פוקעת היום סמכות השב"כ לבצע מעקב אחר חולי קורונה

זאת לאחר שהממשלה לא הגישה הצעת חוק בעניין • יו"ר ועדת המשנה למודיעין ושירותים חשאיים, צבי האוזר: "המאבק בנגיף הוא ארוך וחריג, אך גם הסתייעות ביכולות שירות הביטחון הכללי הן חריגות ביותר"

צבי האוזר / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
צבי האוזר / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

היום פוקעת סמכות השב"כ לבצע איכונים לאזרחים, במסגרת המעקב והאכיפה של הנחיות החירום לתקופת הקורונה, לאחר שהממשלה לא הגישה הצעת חוק בעניין. בכך נכנסת לתוקפה החלטת ועדת המשנה למודיעין ושירותים חשאיים, שקבעה שלשום הארכה של 48 שעות לממשלה להניח הצעת חוק הסמכת שירות הביטחון הכללי לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות נגיף הקורונה.

כפי שקבעה הוועדה, אי הנחת הצעת החוק על שולחן הכנסת משמעותה פקיעת הסמכתו של השב"כ לסייע בנושא, אף שזו ניתנה עד ל-16 ביוני 2020, וזאת לאור עמדתה, והחלטת בג"ץ כי יש לפעול להסדרתו של הנושא בחקיקה ראשית, ולא בהחלטות מתמשכות הנובעות מתקנות שעת חירום.

יו"ר הועדה, ח"כ צבי האוזר: "אני מבהיר כי החל מהיום בחצות ישנה מניעה חוקית לעשות שימוש בכלי שירות הביטחון הכללי לצורך איכון מכשירי טלפון במסגרת המאבק בנגיף הקורונה. המאבק בנגיף הוא ארוך וחריג, אך גם הסתייעות ביכולות שירות הביטחון הכללי הן חריגות ביותר. ראינו לנכון לקיים דיון פתוח בנושא מהותי זה שעיקרו איזון בין הזכות לפרטיות לזכות הבסיסית לחיים. ועדת המשנה לשירותים חשאיים ראתה לאורך כל הדיון, שנמשך כשלושה חודשים, את הצורך בבחינת חלופות אפקטיביות לשימוש בכלי השב"כ. העובדה שהממשלה החליטה שלא להתקדם בשלב זה עם הליך חקיקה שיסדיר שימוש בכלי השב"כ מוכיחה כי התעקשות הוועדה על חלופות נפלה על אזניים קשובות".

האוזר הוסיף כי הוא מקווה שהממשלה תפעל באמצעים אחרים לתת מענה אפקטיבי לשמירת שלום הציבור בנושא הקורונה ותפנה להמשך הליך חקיקה רק במקרה שבו יהיה קיים צורך ממשי ולא יינתן מענה משמעותי בכלים אזרחיים אחרים.

בדיונים בפני ועדת החוץ והביטחון השתתפו גורמי מקצוע מתחום התקשורת והסלולר והם הציעו בין השאר חלופות טכנולוגיות אחרות למעקב אחר מחוייבי הבידוד, המטרה העיקרית שלשמה נועד גיוס השב"כ על יכולותיו. ארגוני זכויות אדם הזהירו כי מתן האפשרות הזו בידי שב"כ פוגעת בזכויותיהם של האזרחים ומספקת לשלטונות אמצעי מעקב בהיתר של שעת חירום, ובלי פיקוח ובקרה של שופט או גרום אחר, כפי שקורה במצב החוקי הרגיל.