לאחר יום המסחר שבוטל: עובדי הבורסה מתכננים עוד עיצומים

שלחו לעובדים מסר שלפיו "נבקשכם לבדוק את הודעות הוועד הן במייל והן בקבוצת הוואטסאפ לאורך היום ובייחוד בשעות הבוקר לפני היציאה לעבודה" ושומרים על השולחן את כל האופציות • בהסתדרות לא יסכימו לעוד פגיעה במסחר עצמו

איתי בן זאב, מנכ"ל בורסת ת"א  / צילום: תמר מצפי
איתי בן זאב, מנכ"ל בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

האם הוועד בבורסה מתכנן עיצומים נוספים? לאחר שמוקדם יותר השבוע, ביום א', עובדי הבורסה דחו משמעותית את פתיחת יום המסחר - דבר שהוביל לביטולו על ידי ההנהלה ועורר זעם רב על העובדים, שלח הוועד לעובדי הבורסה הודעת הכנה לצעדים נוספים. בסביבת הוועד מציינים כי אינם פוסלים שום צעד, כולל פגיעה במסחר. בוועד בחרו שלא להגיב. עם זאת, בסביבת ההסתדרות מציינים כי לא יאפשרו פגיעה ביום המסחר.

כך, לפני שעות לא רבות, אתמול בערב, שלח ועד עובדי הבורסה לעובדים מסר: "הנכם מתבקשים לשמור על עירנות בהוצאה לפועל של הצעדים הארגוניים. נבקשכם לבדוק את הודעות הוועד הן במייל והן בקבוצת הוואטסאפ לאורך היום ובייחוד בשעות הבוקר לפני היציאה לעבודה. יתכן ונמתין עד לצעדים הבאים ויתכן שבכל עת נודיע על צעדים נוספים". לא ידוע מהם הצעדים שהוועד עשוי להודיע עליהם, או לא.

עם זאת, העיצומים בהם נקטו העובדים מוקדם יותר השבוע נעשו לאחר שניתן להם אור ירוק מההסתדרות, ואולם, נראה כי פגיעה במסחר בפועל כבר לא תתקבל ברוח טובה אצל ההסתדרות, שגם ספגה אש על כך שאישרה לוועד לפגוע במסחר בבורסה בימים אלה של יציאה ממשבר הקורונה. אבל, לא ברור עד כמה ההסתדרות יכולה להשפיע על הוועד, שלו היא אישרה את הפגיעה בשעות המסחר ביום א'.

ועד עובדי הבורסה, מהעובדים המתוגמלים ביותר במשק ושעלות שכרם הממוצעת קרובה ל-50 אלף שקל לחודש, נקטו השבוע בצעד חריף וחריג שפוגע במשק כשביום המסחר הראשון של השבוע הם הודיעו לעובדים לא להגיע לעבודה עד 11:00, וגם אז שיבואו לאסיפת הסברה. משום שמדובר ביום מסחר קצר ובגלל שלוקח זמן רב להכין את יום המסחר, הנהלת הבורסה הביאה לביטול מלא של יום המסחר.

העילה לסכסוך העבודה שבגינו הושבת המסחר השבוע הינה הבונוס לעובדים בגין שנת 2017, שלגביו ציינו בסביבת הוועד כי "ההסכם הקיבוצי משנת 2017 קבע מפורשות כי ככל שהצדדים לא יגיעו להסכמות בנוגע לבונוס השנתי, העובדים יהיו זכאים להכריז על סכסוך עבודה ולנקוט בעיצומים".

עתה, בסביבת הוועד טוענים שההנהלה לא נותנת את מה שסוכם שמגיע לעובדים ולכן אין להם ברירה אלא לנקוט בעיצומים, כשהם מציינים כי המנכ"ל איתי בן זאב קיבל לאחרונה בונוס של מאות אלפי שקלים בגין 2019. הבונוס לבן זאב שולם השנה לאחר שאושר בדירקטוריון החברה, ועל סמך תוצאותיה וההנםקה המוצלחת מאוד שלה אשתקד.

מנגד, בסביבת ההנהלה אומרים כי הוועד יוצא למלחמה הנוכחית בהנהלה בגלל רצונו להחזיר את חבר הוועד אורן לרנאו לתפקידו הקודם בבורסה, שם יש שעות נוספות רבות. לרנאו הועבר מתפקיד זה לאחר שההנהלה מצאה בביקורת שערכה כי הוא "נטש" את משמרתו בחדר המחשב של הבורסה "ב-172 מקרים שונים" וניפח את שכרו בשנים עברו. על רקע זה אמר ל"גלובס" גורם מעורה כי "כל הסיפור של המאבק הזה מקורו בסיפור של אורן לרנאו, שמאז אוגוסט היה בהשעיה כי בנהלה רצו לפטרו". בסביבת הוועד הכחישו השבוע כי המניע לעיצומים הוא מצבו האישי של לרנאו מול ההנהלה.

לעובדי הבורסה כבר ניתנו 6% ממניות החברה, כחלק מהליך שינוי המבנה המשפטי שלה, שהסתיים בהנפקתה. הבורסה החלה להיסחר במדדיה היא בתחילת אוגוסט לפי שווי חברה של 710 מיליון שקל. מאז היא נסקה והיא שווה היום כ-1.45 מיליארד שקל, כך שחלקם של העובדים עומד כיום על כ-87.5 מיליון שקל. הבורסה הפכה בשנים האחרונות לחברה "רגילה" הפועלת למטרות רווח, שחלק ניכר ממניותיה נמצא בידי קרנות השקעה. מניות הבורסה גם הונפקו למסחר בקיץ אשתקד כך,שהציבור עצמו מחזיק בחלק ניכר ממניותיה גם כן.