ת"א ננעלה בירידות; טבע צנחה ב-5%, מדד ת"א נפט-גז נפל ב-5.4%

מדד ת"א 35 איבד 1.88%, וכך גם מדד הבנקים • פתיחה צורמת בוול סטריט בצל החשש מגל שני • שיכון ובינוי עלתה ב-3.6%, ונייס ב-0.7% - כנגד המגמה

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:27

יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסה בתל אביב ננעל בירידות חדות, בדומה לסנטימנט השלילי בבורסות ארה"ב ואירופה, וזאת בצל החשש מהתפרצות גל שני של נגיף הקורונה. מדד ת"א 35 איבד 1.88%, וכך גם מדד הבנקים. 

בסיכום שבועי: מדד ת"א 35 עלה ב-6% (ומתחילת השנה צנח ב-14.4%); ת"א 90 עלה השבוע ב-5% (ומתחילת השנה נפל ב-10.3%).

מניית טבע  צנחה ב-5.3%, פתאל החזקות  ב-4%, אלביט מערכות  ב-1.6%, גב ים  איבדה 4% ומליסרון  ירדה ב-4.9%. מנייתה של דלק  צנחה ב-7.3%, ומיט-טק  נפלה ב-8.6%. מנייתה של שיכון ובינוי  עלתה בכ-3.6% נגד המגמה בשוק.

מחזור המסחר כולל הפקיעה השבועית הסתכם ב-1.7 מיליארד שקל.

17:00

המסחר בתל אביב מתנהל בירידות חדות, בדומה לסנטימנט בשוקי העולם, בצל החשש מהתפרצות של גל שני של נגיף הקורונה. המדדים המובילים צונחים ב-2%, טבע ופריגו נופלות ב-5%, עזריאלי ב-3.7%, מליסרון ב-4% וכך גם מנייתה של פתאל.

15:20

מתחזקות הירידות בבורסה, על רקע צפי לפתיחה שלילית בניו יורק. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל.

מניות הבנקים בולטות בירידות חדות בהובלת הפועלים ולאומי. גם מניות הגז והנפט בולטות לשלילה. 

עוד בולטות בירידות מניות פריגו, טבע , אנרג'יאן וקבוצת דלק. 

13:10

התמתנות מסויימת נרשמת בירידות החדות בבורסה. מחזור המסחר מסתכם בכ-740 מיליון שקל. 

בשוק האג"ח רושמות הממשלתיות השקליות הארוכות עליות של כ-0.6% ואילו מדדי התל בונד המרכזיים יורדים בכ-0.3%-0.4%. 

קבוצת דלק  רושמת ירידה חדה. החברה פרסמה אתמול הצעה מחייבת מעודכנת להסדר עם מחזיקי איגרות החוב שלה, שלהם היא חייבת כ-6 מיליארד שקל, שיבוצע באמצעות תיקון שטרי הנאמנות של שבע סדרות האג"ח שהנפיקה החברה בעבר. 

11:30

מתחזקות הירידות בבורסה, בהובלת מניות הבנקים ומניות הנפט והגז. פתאל, המלט, נורסטאר, דלתא , פריגו, אזורים  וביג בולטות בירידות חדות. 

מנגד, עליות בולטות נרשמות במניות פלוריסטם  ושיכון ובינוי. 

בשוק המטבעות נסחרים הדולר והאירו ביציבות סביב 3.444 שקלים לדולר ו-3.92 שקלים לאירו. 

10:00

יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסה נפתח במגמה שלילית, במקביל לירידות בבורסות אסיה ובמסחר בחוזים על מדדי וול סטריט. 

מדד ת"א 35 יורד בכ-1% ומדד ת"א 90 נסוג בכ-0.3%. 

ירידות בולטות נרשמות במניות טבע, פריגו, פתאל החזקות , בזן ודיסקונט 

מנגד, שיכון ובינוי  בולטת בעלייה חדה לאחר שאתמול נודע כי  שיכון ובינוי וקבוצת אדלקום הן הזוכות במכרז הענקי של חברת החשמל למכירת תחנות כוח ברמת חובב, לאחר שהציעו סכום של 4.25 מיליארד שקלים.  

