עיריית הרצליה אישרה תוכנית שעושה סדר בכל רצועת החוף

הבשורה: שוברי גלים שיאפשרו רצועת חוף רחבה, טיילות ומלונות בוטיק במקום וילות • תושבי העיר וארגוני הסביבה מתנגדים לתוכנית

חוף הים בהרצליה / צילום: שאטרסטוק
חוף הים בהרצליה / צילום: שאטרסטוק

חברי מועצת העיר של הרצליה דנו אתמול (ב') בתוכנית מתארית לחזית חוף הים העירוני. גבולותיה של התוכנית הם לאורך כל רצועת החוף של הרצליה מהדרום ועד הצפון, למעט המרינה. החזון התכנוני של התוכנית הוא שחוף הים של הרצליה יהיה מרחב בעל רצועת חוף רחבה, שיחוזק הקשר בין העיר לים, ושמצוק הכורכר יוגן.

התוכנית מציעה הקמה של שבעה שוברי גלים חדשים לאורך חופי הרצליה ולכן מעוררת לא מעט התנגדות אצל תושבי העיר וארגוני הסביבה. בין היתר, התוכנית מציעה אפשרות להריסת הווילות בדופן המזרחית של רחוב אלי לנדאו (לשעבר רמות ים) ובניית מלונות בוטיק בגובה של 5 קומות. התוכנית תועבר עתה לדיון ואישור של הוועדה המחוזית תל אביב. על התוכנית חתומה האדריכלית דורית שפינט ממשרד עוזי גורדון אדריכלים ומתכנני ערים.

חנה חרמש, מהנדסת העיר הרצליה, מבקשת להבהיר שהמטרה הראשונה של התוכנית היא הזיקה של העיר והים ושמירת המבט הפתוח: "מהשוואת צילומי חופי הים של הרצליה כיום לאלה של המאה הקודמת נראית בבירור נסיגה מתמשכת של החול בחופים וקרבה מסוכנת של הים למצוקים היוצרת סכנת התמוטטות. הפתרון היחיד, המוכח בישראל מזה כחמישים שנה והמאפשר שמירה על קו חוף רחב ויציב לטווח זמן ארוך, הוא הקמת שוברי גלים. פתרון זה הוא בר קיימא מבחינת השימוש במשאב הטבעי של החול הימי ומוסכם על אנשי סביבה שחקרו את הנושא בעולם, למניעת נסיגת החופים ושמירה על המצוקים. פתרון זה מאפשר לאורך זמן את הרחבת משטחי החול הצרים, מגן וממזער את תופעת כרסום הגלים במצוקים והתמוטטותם וגם מגדיל את בטיחות הרוחצים בים".

לדברי חרמש, התוכנית מגדירה בצורה ברורה איפה יהיה מותר לבנות על החוף למטרת הקמת מוקדי מסחר והסעדה, אך מציעה גם בשורה די מהפכנית בכל מה שקשור לבנייה על המצוק: "בהתייחס לכל הדופן המזרחית של רחוב אלי לנדאו (לשעבר רמות ים), שם יש עכשיו וילות, אנחנו מאפשרים בינוי שמשלב סוג של מלונאות בוטיק במגרשים הקטנים בגובה של עד 5 קומות ועורף של מגורים. לאורך הבינוי יש כוונה לייצר טיילת עם מוקדים מסחריים ומקומות ישיבה". מול חוף זבולון, בין בניין "הצוק" ל"מלון דניאל", מציעה התוכנית "פארק של מבני ציבור".

חבר מועצת העיר אייל פביאן התבטא בעמוד הפייסבוק שלו כנגד רעיון שוברי הגלים וטען כי שוברי הגלים ישנו לגמרי את הנוף ואת קו האופק, שהם ערכי טבע ותיירות חשובים ולכן כדאי לנסות קודם כל פתרונות "רכים" יותר. לדבריו, שוברי הגלים עלולים לפגוע בחופים ובמצוקים שמצפון להם, באפולוניה, געש וארסוף. פביאן מוסיף כי צריך לקחת בחשבון את הסיכונים של שוברי גלים - טביעות כתוצאה ממערבולות בקצה שוברי הגלים, הצטברות פסולת, שקשה עד בלתי אפשרי לנקות, על שוברי הגלים, ומצע להתיישבות מינים פולשים שפוגעים במערכת האקולוגית הימית. בנוסף הוא מציין כי שוברי הגלים יפגעו בפעילות הספורט הימי, כמו גלישה ושייט. לדבריו, כדאי להתנהל באחריות ובזהירות ולבדוק במשך שלוש שנים אם הזנת החול מבטיחה לנו בעונת הרחצה חופים ברוחב 30-40 מטר, שהם רחבים מספיק לנופשים בחוף.