא עמדו בעומסים ונאלצו לאלתר פתרונות תוך כדי המשבר. נקודת הכשל ברשתות הנייחות התגלתה בעיקר בקרב ספקיות האינטרנט שנאלצו לתגבר תוך כדי המשבר את הקישורים להוט ולבזק, וכן נאלצו לבצע עבודות רשת כדי לעמוד בעומס.
ברשתות הסלולריות הבעיה התגלתה בעיקר באזורי מגורים ששם נוצר עומס גבוה כיוון שאנשים עבדו מהבתים ולכן עומס התנועה בשעות היום עבר מאזורי העסקים לאזורי המגורים. היות ובחלק ניכר מהאזורים לא אושרה הקמה של אתרי סלולר התוצאה הייתה שהביצועים של רשתות הסלולר באזורים רחבים בארץ הייתה פשוט לקויה. בנוסף נוצר עומס על הרשתות הסלולריות מכיוון משתמשים שהמשיכו לעבוד על הרשת הסלולרית בזמן שהם בבתים והדבר הביא לניתוקים ולירידה דרמטית במהירות ובביצועים.

החשש הוא שאם תתפרץ הקורונה שוב, על פי כל התחזיות זה יהיה בהיקף רחב וחזק יותר ויידרש סגר נרחב שיכלול הפסקת לימודים וסגירת מקומות עבודה. במצב כזה העומסים על הרשתות יחזרו ובלי היערכות מוקדמת לא מן הנמנע שתקלות יגרמו לשיבושים קשים בפעילות המשק. נזכיר כי למרבה המזל כל תקופת הקורונה נרשמו מספר תקלות לא רב אבל חלקם היו תקלות קשות שהשביתו עשרות אלפי לקוחות.

אחת הזירות הקריטיות במשבר הייתה המגזר החרדי. כאן מדובר באירוע קשה ומורכב שדורש התערבות ברמת שר התקשורת היות והטיפול בקשיים של המגזר מחייבים היערכות רחבה ועמוקה. המגזר החרדי סבל לא רק מבעיות קליטה סלולרית אלא מבעיות של חדירת אינטרנט לבתים ומבעיות קשות של תקשורת פנים מגזרית בשל מחלוקות בין ועדת הרבנים לענייני תקשורת לבין ערוצי התוכן הפרטיים שטענו שנחסמו על ידי הועדה. התוצאה הייתה שנוצר קושי גדול לאפשר לילדים רבים במגזר ללמוד מהבית.
אחת הביקורות שהשמיעו מפעילים בזמן הקורונה והם משמיעים גם כעת, היא העובדה שמשרד התקשורת לא הפסיק לדרוש דוחות יומיומיים על פעילותם עד כדי כך שהדבר הפך להטרדה של החברות שטענו שהמשרד מפריע יותר משהוא עוזר.

במשרד מודעים לביקורת ועובדים על יצירת פורמטים של דיווחים שיקלו על החברות לדווח באופן מהיר וקל יחסית, וזאת כדי שהמשרד גם יוכל לקבל תמונת מצב על הנעשה ברשתות.

נציין כי למשרד התקשורת אין מערכות שמאפשרות לו לעקוב אחר הנעשה ברשתות והוא מסתמך אך ורק על דיווחי החברות. המשרד מכיר בכך שהמפעילים יודעים כיצד לנהל את הרשתות שלהם באופן המיטבי, אך הדיווחים עזרו למשרד לפנות למפעילים כאשר נוכח שהם מספקים שירות לקוי.

המעורבות של המשרד עזרה במקרים לא מעטים כאשר מפעילים ביקשו את עזרתו בפניה לראשי רשויות מקומיות שהערימו קשיים בהקמת אתרים סלולריים.