טייסי לופטהנזה מציעים קיצוץ שכר בהתנדבות עד סוף השנה לטובת "הבראת החברה"

האיגוד המקצועי, המייצג קרוב ל-5,000 טייסים בלופטהנזה, שנקלעה למשבר בעקבות מגפת הקורונה וסיכמה לפני כשבועיים על תוכנית חילוץ ממשלתית עם ברלין בשווי 9 מיליארד אירו, אמר לתקשורת: "אנחנו רוצים לשמור על העגור (סמל החברה) באוויר"

מטוסי לופטהנזה בשדה התעופה בפרנקפורט. טיסות רבות בוטלו בשל משבר הקורונה / צילום: Michael Probst, AP
מטוסי לופטהנזה בשדה התעופה בפרנקפורט. טיסות רבות בוטלו בשל משבר הקורונה / צילום: Michael Probst, AP

הטייסים בחברת התעופה "לופטהנזה " מתנדבים לקצץ עד קרוב למחצית משכרם עד סוף השנה הנוכחית, בניסיון לתרום להבראת החברה ולהימנע עד כמה שאפשר מפיטורים. האיגוד המקצועי המייצג קרוב ל-5,000 טייסים העובדים בלופטהנזה, שנקלעה למשבר בעקבות מגפת הקורונה וסיכמה לאחרונהתוכנית חילוץ ממשלתית עם ברלין בשווי 9 מיליארד אירו, אמר לתקשורת: "אנחנו רוצים לשמור על העגור (סמל החברה) באוויר".

באופן מעשי יותר, העריכו כלי התקשורת בגרמניה, מנסה האיגוד לצמצם כמה שניתן את פיטורי הטייסים במסגרת תוכנית ההבראה לה נדרשת כעת החברה. תוכנית החילוץ הממשלתית, הכוללת רכישת בין 20% ל-25% ממניות החברה, הפיכה למשקיע הגדול ביותר בה והזרמת מיליארדים בהלוואות ומענקים - אינה מונעת פיטורים או מחייבת את החברה לשמור על מצבת העובדים הנוכחית.

לפי דברי מנכ"ל החברה, ללופטהנזה כיום יש 10,000 "משרות עודפות", מתוך כ-140 אלף עובדים ברחבי העולם. ההחלטה כמה עובדים לפטר בסופו של דבר, ואילו קיצוצי שכר לנקוט, הבהיר, תהיה תלויה במשא-ומתן עם העובדים ועם המדינה.

איגוד הטייסים הציע בעבר להנהלה לקצץ עד 45% משכרם עד סוף השנה, ולהביא לחיסכון של כ-350 מיליון אירו. הוא הבהיר היום כי הצעתו עדיין רלוונטית. היום צפויים להיפגש איגודי העובדים השונים המייצגים את עובדי חברת התעופה הגדולה ביותר באירופה כדי לדון בהשלכות תוכנית החילוץ ותוכניות ההנהלה. בהמשך היום הם צפויים להיפגש גם עם הנהלת החברה. האיגוד אמר כי בשל "הצעתו הוולונטרית", הוא מצפה כי הדיונים עם ההנהלה יתנהלו בהסכמה הדדית, והבהיר כי לא יהיה מוכן שהחברה תשתמש בחיסכון שההצעה תניב לחברה כדי לשכור מחדש עובדים "בתנאי שכר ירודים", שיחליפו עובדים קיימים.

המצב באל-על: פיצוץ בשיחות בין הטייסים להנהלה

ביון חמישי שעבר דווח ב"גלובס" כי המשא-ומתן שהתנהל בין נציגות הטייסים להנהלת אל על התפוצץ. הטייסים ציפו כי הנהלת החברה ובעליה יתגמלו אותם על הכוונה לקצץ בכ-35% משכרם דרך שיתוף ברווחים עתידיים - אלא שהם נענו בסירוב. הפגישה הסתיימה ללא הסכמה ועם הרבה כעס ותחושת חוסר אמון שמביעים הטייסים אל מול ההנהלה. הם טוענים להתנהלות בעייתית בלשון המעטה בכל הנוגע לניהול המשבר ולסקטור הטייסים שרובו עדיין מצוי בחל"ת, יחד עם כלל העובדים.

בין השאר, הטייסים טוענים כי החברה מתעכבת בהחזרת צי ה-737 לאוויר, וכך טייסי הצי הזה לא רואים אופק בחזרה לעבודה, בשעה שהם הוצאו לחופשה כפויה עוד בחודש מרץ.

לכל אחד מציי המטוסים יש טייסים ייעודיים. כיום אל על מבצעת טיסות בעיקר במטוסי ה-787 דרימליינר - גם לטיסות המטען וגם לטיסות הבודדות שהיא מבצעת לפי צורך.

נזכיר כי אל על הודיעה כי היא לא תשוב להפעיל את טיסות הנוסעים הסדירות שלה עד לסוף חודש יוני. העובדים אף קיבלו הודעה כי יישארו בחל"ת עד 31 ביולי.

רוב טייסי אל על, שמספרם מונה כיום כ-650 טייסים, מוכשרים לצי ה-737, מטוסים צרי-גוף שמיועדים לטיסות בטווחים קצרים ובינוניים, והם דורשים כי החברה תשמיש את המטוסים הללו לטובת טיסות מטען או נוסעים ותאפשר את החזרת הטייסים הנוספים מחל"ת, בשעה שחבריהם נדרשים לעבוד שעות נוספות.

יצוין כי כל עוד אל על לא מפעילה טיסות סדירות, לא נראה כי יש לה טעם בהוצאת מטוסי ה-737 מהתרדמת שבה הם מצויים בתקופה זו.