פלאפון וסלקום קיבלו הקלה: יוכלו להשתמש בתדרים שהחזירו למדינה

שתי החברות החזירו למדינה תדרים בתחילת החודש אך יוכלו להשתמש בהם במידה ויתגלו עומסים חריגים ברשתות וזאת באופן זמני עד לרכישת תדרים חדשים

יועז הנדל / צילום: כדיה לוי, גלובס
יועז הנדל / צילום: כדיה לוי, גלובס

פלאפון וסלקום החזירו תדרים למשרד התקשורת, אך הן יוכלו להשתמש בהם באופן אקראי במידה ויגיעו למסקנה שהרשתות עמוסות מדי. במקביל, החברות לא יידרשו לשלם אגרות כל רבעון, אלא על בסיס חודשי של שימוש בתדרים. ההחלטה התקבלה בתיאום בין משרד התקשורת ומשרד האוצר והיא נועדה לאפשר לשתי החברות להפעיל את הרשת ללא לחץ עד שירכשו תדרים חדשים במסגרת מכרז הדור החמישי שייערך בקרוב.
בסוף חודש מאי החזירו סלקום ופלאפון תדרים כל אחת 5 מגה הרץ מתוך 10 שיש להן בתחום ה - 850 מגה הרץ. החזרת התדרים היא חלק ממהלך כולל ורחב היקף שמשרד התקשורת עובד עליו שנים ארוכות - של אסדרת תדרי הסלולר בהתאם לאסדרה הבינלאומית של ארגון התקשורת הבינלאומי ITU.

החזרת התדרים יוצרת לשתי החברות בעיה זמנית היות והן דוחסות כעת את אותו מספר המנויים שיש להן על גבי פחות תדרים ויש לכך השלכות הנדסיות ושירותיות. יחד עם זאת לא הייתה למשרד התקשורת ברירה כיוון שהשימוש בתדר שלא לפי התקינה הבינלאומית יצרה לישראל בעיות קשות מאד מול מדינות באזור שסבלו מהפרעות תדרים אצל מפעילים סלולריים.

שתי החברות מתמודדות במכרז התדרים לדור החמישי והן צפויות לרכוש תדרים שיאפשרו להן לתפקד בצורה טובה ויעילה, אך עד שהדבר יתרחש הן חייבות להיות מסוגלות לספק שירות ולכן התיר להם המשרד לחזור ולהשתמש בתדרים שפינו רק בהתאם לצורך, כלומר רק במידה ויש עומס חריג על הרשתות שמחייב תוספת תדרים כדי שלא לפגוע בשירות.
הבעיה הקשה של משרד התקשורת באסדרת הנושא הייתה אגרות התדרים שהחברות נדרשו לשלם היות ועל פי החוק החברות משלמות על בסיס רבעוני ולכן חששו שיידרשו להשתמש זמן קצר מחודש אך יצטרכו לשלם עבור חודש מלא. לפיכך סכמו משרד האוצר ומשרד התקשורת כי שתי החברות ישלמו אגרות באופן יחסי ולא עבור כל הרבעון.