מעמיקה המחלוקת בין הטייסים והנהלת אל על

ועד הטיסיים טוען כי הנהלת חברת התעופה לא פועלת כדי להחזיר את הטייסים מחל"ת ופוגעת בזכויות שלהם ע"י לו"ז עבודה לא מסודר • הנהלת אל על: "עקב משבר הקורונה אנו פועלים במתכונת מצומצמת מאוד וללא לוח זמנים ידוע מראש"

המחלוקת בין ועד הטייסים והנהלת אל על עולה מדרגה. סיפור שהתחיל עם עיכוב טיסת מטען ליוסטון אחרי שהקברניט ששובץ לטיסה הודיע על מחלה והוחלף באחר, חושף את המשקעים העמוקים שיש בקרב הטייסים אל מול הנהלת החברה.

ועד הטייסים טוען כי הנהלת אל על אינה פועלת עם לו"ז מסודר, ולכן טייסים מוקפצים ברגע האחרון; ואילו בהנהלה טוענים כי המתכונת המצומצמת שבה פועלת החברה לא מאפשרת לפעול עם לוח זמנים ידוע מראש.

ביון חמישי שעבר דווח ב"גלובס" כי המשא-ומתן שהתנהל בין נציגות הטייסים להנהלת אל על התפוצץ. הטייסים ציפו כי הנהלת החברה ובעליה יתגמלו אותם על הכוונה לקצץ בכ-35% משכרם דרך שיתוף ברווחים עתידיים - אלא שהם נענו בסירוב. הפגישה הסתיימה ללא הסכמה ועם הרבה כעס ותחושת חוסר אמון שמביעים הטייסים אל מול ההנהלה. הם טוענים להתנהלות בעייתית בלשון המעטה בכל הנוגע לניהול המשבר ולסקטור הטייסים שרובו עדיין מצוי בחל"ת, יחד עם כלל העובדים.

בין השאר, הטייסים טוענים כי החברה מתעכבת בהחזרת צי ה-737 לאוויר, וכך טייסי הצי הזה לא רואים אופק בחזרה לעבודה, בשעה שהם הוצאו לחופשה כפויה עוד בחודש מרץ.

לכל אחד מציי המטוסים יש טייסים ייעודיים. כיום אל על מבצעת טיסות בעיקר במטוסי ה-787 דרימליינר - גם לטיסות המטען וגם לטיסות הבודדות שהיא מבצעת לפי צורך.

נזכיר כי אל על הודיעה כי היא לא תשוב להפעיל את טיסות הנוסעים הסדירות שלה עד לסוף חודש יוני. העובדים אף קיבלו הודעה כי יישארו בחל"ת עד 31 ביולי.

רוב טייסי אל על, שמספרם מונה כיום כ-650 טייסים, מוכשרים לצי ה-737, מטוסים צרי-גוף שמיועדים לטיסות בטווחים קצרים ובינוניים, והם דורשים כי החברה תשמיש את המטוסים הללו לטובת טיסות מטען או נוסעים ותאפשר את החזרת הטייסים הנוספים מחל"ת, בשעה שחבריהם נדרשים לעבוד שעות נוספות.

יצוין כי כל עוד אל על לא מפעילה טיסות סדירות, לא נראה כי יש לה טעם בהוצאת מטוסי ה-737 מהתרדמת שבה הם מצויים בתקופה זו.

"ההנהלה מגלגלת את משבר הקורונה על הטייסים"

את העיכוב של הטיסה ליוטסון והצורך בהקפצת טייס מחליף, הסביר גורם בקרב הטייסים כך: "הטייסים הגיעו להסכם עם ההנהלה על ביצוע תוכנית טיסות מסודרת, אולם את ההסכם הזה החליטה ההנהלה שלא לכבד בצורה חד-צדדית. ההנהלה מחזיקה את הטייסים בכוננות בבית מבלי לשלם להם על כוננות זו, ומצפה מהם לקפוץ לטיסה מעכשיו לעכשיו 24/7. כוננים הם הפתרון החוקי היחידי להצבה בטווח קצר".

בתוך כך, אותו גורם מדגיש כי אחוז הטייסים החולים בחודשיים האחרונים עומד על פחות מ1%, "כאשר הממוצע בתעשייה עומד על 3%-5%". עוד הוא מאשים את ההנהלה בכך שהיא "מגלגלת את משבר הקורונה על הטייסים".

