האם רק ישראל ובחריין מאשרות מראש תקציב לשנתיים?

יו"ר ועדת הכספים משה גפני טוען כי תקציב לשנתיים הוא שיגעון ישראלי ייחודי. חיפשנו מקבילות • המשרוקית של גלובס

ח"כ משה גפני, יהדות התורה / צילום: שלומי יוסף, גלובס
ח"כ משה גפני, יהדות התורה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, שוב יוצא נגד הרעיון לאשר תקציב לשנתיים. לא רק שתקציב כזה יחליש את חברי הכנסת לעומת פקידי האוצר, הוא הסביר ליעקב ברדוגו בגלי צה"ל, אלא שהוא מניח שאפשר לחזות מה יהיה בדצמבר 2021, כשלמעשה "אנחנו בקושי יודעים מה יהיה בעוד חודש". וכדי להמחיש כמה הרעיון מופרך, הוא הוסיף: "אין מדינה בעולם שיש לה תקציב דו-שנתי חוץ מבחריין. לכל המדינות האחרות יש תקציב חד-שנתי. אז מורה הדרך שלנו יהיה בחריין?".

גפני הוא לא הראשון שגורס שמועדון התקציבים הדו-שנתיים כולל רק שתי מדינות, ישראל ובחריין. בדקנו את הטענה הזאת בעבר, כשהשמיעה אותה ח"כ לשעבר סתיו שפיר. זה היה בספטמבר 2017, על רקע פסיקת בג"ץ כי אי-אפשר יהיה עוד לאשר תקציבים דו-שנתיים בלי לתקן את חוקי היסוד. הסיבה היא שחוק יסוד משק המדינה קובע מפורשות כי "התקציב יהיה לשנה אחת".

מה העלינו אז בחכתנו? חוקרי מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ), שהתעמקו בסוגיה סמוך לאישור התקציב הדו-שנתי הראשון ב-2009, התקשו למצוא דוגמאות. בכמה מדינות, ובהן סלובניה וקנדה, אמנם מאשרים מתווה תקציבי לשנתיים, אבל מדובר למעשה ב"תקציב מתגלגל": פירוט מחייב לשנה הראשונה, ותוכניות לשנה השנייה שצריך לאשרר בהמשך. סידור דומה קיים בישראל גם בתקציבים חד-שנתיים. באוסטריה הוכנסה לחוקה אפשרות של תקציב דו-שנתי, אבל היא נשמרת למצבי חירום.

בארצות-הברית מוצע מדי פעם לאמץ תקציב דו-שנתי. כל ההצעות, כולל זו שהגיש צוות שמינה קלינטון בשנות ה-90, נדחו. תקציב דו-שנתי היה מקובל בעבר דווקא במדינות שמרכיבות את ארצות-הברית, אבל השיטה הולכת ומאבדת פופולריות: בין 1940 ל-2011, מספר המדינות שבוחרות בו ירד מ-44 ל-19 בלבד.

מחקר מטעם הקונגרס האמריקאי מצא שתקציבים דו-שנתיים אפיינו בעבר משטרים טוטליטריים. בספרד ובפרו נהגו כך עד סוף שנות ה-70. גם הונגריה של ויקטור אורבן ניסתה את הפטנט ב-2001, אבל לא התמידה; התקציב ששר האוצר ההונגרי הציג לפני כשבוע תקף ל-2021 בלבד. תקציבים דו-שנתיים עדיין קיימים בגופים כמו ארגון הבריאות העולמי, אבל נראה שהם בנסיגה. האו"ם חזר ב-2020 לאשר תקציב חד-שנתי אחרי 45 שנות תקציבים דו-שנתיים.

חיפשנו בנרות מדינות שהנהיגו תקציב דו-שנתי אחרי פרסום המחקר של ממ"מ, אך לשווא. הדוגמה היחידה, שמוזכרת שוב ושוב בסקירות בנושא, היא אמנם בחריין. 

■ בשורה התחתונה: דברי גפני נכונים. בחריין היא היום המדינה העצמאית היחידה מלבד ישראל שבה תקציב המדינה מאושר לשנתיים. גם מדינות ארה"ב וכמה גופים בינלאומיים נסוגים בהדרגה מתקצוב דו-שנתי.

תחקיר: יפתח בריל