אג"ח זבל | ניתוח

כמעט מחצית מהחוב של חברות הנדל"ן מאמריקה בת"א - אג"ח זבל בהיקף של 10 מיליארד שקל

בתשואות דו-ספרתיות נסחרות 20 מתוך קרוב ל-60 סדרות שהנפיקו קרוב ל-30 חברות אג"ח זרות בתל אביב • לחברות האמריקאיות כעשר סדרות נוספות, בהיקף מצרפי של יותר מ-2.5 מיליארד שקל, הנסחרות בטווח תשואות של 8% עד 10%

זבל / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
זבל / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

חזרתו של המשק האמריקאי לפעילות אחרי תקופת סגר לא קצרה, בעקבות התפשטות וירוס הקורונה, לא מצמצמת בשלב הנוכחי את החששות הגוברים של המשקיעים בת"א  מיכולתן של חברות האג"ח הזרות הנסחרות בבורסה המקומית להתמודד עם החזר חובותיהן.

חששות אלה באים לידי ביטוי בתשואות "זבל" שבהן נסחרות אג"ח בהיקף של יותר מ-10 מיליארד שקל של חברות הנדל"ן האמריקאיות שהנפיקו אג"ח בבורסה המקומית בשנים האחרונות - סכום המהווה יותר מ-40% מהיקף החוב המצרפי הנסחר שלהן, בהיקף נוכחי של כ-23 מיליארד שקל. כל זאת בכ-20 סדרות, המהוות כשליש מקרוב ל-60 סדרות של חברות אג"ח זרות, שהונפקו על-ידי כמעט 30 חברות זרות בתל-אביב.

נוסף על היקף החוב המוזכר הנסחר בתשואות דו-ספרתיות, לחברות האמריקאיות כעשר סדרות נוספות, בהיקף מצרפי של יותר מ-2.5 מיליארד שקל, המתקרבות לרמות אלה, עם טווח תשואות נוכחי המתחיל מכ-8% ומתקרב עד ל-10%.

סדרות אג"ח אמריקאיות בולטות הנסחרות בתשואות
 סדרות אג"ח אמריקאיות בולטות הנסחרות בתשואות

במצב הגרוע ביותר נמצאת חברת הקניונים סטרווד ווסט, שבשליטת טייקון הנדל"ן האמריקאי בארי שטרנליכט, הנמצאת בכותרות כבר זמן ממושך בקשר להסדר חוב שאותו היא מקדמת לנוכח אי-יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה למחזיקי האג"ח, שהיקפן יותר מ-900 מיליון שקל.

ענקית נדל"ן מניב נוספת מארה"ב שדיווחה על קשיים (הערת "עסק חי בדוחות) היא  רילייטד של המיליארדר סטיבן רוס, שהציעה לאחרונה למשקיעים בת"א הסדר חוב  בהיקף של כ-680 מיליון שקל, ללא תספורת. כעת מאותתת גם מויניאן על קשיים בהחזר החוב, וישנן לא מעט חברות זרות נוספות, שנחשבו עד לאחרונה לגדולות וליציבות, שהתשואות על חוב האג"ח העצום שהנפיקו בת"א האמירו.

כך לדוגמה, אול-יר של ג'ואל גודמן, עם שלוש סדרות בהיקף מצרפי של כ-1.5 מיליארד שקל, הנסחרות בטווח תשואות של 17%-38%, ודה-זראסאי של ג'ואל וינר (מהאמריקאיות הראשונות שהנפיקו אג"ח בתל אביב), עם סדרת אג"ח בהיקף המתקרב ל-1.6 מיליארד שקל ונסחרת בתשואה של 14% (וסדרה נוספת בהיקף של כ-230 מיליון שקל, בתשואה של פחות מ-5%). חברה בולטת נוספת היא וורטון של ג'ף סאטון, עם חוב בהיקף של כ-660 מיליון שקל, הנסחר בתשואה של 11%, ועוד סדרות של חברות נוספות, כל אחת מהן בהיקף של כמה מאות מיליוני שקלים.

המשותף לשלוש האחרונות המוזכרות - אול-יר, דה-זראסאי ו-וורטון, הוא שוק הפעילות שלהן, המתרכז בעיר ניו יורק, המתמודדת כבר זמן ממושך עם תקופה מאתגרת. לאחר שמוקדם יותר השנה הפכה בירת הפיננסים העולמית תוך זמן קצר לאחת מהערים עם מספר הנדבקים הגבוה ביותר מווירוס הקורונה, כעת, בעקבות ההפגנות והמחאה הנרחבים בארה"ב על מותו של ג'ורג' פלויד, מתעכבת חזרה לפעילות של עסקים לא מעטים בעיר.

בעוד דה-זראסאי ואול-יר פועלות בתחום הנדל"ן המניב למגורים, הכולל רכישה, תפעול, פיתוח, השבחה והשכרה, אול-יר בעיקר בברוקלין ודה-זראסאי גם במנהטן, ברונקס וקווינס, וורטון פועלת בתחום הנדל"ן המסחרי בניו יורק - בעיקר במספר מתחמים - סביב בניין אמפייר סטייס (רחוב 34), סוהו, שדרת מדיסון ורחוב פולטון שבברוקלין.

אול-יר עלתה לכותרות בחודש שעבר בעקבות ביטול עסקה למכירת פורטפוליו נכסים מניבים בקרוב ל-350 מיליון דולר, ובימים הקרובים צפויה לפקוע הארכת הסכם להסדרת תנאי המו"מ לפתרון המחלוקות בין הצדדים.

שידור חוזר לדרמה של 2018

התשואות הגבוהות בהן הגיעו להיסחר סדרות האג"ח האמריקאיות מהוות "שידור חוזר" לדרמה שאחזה בהן תוך זמן קצר בסיומה של 2018.

בסיומן של כמה שנות שגשוג וגיוסי חוב נרחבים שביצעו אותן חברות בתל אביב (ואשר הניבו עמלות שמנות במיוחד לחתמים שהובילו את אותם גיוסים), הגיעה בחודש דצמבר 2018 קריסה רוחבית של מרבית סדרות האג"ח המונפקות של אותן חברות.

הכיוון השלילי בענף החל כבר בסיום הקיץ של 2018, בעקבות כמה אירועים שליליים נקודתיים שעליהם דיווחו חלק מהחברות, ותוך זמן קצר הפך לכדור שלג אשר שלח גם בסיומה של אותה שנה חוב בהיקף של קרוב ל-10 מיליארד שקל להיסחר ב"תשואות זבל" דו-ספרתיות.

בדומה ל-2018, רמות התשואות הנוכחיות המאפיינות את הענף מעידות על כך שהחברות לא יוכלו לשוב ולהנפיק בבורסה חוב בתקופה הנראית לעין, מה שעלול להקשות על אותן חברות שתכננו לבצע מהלכי גיוס כדי לגלגל את חובן.

הכיוון השלילי בענף בא לידי ביטוי גם בתשואת החסר של מדד תל-בונד גלובל, שבו נסחרות מרבית סדרות הענף, שנחלש מתחילת השנה בכ-9%, לעומת ירידות של כ-2%-3% בשלושת מדדי התל-בונד (20, 40 ו-60).