שטייניץ: חוזה הגז של חברת החשמל ייפתח, וצפויה הוזלה במחיר לחברה

שר האנרגיה התייחס בדיון בוועדת הכלכלה לחוזה הגז של חברת החשמל, שנחתם ב-2012 במחיר של 6.5 דולר ליחידת חום, ואמר כי הוא צפוי להיפתח מחדש בשנה הבאה • שטייניץ: "בתום העשור הקרוב שיעור החשמל המיוצר ע"י חברות פרטיות יגיע ל-76%"

שר האנרגיה יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר
שר האנרגיה יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר

חוזה רכישת הגז שעליו חתמה חברת החשמל ב-2012 צפוי להיפתח מחדש בשנה הבאה, וצפויה הוזלה של עשרות אחוזים במחיר הגז לחברה - כך אמר שר האנרגיה יובל שטייניץ בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת על יישום הרפורמה במשק החשמל בישראל. החוזה מ-2012 היה במחיר הגבוה של 6.5 דולר ליחידת חום.

שטייניץ ציין כי מאז נחתמו הסכמים במחירים נמוכים יותר של 4.5 דולר ליחידת חום. מנכ"ל משרדו, אודי אדירי, ציין כי רק 2 מתוך 10 BCM שצורך המשק מסופקים במחיר הגבוה.

עוד אמר בישיבה שטייניץ כי כבר השנה 46% מהחשמל בישראל מיוצר על ידי חברות פרטיות, וכי בתום העשור הקרוב שיעור החשמל המיוצר על ידי חברות פרטיות יגיע ל-76%. לדבריו, בתוך ארבע שנים לא יהיה ייצור חשמל משריפת פחם בישראל, אלא רק שימוש בגז טבעי ובאנרגיית השמש, והדבר שישפיע על הירידה בזיהום האוויר. עוד אמר כי בשל הרפורמה, הוזל מחיר החשמל בישראל ב-8% מאז כניסתה לתוקף.

שטייניץ הזכיר כי החוב האדיר של חברת החשמל העמיד גם את המדינה בסכנה של הורדת דירוג אשראי ואמר כי 7 ממשלות קודמות התחייבו לבצע רפורמה ונכשלו. "הרפורמה לא טובה, היא טובה מאוד", אמר. עוד הוסיף השר כי מכירת תחנת הכוח אלון תבור תרמה להוזלת מחיר החשמל, וכי בימים הקרובים יוכרז גם הזוכה במכרז למכירת תחנת רמת חובב. יו"ר הוועדה יעקב מרגי התייחס לכך והזהיר ממצב של פירוק מונופול אחד והקמת מונופול שני, והשר שטייניץ אמר בתגובה כי לא יהיה פה מונופול שני, שכן שום חברה לא תחזיק ביותר מחמישית מייצור החשמל.

יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל, אמר כי זו הפעם הראשונה שהוא מציג בפני הוועדה את התקדמות הרפורמה, ולא מסביר למה אין רפורמה. לדבריו, החברה עברה שינוי גנטי והפכה למעודדת תחרות ורוצה להיות חלק ממנה. עוד הוא הוסיף כי הרפורמה אף תעזור מאוד ליציאה ממשבר הקורונה.

האם הציבור נהנה מירידה במחיר החשמל?

ח"כ יבגני סובה התייחס להוזלת מחיר החשמל ואמר כי הצרכן שואל את עצמו כמה זה עולה לו. הוא הוסיף כי אם בוחנים את מחיר החשמל במשך 4 השנים האחרונות רואים שאין ירידה במחיר, בעוד שהתשלום הקבוע עלה ב-30% מאז 2016.

ח"כ אימן חטיב יאסין הוסיפה כי צריך לתת מענה לאנשים שלא הייתה להם שום הכנסה ולא הייתה להם יכולת לשלם את חשבון החשמל.

ח"כ אוסאמה סעדי אמר כי הבטיחו שאחרי שהמדינה תהייה יצואנית גז גם המחיר לצרכן ירד פלאים, מה שלא קרה, וביקש גם לטפל ביותר מ-50 אלף בתים שלא מקבלים אישור להתחבר לחשמל ומתחברים באופן פיראטי.

ח"כ קרן ברק אמרה כי מה שחשוב בסוף זה שהמחיר לצרכן ירד, וביקשה גם דיווח על הוצאת ניהול המערכת מחברת החשמל שקריטית, לדבריה, להצלחת הרפורמה.

שר האנרגיה שטייניץ דחה את הביקורת בעניין מחיר החשמל ואמר כי ביחס ל-2014 המחיר ירד כמעט ב-20%. הוא הוסיף כי לרפורמה יש תועלת משמעותית נוספת, מעבר למחיר, והיא בריאות הציבור וההפחתה בזיהום האוויר בישראל. עוד הוא ציין כי "היצרנים הפרטיים התנגדו לרפורמה כי הם חשבו שרק היצרנים הגדולים יהיו המונופול החדש וקבוצת לחץ עלי ועל רשות החשמל, אז אני מודיע שאנחנו נעשה מה שנכון. לא חברת החשמל והוועד לוחצים עלינו ולא היצרנים הפרטיים ולא איזה טייקון או משקיע וגם לא היצרנים הסולאריים. אנחנו נעשה מה שנכון למשק ולציבור". לדבריו, בקרוב תעביר חברת החשמל כ-50 אלף בתי אב למונים חכמים, מהלך שיאפשר תחרות במחיר החשמל גם לצרכן הביתי. באשר ל-50 אלף בתי האב שאינם מחוברים לרשת החשמל אמר השר כי יש להקדיש לכך דיון מיוחד.

היו"ר מרגי דרש התייחסות גם להתחשבות בצרכנים בתקופת הקורונה ולפתיחת הסכמי הגז עם תמר ולווייתן. השר שטייניץ השיב כי ננקטו הקלות מסוימות בתשלומים, אך אם מישהו רוצה לבטל תשלומי חשמל הכתובת היא משרד האוצר.

מפורום יצרני החשמל הפרטיים נמסר: "שנתיים חלפו מאז שנחתמה הרפורמה ועדיין, לצערנו, אין סימנים של פתיחת תחרות אמיתית במשק החשמל. מנהל המערכת עדיין מצוי בחברת החשמל, פיתוח רשת ההולכה אינו בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו וזו ממשיכה להוות חסם תחרותי שמעכב את פיתוח משק האנרגיה וקיים החשש שלאחר מכירת שתי תחנות החשמל באלון תבור ורמת חובב התחנה הבאה (רדינג) לא תמכר בזמן. יתרה מכך, ההבטחות הרבות על פתיחת תחרות למכירת חשמל לצרכנים ביתיים נשארו על הנייר ולא נראה שהציבור ייזכה בקרוב להוזלה המיוחלת בתעריף החשמל. אנחנו שבים ומתריעים: רק יישום מלא של הרפורמה ועמידה בזמנים שנקבעו יאפשרו לקיים משק חשמל תחרותי ומתקדם שישרת את הציבור בישראל".