כלכלני בנק לאומי מעריכים כי "הגירעון התקציבי ב-2020 יעמוד על כ-8-9% תוצר, הערכה נמוכה מזו של משרד האוצר ובנק ישראל, לפיהם שנת 2020 צפויה להסתכם בגירעון תקציבי של יותר מ-10% תוצר . יש לציין שהיקף הגירעון הצפוי משקף השפעה משמעותית יותר של גורמי מדיניות תקציבית פאסיביים, כמו: מייצבים אוטומטיים וירידה בהכנסות ממסים עקיפים, לעומת מידה מתונה יחסית של גירעון המגיע מצעדים אקטיביים, מתוך התקציב, של יישום המדיניות התקציבית. לאור העובדה כי החזרה ההדרגתית של המשק לפעילות באה ברובה מוקדם יותר בהשוואה למה שהוערך על-ידי בנק ישראל, נראה כי הפגיעה תהיה מתונה יותר וכתוצאה גם הלחץ להגדלת הגירעון .

07:00

המסחר בבורסה צפוי להיפתח הבוקר (ה') במגמה מעורבת, לאחר סגירה מעורבת אתמול בניו יורק.

באסיה נסחרים היום מדדי המניות המובילים במגמה מעורבת ובמסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות.

מניות טבע , פריגו , טאואר ואורמת צפויות לרדת הבוקר לאחר שחזרו מניו יורק עם פערי ארביטראז' שליליים של עד 3.7%. מנגד, לייבפרסון  ואופקו צפויות לטפס לאחר שחזרו עם פערים חיוביים. 

ראשי הפד מעריכים, בהודעת המדיניות המוניטארית שפורסמה אתמול (ד'), שכלכלת ארה"ב תתכווץ בכ-6.5% השנה בעקבות מגפת הקורונה . בשנת 2021 צפויה צמיחה של 5% ובשנת 2022 מעריכים בפד שהמשק האמריקאי יצמח ב-3.5%. בפד חזרו על ההודעה ש"הריבית תישאר ברמה אפסית עד שהכלכלה תעלה על נתיב התאוששות והיעדים של רמת האבטלה ויציבות המחירים יושגו".

עוד נמסר בהודעה כי הפד יגדיל את רכישות האג"ח שלו לרמה חודשית של 80 מיליארד דולר ורכישות ניירות ערך מגובי משכנתאות יוגדלו לכ-40 מיליארד דולר.

מנהל המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים, ויקטור בהר, מסר בתגובה להחלטת הריבית של הפד: "בהתאם לציפיות המוקדמות הריבית לא שונתה. הפד צופה שריבית זו תיוותר על כנה, עד שיהיה משוכנע שהכלכלה מתגברת על משבר הקורונה. כלומר, חברי הפד לא שוקלים ריבית שלילית, וגם לא מזכירים בהודעה את הרעיון של יצירת יעד לעקום התשואות. בדיאגרמת הנקודות שפרסם הבנק המרכזי ניתן לראות שאף חבר פד לא צופה העלאת ריבית לפני אמצע 2022". 

עוד הוא מוסיף כי במסיבת העיתונאים לאחר פרסום ההחלטה, הנגיד האמריקאי פאוואל התבטא בצורה ממלכתית והביע דאגה עמוקה למצב הכלכלי והחברתי. הפד סבור שהכלים המוניטריים בהם נעשה שימוש הם מספיקים בשלב זה. חברי הפד בחנו שימוש בכלים נוספים, ובכלל זה ייצוב עקום התשואות, אך החליטו שעדיף להתמקד בהכוונה של הריבית העתידית ורכישות אגח, "אנו לא חושבים על העלאת ריבית ואפילו לא חושבים לחשוב על העלאת ריבית".  הפד גם לא רואה את האינפלציה עולה בטווח הנראה לעין.

קבוצת הביטוח הראל השקעות  סיכמה את הרבעון הראשון של 2020 עם הפסד כולל של 555 מיליון שקל, לעומת רווח כולל בהיקף של 376 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, "בשל משבר הקורונה" כפי שמסרה עם הדוחות.