רשת חדרי הכושר ספייס נגד ישראכרט: ביטלה מנויים בכחצי מיליון שקל בתקופת הקורונה

רשת חדרי הכושר טוענת כי בוטלו תשלומים למעל 514 לקוחות, מבלי שניתנה לה הזדמנות להציג את גרסתה • ישראכרט טוענת כי מילאה את הוראות החוק כנדרש, וכי בניגוד לבתי עסק אחרים שהיו באותה סיטואציה, ספייס בחרה להתעלם מהמכתבים שנשלחו אליה

חדר כושר של ספייס. קוראת לישראכרט להחיות את העסקאות שבוטלו / צילום: כדיה לוי, גלובס
חדר כושר של ספייס. קוראת לישראכרט להחיות את העסקאות שבוטלו / צילום: כדיה לוי, גלובס

מחלוקת בין ישראכרט ורשת חדרי הכושר ספייס חושפת: חברת כרטיסי האשראי ביטלה מנויים לרשת הכושר ל-514 לקוחות, בהיקף של קרוב לחצי מיליון שקל, במהלך תקופת הקורונה, ובספייס טוענים כי הביטולים הללו נמשכים עד היום - כך עולה מחלופת מכתבים בין השתיים במסגרת "התראה בטרם נקיטת הליכים משפטיים" שהגיעה לידי "גלובס".

רשת ספייס, שבבעלות חיים פרנקל, המפעילה כ-20 חדרי כושר ברחבי המדינה, פנתה בימים האחרונים לחברת כרטיסי האשראי הגדולה בשוק המקומי, בניהולו של רון וקסלר. בספייס טענו כי ביום שבו הסתיימו הגבלות צו החירום על פעילות חדרי הכושר בשל נגיף הקורונה, החברה "גילתה לתדהמתה" כי חברת כרטיסי האשראי ביטלה תשלומים.

לטענתה, הדבר נעשה מבלי שניתנה לה הזדמנות להציג את גרסתה, ללא בירור הסכום שאמור להיות מחויב, וללא בדיקה בנוגע לתקופת החיוב, שלטענת רשת הכושר, נכללו בה תשלומים גם עבור חודש מרץ, שבמחציתו הראשונה חדרי הכושר כן פעלו.

בנוסף, בספייס טוענים כי בחברת האשראי התעלמו ממשמעות הביטול בהתאם לחוזה החל בין הצדדים, שכולל דמי ביטול של 150 שקל, וחודש הודעה מוקדמת. עוד מציינים בחברה כי נמנעה ממנה "אפשרות לשמר את הלקוחות תוך פירוט ההטבות הניתנות ללקוחות משומרים".

ברשת חדרי הכושר גם טוענים כי הרפרנט הצמוד שפועל מולה לא ביקש את עמדת החברה בנושא, על אף שהיה בקשר עם סמנכ"ל בחברה לאורך התקופה. על רקע הדברים הללו טוענים בספייס כי לא מדובר רק באובדן של חצי מיליון שקל, אלא כי גם נמנעה ממנה האפשרות לשמר את הלקוחות שלה, כך שמדובר בסכום שאמור להתחדש מדי שנה. ספייס אף מציינת כי הרפרנט מולו היא מתנהלת בישראכרט התחייב להשיב את העסקאות "באופן דחוף", אך כי החברה חזרה בה.

מנגד, בישראכרט טוענים במכתב תשובה כי היא בסך-הכול מילאה את הוראות החוק כנדרש ממנה על-ידי הרגולציה. כך, בהתאם להוראות חוק כרטיסי חיוב, לקוח רשאי לפנות אל חברת כרטיסי האשראי בטענה לכשל תמורה מצד בית העסק, ואם הוא עומד בדרישות החוק, חברת כרטיסי האשראי חייבת לעצור ללקוח באופן מיידי את יתרת התשלומים הנותרים. התנאים לעצירת יתרת התשלומים הם שמועד אספקת המוצר חלף, או שבית העסק הפסיק דרך קבע לספק את המוצר, ושהלקוח הודיע לבית העסק על ביטול העסקה.

הבעלים של רשת SPACE, חיים פרנקל  / צילום: דני בכר
 הבעלים של רשת SPACE, חיים פרנקל / צילום: דני בכר

ישראכרט: ספייס הגיבה רק בסיום תקופת החירום

בישראכרט טוענים כי הלקוחות שפנו אליה טענו לכשל תמורה, שכן חדר הכושר היה סגור, וכי הם "ניסו מספר פעמים לפנות אל בית העסק טרם פנייתם לביטול העסקה", ולא קיבלו מענה.

