צ'ק חזר בעת הקורונה? אושרו תקנות שימנעו הגבלת חשבונות בנק

צ'קים שסורבו בין ה-4 במרץ ועד ה-22 ביוני לא ייספרו במניין הצ'קים שמעליו הבנק הופך את החשבון למוגבל • בשיא המשבר 6.5% מכלל הצ'קים חזרו

הדיון בוועדת החוקה לגבי צ'קים חוזרים בתקופת הקורונה / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
הדיון בוועדת החוקה לגבי צ'קים חוזרים בתקופת הקורונה / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת החוקה של הכנסת אישרה פה אחד תקנות שימנעו הגבלת חשבונות בנק בשל צ'קים שחזרו בתקופת משבר הקורונה. לפי התקנות, צ'קים שסורבו בין ה-4 במרץ ועד ה-22 ביוני לא ייחשבו במניין הצ'קים שקובע החוק לצורך הגבלת החשבון.

עם זאת, לפי יו"ר הוועדה חבר הכנסת יעקב אשר מיהדות התורה, בנק ישראל צריך לשקול מגבלות על ההקלות "כדי למנוע ניצול לרעה, אנחנו מצילים אנשים שלא ייכנסו לסחרור ואני לא רוצה שאנשים שאינם בסיכון כזה יעשו סיבוב ויקבלו גרייס בחסות המדינה".

כיום, לפי חוק צ'קים ללא כיסוי, בשעת חירום ביטחונית, יכולה המפקחת על הבנקים, להשעות זמנית את המגבלות המוטלות על מי שלמעלה מ-10 צ'קים שלו סורבו והיה אמור להפוך להיות "לקוח מוגבל" שחשבון הבנק שלו מוגבל. ואכן, בהתאם לתקנות שעת חירום שהתקינה הממשלה בתקופת משבר הקורונה, השעתה המפקחת על הבנקים את הגבלת חשבונות הבנק מה-4 במרץ ועד ה-22 ביוני (אז יפקעו התקש"ח). המשמעות הייתה שאם בחלוף תקופת ההשעיה, לא יותקנו התקנות, ההגבלות שבחוק יחזרו לפעול גם בדיעבד, כך שגם הצ'קים החוזרים שלא נספרו בתקופת ההשעיה הזמנית, ייספרו לצורך הטלת המגבלות שבחוק. התקנות שאושרו היום הופכות את ההוראה הזמנית של המפקחת על הבנקים להסדר קבע.

לפי ההסדר שאושר היום, צ'קים שסורבו בין ה-4 במרץ ועד ה-22 ביוני לא ייספרו במניין הצ'קים שקובע החוק לצורך הגבלת החשבון, גם לא בדיעבד, ויבוטלו מגבלות שהוטלו בגלל צ'קים שסורבו באותה תקופה. כמו כן, צ'קים שסורבו בתקופה זו לא ייספרו במניין הצ'קים שמעליו חייב בנק להודיע על כך למי שמבקש להצטרף כבעל חשבון או מיופה כוח, ולא ייספרו במניין הצ'קים שמעליו הבנק שולח התראה לבעלי החשבון, למיופי הכוח ולמורשי החתימה בו.

נציג בנק ישראל הציג בדיון נתונים ולפיהם, בשיא המשבר 6.5% מכלל הצ'קים שנמסרו לפדיון בבנקים חזרו.