בסוף חודש יוני יתקיימו בחירות לראשות ועד הטייסים. מי שמכהן כיום כיו"ר הוועד הוא רן אלקבץ, שהחליף את ניר צוק שעמד בראש הוועד בתקופה שבה נוהל מאבק נוקב אל מול ההנהלה (כשדוד מימון היה מנכ"ל אל על). המאבק  בראשות צוק הגיע לטונים חריפים וכלל גם שיבושים רבים בטיסות עד לחתימה על הסכם קיבוצי מעודכן לטייסים.

אלקבץ הגיע עם גישה שונה ופייסנית. הוא מאמין בשיתוף-פעולה עם ההנהלה, או לפחות הוא האמין כך עד לאחרונה. אלקבץ עוד לא החליט אם יתמודד לראשות הוועד לקדנציה נוספת, וזאת מול קברניט ניר ראובני, שינסה לקחת את התפקיד כשהוא נחשב ל"ממשיך דרכו של צוק" באג'נדה יותר "קרבית" מול ההנהלה. אם אלקבץ לא יתמודד, ראובני ימונה בתור המתמודד היחיד ליו"ר ועד הטייסים.

הנהלת אל על טרודה בימים אלה במתווה האחרון שהציע לה משרד האוצר לסיוע אחרי חודשים של דיונים בין הצדדים. מתווה האוצר כולל הלוואה של 250 מיליון דולר בערבות 75% של המדינה והנפקת מניות בהיקף של 150 מיליון דולר, אותן מתחייבת המדינה לרכוש אם הציבור לא ירכוש. מדובר במתווה ייחודי של הלאמה דרך נאמן שתמנה המדינה לניהול החברה, כשהיא תאחוז במניות הרוב.

משמעות המתווה הזה הוא להציל את החברה, להזרים לה הון מיידי - אבל להחליש את הבעלים ואת ההנהלה. אל על עדיין מקווה להצליח להשיג הלוואה של 400 מיליון דולר מהבנקים המלווים, וזאת בערבות של 82.5% מהמדינה. כך או כך, היא שבה ומדגישה כי בלי הלוואה היא לא תשרוד את המשבר.

בכל מקרה, כל מתווה מותנה בהסכמה של העובדים דרך הסכם קיבוצי שיאפשר מהלך של התייעלות בכל מתכונת של הלוואה. המתווה המעודכן של האוצר שעליו אל על צריכה להשיב למדינה הוא בבחינת סנדול להנהלה, אולם ייתכן כי זהו המתווה שאותו יעדיפו העובדים ובהם הטייסים, כשבראש מעיינם ניצבת המשימה להציל את מקום עבודתם.

מהנהלת אל על נמסר בתגובה: "אנו מעריכים את המאמץ הרב שמשקיעים טייסי החברה, כמו יתר האנשים באל על, העושים מלאכה מצוינת בהוצאת טיסות מטען וחילוץ נוסעים בטיסות מיוחדות. לא ניתן לשוב לפעילות סדירה ללא הלוואה, וההלוואה תינתן רק אם ייחתם הסכם עם העובדים ובכללם הטייסים. עקב משבר הקורונה וסגירת השמיים כמעט באופן מלא וללא טיסות סדירות, אנו פועלים במתכונת מצומצמת מאוד וללא לוח זמנים ידוע מראש".

מוועד טייסי אל על נמסר בתגובה: "מאז פרוץ המשבר הוטסו מאות טיסות על-ידי טייסי אל על, העושים ימים ולילות (תרתי- משמע) על-מנת להבטיח את עתידה של החברה. הפעלת הטיסות ברובה נעשתה בניגוד להסכם, חברת אל על אינה מציבה כוננים לטיסות ,ובכל מקרה שטייס חולה, נאלץ הוועד להקפיץ טייס מביתו ומבלי כל הכנה מוקדמת. מכיוון שהחוק לא מאפשר להציב טייסים שאינם כוננים מתחת 10 שעות לטיסה, ייתכנו אירועים נדירים שבהם טיסות נדחות.

"במבחן המציאות, מרגע פרוץ המשבר, הטייסים נרתמו למאמץ של החברה, בתנאים לא תנאים. בפועל, לוח הטיסות גדול על מצבת הטייסים, והחברה מסרבת להרחיב אותה. אנו מציעים להנהלת החברה להימנע שוב מקרבות עם עובדיה ולפעול על-מנת להציל את החברה".