הלמ"ס: כ-13.3% מהעובדים עדיין נמצאים בחל"ת

לפי סקר מצב העסקים של הלמ"ס, 77.5% מהעובדים שבו לעבודה ו-3.6% פוטרו • שני שליש מהעסקים לא קיבלו כל סיוע ממשלתי

 

לשכת התעסוקה בתל אביב / צילום: רובי קסטרו - וואלה חדשות
לשכת התעסוקה בתל אביב / צילום: רובי קסטרו - וואלה חדשות

שיעור העובדים בחופשה ללא תשלום נמוך בהרבה מהנתונים הרשמיים האחרונים שפורסמו, כך עולה מסקר עדכני של מצב העסקים בישראל שמפרסמת היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

מדובר בסקר מתוך סדרת סקרי בזק שהלמ"ס עורכת מפרוץ משבר הקורונה. הסקרים נועדו לבחון את מצב העסקים והתעסוקה בעקבות התפשטות נגיף הקורונה וההגבלות המתלוות לו.

הסקר הנוכחי, החמישי במספר, נערך בתחילת יוני בקרב ל-1,400 עסקים והקיף גם את ענפי המסחר, הבינוי והשירותים העסקיים. ענפים שבהם מועסקים כשליש מסך השכירים במשק ערב משבר הקורונה.

מהסקר עולה כי נמשכת מגמת ההתאוששות בתעסוקה - 77.5% מהעובדים שבו לעבודה (עובדים היום בחברה ועובדים היום מהבית). כ-13.3% מהעובדים עדיין נמצאים בחל"ת, ו-3.6% פוטרו. על פי הערכת המנהלים בעסקים, בין 85 ל-100 אלף עובדים יישארו בחל"ת גם במהלך חודש יוני. 

מגמת החזרה הכללית לעבודה והירידה במספר העובדים בחל"ת, נצפו בכל הענפים. החזרה המשמעותית ביותר לעבודה נרשמה בענפי המסחר הקמעוני (79.8% עובדים כיום בהשוואה ל-55.8% בתחילת חודש מאי). לראשונה מאז פרוץ המשבר, חזרה הנוכחות בענפים אלו לרמה גבוהה ‏מהמינימום הנדרש כדי לקיים פעילות מלאה.‏

בענפי ההייטק והשירותים הפיננסיים והביטוח נרשמו נתוני תעסוקה גבוהים באופן יחסי, ומספר העובדים בחל"ת בענפים אלו לא עלה על 14% לאורך המשבר. זאת הודות ליכולת לעבוד מהבית ולהנחיות הספציפיות במקרה של מערכת הבנקאות.

עוד עולה מנתוני הסקר כי שני שלישים מהעסקים לא קיבלו כל סיוע ממשלתי (מענק, הלוואה בערבות מדינה או סיוע אחר). אחוז העסקים שקיבלו סיוע ממשלתי בענף שירותי אוכל הוא הגבוה ביותר עם 64.6%, והנמוך ביותר בענף שירותים מקצועיים וטכניים ושירותי תחבורה והובלה (13.8%).

מתקשים ליישם את "התו הסגול"

בסקר נשאלו המדווחים גם על הקושי ביישום הנחיות התו הסגול.‏ ניתן לראות כי חל שיפור מסוים בימים האחרונים, אולם המצב עדיין רחוק מלהיות אופטימלי. בתחילת יוני יותר עסקים דיווחו כי יישום ההנחיות אינו קשה עבורם לעומת הדיווח בתחילת מאי. אולם עדיין קיים קושי משמעותי ביישום ההנחיות - 10.2% מהעסקים דיווחו ביוני שקשה מאוד ליישם את הנחיות התו הסגול ו-18.1% דיווחו שקשה ליישם את ההנחיות.‏ בענפי הבינוי והמסחר הקמעוני נרשם קושי משמעותי לעומת שאר הענפים - 40.8% ו-32.6% מהעסקים, בהתאמה, דיווחו כי קשה או קשה מאוד ליישם את ההנחיות.

בחינת הקושי לפי גודל עסק מראה שככל שהעסק גדול יותר כך קשה יותר ליישם את הנחיות התו הסגול. זאת ככל הנראה כתוצאה מהדרישה לריחוק חברתי שהיא משמעותית יותר בקרב חברות גדולות ומהיקף המאמץ שנדרש למלא אחר הדרישות.

גילוי מלא: הידיעה ציינה במקור כי הלמ"ס מדווח על נתון נמוך מזה של שירות התעסוקה. הערה זו הוסרה לאור אי דיוקה.