הבודק החיצוני בכלל ביטוח חשף למעטים את טיוטת הדו"ח שמעוררת סערה בסביבת הקבוצה

דירקטורים בכלל אחזקות הציבורית זועמים על שלא נחשפו לטיוטה • רשות שוק ההון לא תאפשר התערבות של גורמים מחוץ ועדת הביקורת בדירקטוריון כלל חברה לביטוח בהליך הבדיקה

 

 

יורם דנציגר / צילום: איל יצהר
יורם דנציגר / צילום: איל יצהר

גובר המתח בצמרת קבוצת כלל ביטוח, בציפייה לפרסום דו"ח הבודק החיצוני בכלל ביטוח, שופט ביהמ"ש העליון בדימוס יורם דנציגר, ולאחר שהוא כבר שיתף טיוטת דו"ח שלו את חברי ועדת הביקורת של דירקטוריון כלל חברה לביטוח, שאותה מוביל הדירקטור גד ארבל.

גורמים בסביבת החברה שיתפו היום כי ישנו זעם בקרב חברים בדירקטוריון החברה האם הציבורית, כלל אחזקות ביטוח, על כך שטיוטת דו"ח דנציגר לא הוגשה לחברת האם של כלל חברה לביטוח, אלא הונחה רק בפני ועדת הביקורת של כלל חברה לביטוח. זאת למעשה כבר מיום רביעי האחרון, כשמאז הטיוטה לא הופצה הלאה. ככל הידוע, ישיבה שתוכננה להיום נדחתה ואף נעשתה פנייה רשות שוק ההון בעניין הזה.

מנגד מבחינת הרגולטור האחראי שברשות שוק ההון, שאותה מוביל הממונה ד"ר משה ברקת, אין בעיה בכך שהטיוטה שניתנה לחברי ועדת הביקורת בחברת הביטוח לא שותפה עם גורמים אחרים, ולמעשה כך נדרש שיקרה. ככל הנראה מבחינת הפיקוח מדובר בטיוטה לצורך התייחסות ראשונית ועדיין מדובר מבחינת הבודק החיצוני בעבודה שנמצאת בתהליך ולאו דווקא לקראת סיום. בכל אופן, ככל הידוע ברשות שוק ההון לא רוצים לזרז את הליך הבדיקה ומבחינתם אין מועד נוקשה לפרסום הדוח.

הבודק החיצוני מונה בשל רצונו של יו"ר הקבוצה, דני נוה, להדיח את המנכ"ל יורם נוה, שטען כי הדחתו מקודמת ממניעים פסולים ובלחצם של בעלי מניות שמבקשים לבוא עמו חשבון על החלטותיו כמנכ"ל שלא היטיבו עמם. מבחינת היו"ר, נציין, ההדחה נדרשת בשל ביצועי החברה תחת המנכ"ל.

כך או כך, גורמים מעורים ציינו היום ביחס לטענות לפיהן ישנו מידור לא ראוי של דירקטורים בכלל אחזקות ביטוח - שפעילותה היא למעשה הפעילות של כלל ביטוח, כשאת שתי החברות מובילים אותו יו"ר ואותן מנכ"ל - כי הדוח עוד צריך לקבל תגובות מאנשים נוספים ויכול להיות שיהיו עוד אנשים שתיעשה אליהם פנייה בנושא מטעם הבודק החיצוני.

לדברי אותם גורמים, נראה כי מבחינת הממונה יש בעייתיות רבה בעצם "הניסיון להתערב בתהליכי ביקורת שנעשים בחברת הביטוח, בעצם הדרישה להיחשף לטיוטה", כאשר מבחינת הרגולטור חברת האחזקות לא רשאית לעשות כן ולהתערב בהליכי ביקורת של חברת הביטוח שהיא זו שכפופה לפיקוח של רשות שוק ההון. לפיכך, נראה כי מבחינת רשות שוק ההון "יראו בחומרה כל ניסיון להתערב בתהליכים של חברת הביקורת של חברת הביטוח על ידי גורמים שהם לא חלק מהוועדה, לרבות דירקטורים בחברת האחזקות".

עוד נשמעים קולות שלפינם יש ניגודי עניינים בהתנהלות בנושא זה של הממונה ברקת, וזאת משום שבעבר הוא היה מנהל מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך כשסגנו היה יורם נוה. על פי קולות אלה קשר זה עלול לבוא לידי ביטוי עתה. מנגד, לגבי הקרבה ליורם נוה מציינים גורמים בסביבת הממונה כי מעל לעשור עבר מאז שהוא עבד כסגן של משה ברקת, הגם שהם נשארו בקשרי ידידות.

בכל אופן, ההליך בכלל ביטוח מובל על ידי רשות שוק ההון, שהיא הרגולטור האחראי על ענף הביטוח. סמכויות הפיקוח של הרשות הנן דרך כלל חברה לביטוח, ולא דרך החברה האם הציבורית, שמניותיה נסחרות בבורסה. עם זאת, המהלך בכלל ביטוח, החל מהדחת המנכ"ל ועבור בכל מסקנה והמלצה של הבודק החיצוני, ישפיעו ישירות ומהותית על ההחזקה של בעלי המניות. זאת, דרך החברה האם שמפוקחת גם על ידי מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך, שמבחינתה תרצה פרסום וגילוי לציבור רק כשיהיה דוח סופי וחלוט, ולא כל עוד מדובר בהליך נמשך.