שר החוץ הגרמני מבקר בירושלים; צפוי להזהיר מפני השלכות הסיפוח

שר החוץ הגרמני הייקו מאס פגש את שר החוץ גבי אשכנזי בבניין משרד החוץ, ובהמשך הוא צפוי להיפגש עם שר הביטחון בני גנץ ועם ראש הממשלה בנימין נתניהו

שר החוץ הגרמני הייקו מאס ושר החוץ הישראלי גבי אשכנזי / צילום: טל שניידר, גלובס
שר החוץ הגרמני הייקו מאס ושר החוץ הישראלי גבי אשכנזי / צילום: טל שניידר, גלובס

שר החוץ הגרמני הייקו מאס החל הבוקר (ד') את ביקורו במשרד החוץ בירושלים. שר החוץ גבי אשכנזי קיבל אותו בכניסה לבניין משרד החוץ, אחרי שנים ארוכות שבבניין זה לא נערכו ביקורים דיפלומטיים.

קודמיו של אשכנזי בתפקיד,  בנימין נתניהו ואחריו ישראל כ"ץ, מיעטו לפעול מתוך בניין המשרד.

הביקור של מאס גם הוא נדיר. מדובר בביקור דיפלומטי שני בסך הכל מאז פרץ משבר הקורונה. מזכיר המדינה מייק פומפאו ביקר בישראל לפני מספר שבועות, עוד לפני כניסתו הרשמית של אשכנזי לתפקיד.

מאס הגיע לישראל כדי להזהיר בשיחות סגורות מפני השלכות הסיפוח המתוכנן ל-1 ביולי. ההנחה היא שהוא ישמור על אוירה טובה בהופעות המשותפות בפני התקשורת.

בהמשך היום הוא צפוי לפגוש בתל אביב בקרייה את שר הביטחון גנץ ולאחר מכן בצהריים את ראש הממשלה נתניהו.

מאס ימשיך מישראל לירדן לפגישה עם המלך עבדאללה ומשם גם יקיים שיחת זום עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בישראל ביקשו ממאס שלא להמשיך לרמאללה מירושלים וזאת מטעמי קורונה וכאשר במשרד החוץ מסבירים שאם היה נוסע מאס לרמאללה הוא היה צריך לאחר מכן בידוד של שבועיים. אולם, מאס לא התבקש לשהות שבועיים בבידוד עם כניסתו לישראל. 

גרמניה תכהן בחודש הבא כנשיאה הזמנית של מועצת הביטחון ואם ישראל תתקדם עם הליך הסיפוח לגרמניה תהיה השפעה משמעותית על ההחלטות שעשויות להתקבל נגדה. נזכיר שהחלטת מועצת הביטחון הקודמת נגד ישראל הייתה בשל חוק ההסדרה בדצמבר 2016.

במהלך מסיבת העיתונאים אמר שר החוץ הגרמני כי סיפוח אינו תואם את החוק הגרמני וכי הוא מצפה לעבוד בשיתוף פעולה עם ממשלת ישראל על הנושאים המטרידים את הקהיליה הבינלאומית.

שר החוץ אשכנזי נשאל על ידי "גלובס" כיצד יתכן ששלושה שבועות לפני הסיפוח המיועד, הוא עדיין לא ראה את המפות המדוברות. אשכנזי השיב כי אין בשלב זה מפות כלשהן. "יש איזה עבודה טכנית לשרטט בשטח את הדברים. אבל זה רק אחרי שיהיו הסכמות עם האמריקאים", אמר.

מאס נשאל על ידי "גלובס" גם על ההפרות של איראן, והאם גרמניה שוקלת את שינוי עמדתם התומכת בהסכם ה-JCPOS.

מאס השיב כי בגרמניה מודאגים מאוד מן הדיווחים על ההפרות וכי הם ישקלו להפעיל את מנגנון הבירור שקיים בתוך ההסכם.