ישראכרט מבהירה כי היא "איננה נכנסת למערכת היחסים שבין הלקוח לבית העסק", והיא בוחנת את עסקת היסוד שביניהם אך ורק בשאלה האם הלקוח קיבל את התמורה במועד שבית העסק התחייב לספקה, או לא. במקרה זה, טוענת ישראכרט, "התמורה או השירות היא האפשרות להמשיך להתאמן בחדר הכושר, ואם לא ניתן לעשות כן, הרי כי מדובר בכשל תמורה, יהיו הנסיבות אשר יהיו".

כמו כן, ישראכרט אף טוענת כי עבור כל ביטול עסקה שכזו, נשלח לספייס מכתב המעדכן אותה בדבר עצירת העסקה וחיוב חשבונה דרך מערכת שהיא מפעילה ושספייס מצורפת אליה, ו"קיבלה דיווח בזמן אמת בגין כל עסקה ועסקה שבוטלה".

עוד גורסים בישראכרט כי ספייס - בניגוד לבתי עסק אחרים שהיו באותה סיטואציה וכן הגיבו למכתב זמן אמת - בחרה להתעלם מהמכתבים שנשלחו אליה, ורק לאחר סיום תקופת החירום בחרה להגיב לנושא.

חברת כרטיסי האשראי אף טוענת כי שוחחה ב-5 באפריל עם נציג בספייס בנוגע לאפשרות זיכוי ללקוחות שפנו, והציעה לנציג אפשרות לעצור לכלל הלקוחות באופן גורף רק את התשלום בגין החודשים בהם לא הייתה פעילות בבית העסק; וכי ספייס "בחרה שלא לעשות שימוש בכלי אותו הצענו לה על מנת למזער את נזקיה".

ישראכרט אף טוענת כי לו היו פונים אליה במהלך תקופת החירום ומיידעים אותה במהלכים שהרשת מתכוונת לנקוט כלפי לקוחותיה, כגון הארכת תקופת המנוי ללא עלות נוספת, כשם שלטענתה בתי עסק נוספים בתחום פנו אליה - המצב היה נמנע.

כך או כך, ישראכרט טוענת כי כעת אין באפשרותה להחזיר ללקוחות שביטלו את העסקה עסקה חדשה, שכן אין היא רשאית לחייבת את הלקוחות בעסקה חדשה - דבר שיכול להתבצע רק על-ידי בית העסק; וכי היא סיפקה לרשת דוח עם העסקאות שבוטלו ופרטי הלקוחות, על-מנת שתוכל ליצור עמם קשר בעצמה.

רון וקסלר, מנכ"ל ישראכרט / צילום: איל יצהר
 רון וקסלר, מנכ"ל ישראכרט / צילום: איל יצהר

ספייס: "לחדול באופן מיידי מביטול עסקאות"

אלא שבספייס טוענים במענה לחברת כרטיסי האשראי כי היא דווקא הייתה בקשר עם ישראכרט וביקשה שנציגי החברה ישיבו לפניותיה, וכי על ישראכרט, כמי ש"יושבים כנציג שאמון על טובת שני הצדדים", לעיין בפרסומי המדיה של בית העסק באתר הרשמי, כשגם רשת חדרי הכושר קיבלה חלק מהתלונות, כ"שברובן מצוין כי ספייס הודיעה מראש כי היא מאפשרת הקפאה מהיום הראשון".

עוד טוענת ספייס כי ישראכרט ציינה בשיחות מולה כי היא פועלת להחייאת העסקאות שבוטלו, וכי רק בשיחה שלישית העבירה הודעה כי המחלקה המשפטית שלה אינה מאשרת זאת.

בכל אופן, ספייס טוענת כי נכון ל-3 ביוני, כחודש לאחר חזרת חדרי הכושר לפעילות, ישראכרט ממשיכה לבטל קטגורית עסקאות, למרות שידועה לה כעת על מתווה ההקפאה ועל כך שבית העסק פתוח ונותן שירות.

ספייס טוענת כי "לא יעלה על הדעת" שישראכרט תמשיך לפעול במעמד צד אחד. ספייס קוראת לישראכרט "לחדול באופן מיידי מביטול עסקאות" בלי שקיבלה את עמדתה, ו"להחיות את העסקאות שבוטלו".

מישראכרט נמסר בתגובה: "חברתנו פעלה ופועלת בהתאם לכל הוראות הרגולציה החלות עלינו, וכך גם בעת משבר הקורונה. מבלי להיכנס לפרטי הפנייה של ספייס - נדגיש כי בכל פניית לקוח שטען לכשל תמורה ולאחר אי-השגת בית העסק על-ידי הלקוח פעלנו לעצירה ליתרת התשלומים העתידיים, וזאת בהתאם להוראות חוק כרטיסי חיוב. מעבר לכך נגיב כמקובל באופן מפורט למכתב הדרישה".