תיקון היסטורי בעקבות מחאת ג'ורג' פלויד: ניו יורק ביטלה חוק שהבטיח חשאיות לתיקים שנוהלו נגד שוטרים

התיקון שהפך את תיקי השוטרים ואת התלונות על התנהגות לא נאותה שלהם לפומביים הוא בין כמה מהאמצעים להגברת השקיפות של פעילות המשטרה, שנדונים כעת בהליך מזורז בבית המחוקקים של ניו יורק

אנדרו קואומו, מושל ניו יורק / צילום: רויטרס
אנדרו קואומו, מושל ניו יורק / צילום: רויטרס

בית המחוקקים של מדינת ניו יורק ביטל חוק שהבטיח את חשאיות התיקים המשמעתיים של שוטרי המדינה. זאת בעקבות המחאה שהתעוררה עם מותו של ג'ורג' פלויד לפני יותר משבועיים. ביטול התקנה של החוק יאפשר פרסום תלונות נגד שוטרים ומסמכים סופיים של חקירות שוטרים, לראשונה מזה עשרות שנים.

התיקון שהפך את תיקי השוטרים ואת התלונות על התנהגות לא נאותה שלהם לפומביים הוא בין כמה מהאמצעים להגברת השקיפות של פעילות המשטרה, שנדונים כעת בהליך מזורז בבית המחוקקים של ניו יורק.

בנוסף החליטה המדינה על התקנת מצלמה אישית על כול שוטר שתפעל במשך כל זמן עבודתו; וכן וידוא שהשוטרים דואגים להעניק לכול עצור טיפול רפואי ונפשי במקרה הצורך.

חוקים אלה ואחרים הוצעו לאורך השנים פעמים רבות, אך הם נדחו או "התעכבו" בצינורות הפוליטיים והפקידותיים. אלא שעכשיו, על רקע ההפגנות בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד על-ידי שוטר במינאפוליס, נוצר מומנטום זהב להעבירם.

מושל ניו יורק אנדרו קואומו, שתמך ברפורמה של החוק, הודיע כי יחתום על ביטול התקנה הזו. תקנה דומה קיימת רק במדינה נוספת אחת בארה"ב, דלוואר.

המומנטום לסיים את חוק החשאיות הגיע לשיא בימים האחרונים, כאשר מצעדי מחאה התנהלו בעיקר ברחובות ברוקלין, הארלם ומנהטן נגד שימוש לרעה בכוח על-ידי המשטרה. מקרה ההריגה המפורסם האחרון של אזרח בעיר על-ידי שוטרים היה ב־2014, של אריק גארנר, שגם הצית מחאות, אך הן לא הגיעו לממדים שאנו רואים בשבועיים האחרונים. 

ניו יורק לא לבד - מחוקקים רבים במדינות רבות ברחבי ארה"ב שמים עכשיו זכוכית מגדלת על פעילות המשטרה. מינאפוליס, העיר שבה נהרג פלויד, החליטה על פיזור המשטרה והרכבתה מחדש, ובמדינות אחרות שוקלים את הקטנת התקציבים למשטרות המקומיות. כמו כן, גופים כמו מערכת החינוך החליטו להפסיק לתמוך כלכלית במשטרה על-ידי הפסקת הזמנתם בשכר לתעסוקת שיטור ואבטחה באירועים שונים.

בתוך כך, ביום שלישי הוגשו האשמות פליליות נגד שוטר במשטרת ניו יורק על הטיפול הגס שלו במפגין במהלך אחת ההפגנות.