ההפגנות בעקבות הריגת ג'ורג' פלויד נמשכות אך הופכות רגועות יותר

ההפגנות השקטות הביאו להסגת הצבא מוושינגטון וראשי עיריות ניו יורק סיטי, שיקגו ופילדלפיה ביטלו את העוצר • מועצת העיר של מינאפוליס החליטה לפזר את מחלקת המשטרה • המוחים דורשים מהרשויות לקצץ בתקציבי שיטור וקוראים לשינוי באופן פעילות השוטרים

איור של טראמפ עם הכיתוב "בורות" בהפגנה במיאמי, ביום שבת / צילום: Lynne Sladky, Associated Press
איור של טראמפ עם הכיתוב "בורות" בהפגנה במיאמי, ביום שבת / צילום: Lynne Sladky, Associated Press

ההפגנות הגדולות ביותר בעקבות הריגת ג'ורג' פלויד היו אתמול (א') שקטות ברובן ברחבי ארה"ב, כאשר המארגנים הודיעו שהם לא מתכוננים להפסיק אותן לפני שהם יראו שינויים קונקרטיים במדיניות המשטרה.

מניו יורק עד לוס אנג'לס, ובערים בכל גודל ביניהן, המחאות דרשו מהרשויות לקצץ בתקציבי שיטור ולהפנות את הכספים לתוכניות אחרות. הם קראו לאסור אחיזת חנק של שוטרים בעצורים ולשנות את תוכניות ההכשרה של השוטרים.

אחרי הפגנה שקטה ברובה בוושינגטון די.סי., הנשיא דונלד טראמפ הורה למשמר הלאומי לצאת מהבירה. במקביל, ראשי עיריות ניו יורק סיטי, שיקגו ופילדלפיה ביטלו את העוצר אתמול.

היו סימנים לכך שדרישות המפגינים נענות. במינאפוליס, שבה נהרג פלויד במעצר המשטרתי, רוב חסין וטו של מועצת העיר הסכים לפתוח בתהליך פיזור מחלקת המשטרה - צעד הכרחי אחרי שנים של רפורמות איטיות, לפי חברי מועצה.

"המחויבות שלנו היא לסיים את היחסים הרעילים עם מחלקת משטרת מינאפוליס, לסיים א השיטור כפי שהוא היום, וליצור מחדש מערכות של ביטחון לציבור שבאמת שומרות על ביטחוננו", אמרה נשיאת מועצת העיר ליסה בנדר.

חברי מועצה אחרים אמרו ש"אין להם את כל התשובות על איך ייראה עתיד ללא משטרה", אך הם התחייבו לעבוד עם הקהילה בשנה הבאה, לפי הודעה שבנדר העלתה לטוויטר. המשטרה לא הגיבה לבקשת תגובה.

"לא היה צריך כה הרבה מוות כדי להביא אותנו לכאן", אמרה קנדייס מונטגומרי, מנהלת "קולקטיבי חזונות שחורים", ארגון קהילתי במינאפוליס. "ג'ורג' פלויד לא היה צריך להירצח כדי שכה הרבה אנשים יתעוררו".

בנוסף, דמוקרטים בקונגרס מסרו שהם מתכוונים להעלות היום (ב') הצעת חוק שתנמיך את רף הענישה לשוטרים שלא התנהגו כראוי. קארן באס, דמוקרטים מקליפורניה ויו"ר הקאוקוס השחור בקונגרס, אמרה אתמול שחוק השיטור החדש יהפוך את השוטרים לאחראים יותר למעשיהם, יחייב הסברה נגד הטיה גזעית וישפר את ההתחקות אחרי התנהגות לא ראויה של שוטרים.

ראש עיריית ניו יורק ביל דה בלאזיו התחייב אתמול באוזני כתבים ל"גל הבא של רפורמה", כולל העברת כספים ממחלקת המשטרה העירונית לשירותי רווחה וצעירים, והביע תמיכה בהגברת השקיפות במשמעת המשטרתית.

מושל קליפורניה גווין ניוסום קרא למשטרת המדינה לחדול מהנוהג של אחיזות חנק, וראש עיריית לוס אנג'לס אריק גרסטי מציע להפחית מימון למשטרה ולהעביר אותו לשירותי רווחה בקהילות של מיעוטים.

בדנבר חתם שופט מחוזי על צו הגבלה שאוסר על משטרת העיר שימוש בנשק כימי או כדורי גומי נגד מחאות שקטות. בבאפלו בניו יורק, שני שוטרים הואשמו אתמול בתקיפה לא חוקית של מפגין בן 75 ביום חמישי שעבר. הם טענו לחפותם, לפי עורך דינם מטעם איגוד השוטרים המקומי.

גופתו של פלויד, שנהרג ב-25 במאי על ידי דרק שובין, שוטר ממינאפוליס שהצמיד אותו לקרקע וחנק אותו בברכו על הצוואר למרות קריאותיו שהוא לא נושם, הוצגה בשבת ברפורד, העיירה הקטנה שבה הוא נולד בצפון קרוליינה. היא המשיכה בדרכה ליוסטון, שבה הוא התגורר לפני שעבר למינאפוליס. היום תערוך המשפחה קבלת פנים פומבית למבקשים לחלוף על פנני הארון, ומחר (ג') תיערך לה הלוויה פרטית בעיר.

סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן יגיע ליוסטון היום לפגישה פרטית עם משפחת פלויד, מסר עוזר קמפיין שלו אתמול. המועמד הדמוקרטי לנשיאות מתכנן גם להקליט הספד וידאו להלוויה שתהיה מחר. ביידן כבר שוחח בטלפון עם משפחת פלויד, והם דיברו גם על מותו של בו ביידן, בנו של המועמד, מסרטן מוח לפני חמש שנים.

ביידן צפוי לחשוף הצעות חדשות לפיקוח על המשטרות ובנושא צדק גזעי בימים הקרובים, לפי עוזריו.

הסנטור מיט רומני הצטרך אתמול מצעד המחאה שחלף ליד המחסומים הסמוכים לבית הלבן בכיר לפאייט בוושינגטון הבירה, והפך בכך לסנטור הרפובליקני הראשון שהצטרף למחאה בעקבות מותו של פלויד. "אנחנו זקוקים לקול נגד גזענות, לקולות רבים נגד גזענות וברוטליות. ואנחנו צריכים להתייצב ולומר שחיים של שחורים נחשבים", אמר רומני, מועמד לנשיאות לשעבר והיחיד שהצביע בעד הדחת הנשיא טראמפ בפרשת אוקראינה.