כשהמשקיעים הוותיקים מחשבים מסלול, ההרפתקנים הצעירים עולים על ההגה

שוק המניות האמריקאי מטפס אחרי מפולת הקורונה, ונראה שהסיבה היא בין היתר כניסה של שחקנים חדשים לשוק: אנשים שישבו בבית בסגר והתפנה להם זמן לפעילות השקעות, בשילוב יצר הרפתקנות ותיאבון לסיכון • נותר לקוות שזה לא ייגמר בטוטאל-לוס כמו בכל מיני תקופות דומות בעבר

אחות ורכב שקיבלה מחברת הרץ בחינם, כסיוע לעובדי רפואה בעת משבר הקורונה / צילום: Diane Bondareff, Associated Press
אחות ורכב שקיבלה מחברת הרץ בחינם, כסיוע לעובדי רפואה בעת משבר הקורונה / צילום: Diane Bondareff, Associated Press

מניית הרץ הייתה מסוכנת מדי למשקיע המקצוען קארל אייקן, אבל לא לקורי גרבר. בסוף החודש שעבר, כשהרץ גלובל הולדינגס הודיעה כי תבקש הגנת פשיטת רגל, אייקן, המיליארדר בן ה-84, מכר את החזקתו בחברת השכרת הרכב ב-72 סנט למניה. בשביל גרבר זה היה איתות קנייה.

החשמלאי בן ה-29 מסיאטל יודע שהרץ שקועה בחובות, ניצבת בפני תחרות חריפה וייתכן שמניותיה יימחקו ממסחר וערכן יתאפס. אבל למותג הרץ יש ערך, והחברה מפעילה צי אדיר של כלי רכב, הוא טוען, וגם המניה הייתה זולה מספיק כדי להמר עליה. "זו נראתה לי הזדמנות מפתה למדי", אמר גרבר.

הוא צדק: מניית הרץ גאתה ל-5.50 דולרים ביום שני וננעלה ב-4.18 דולרים ביום שלישי. המניה זינקה ב-481% מאז שאייקן יצא ממנה, ועלתה ב-115% ביום שני לבדו. גרבר הרוויח אלפי דולרים מהאופציות של הרץ שקנה, אם כי המניה נופלת כעת לכ-2 דולרים. "אני משחק כל פעם למשך כמה שבועות, לא לטווח הארוך", הוא אמר.

שוק המניות התאושש מהשפל במרץ, העסקים נפתחים לאטם, והממשל והפדרל ריזרב פעלו בתקיפות כדי לייצב את הכלכלה, עם ניצנים של ירידה באבטלה ושל התלהבות משקיעים.

סיבה נוספת לעלייה: משקיעים פרטיים, חלקם חדשים בשוק, מפגינים תיאבון פתאומי לסיכונים. אם המניות ימשיכו לעלות, החדשים והוותיקים יתוגמלו היטב. מצד שני, העלייה האחרונה מזכירה לכמה ותיקים שיגעונות ספקולטיביים מהעבר, שחלקם הסתיימו בבכי, בייחוד של משקיעים שקפצו אחרונים על הרכבת.

"הסביבה מסוכנת", אמר מייקל או'רורק, אסטרטג השוק בחברת ג'ונס טריידינג. "יש מעט מאוד בדיקות נאותות, והציבור הכללי מצפה שהפדרל ריזרב יבלום כל נסיגה בשוק באמצעות המדיניות שלו".

ברוקרים מקוונים מוצפים בלקוחות חדשים. כ-1.2 מיליון לקוחות קמעוניים פתחו חשבונות ברוקראז' חדשים בפידליטי אינבסטמנט ממרץ עד מאי, גידול של 77% מהתקופה המקבילה ב-2019. TD Ameritrade דיווחה על 608 אלף חשבונות חדשים בינואר-מרץ, גידול של 249% בהשוואה שנתית, כשבמרץ לבדו, לקוחות חדשים וקיימים פתחו 426 אלף חשבונות ממומנים, לדבריה.

TD אמרה שהיא רואה בעיקר גידול במספר הלקוחות שצעירים מגיל 35. חברת הברוקרים רובינהוד מרקטס, שלטענתה הגיל החציוני של לקוחותיה הוא 31, הגדילה את בסיס הלקוחות שלה ב-30% בינואר-אפריל השנה.

חברות הברוקרים מדווחות גם על יותר מסחר. TD אמריטרייד הגיעה לממוצע של 3.5 מיליון עסקאות של לקוחות ביום עד כה ביוני לדוגמה, יותר מפי 4 ביחס ליוני 2019.

 "לא מתגעגע לספורט, מתבדר יותר ממניות"

דייאניס ואלדיבסו השתמשה במקור מימון לא רגיל בכניסה הראשונה שלה לשוק המניות: המחאת התמריץ שקיבלה מהממשל בסך 1,200 דולר. הבחורה בת ה-22 מלואיזוויל, קנטקי, השתמשה בחלק מהכסף לקניית מניות דרך חשבון בחברת רובינהוד. "זה היה למעשה 'כסף בחינם', אז החלטתי לשחק איתו קצת", אמרה, "אפשר להפסיד קצת או להרוויח קצת, כמו בהימורים".

היא השקיעה בחברות כמו ביונד מיט (תחליפי בשר) ודייב אנד בסטר בידור, שצנחו במפולת הברוטלית בשוק, והפכה את ההשקעה הראשונית שלה, 275 דולר, ל-800 דולר, לדבריה. כעת יש לה מניות ביונייטד איירליינס ובתעודת הסל של בלומברג על הנפט הגולמי, מוצר ממונף שעוקב פעמיים ביום אחרי תשואת מדד של חוזי נפט.

כעת מתעניינת ואלדיבסו, שפוטרה מעבודתה במהלך התפרצות הקורונה בארה"ב, בהשקעה מסוכנת עוד יותר: אופציות, כי "אפשר לעשות די הרבה כסף ביום אחד".

חלק מהקנייה נובע כנראה משעמום של אנשים, שלחלקם לא היה עניין רב בהשקעות אך כעת יש להם פחות אירועי ספורט, הימורים או פעילויות אחרות להעברת הזמן בעוד הם מרותקים לבתיהם.

דייב פורטנוי, מייסד האתר הפופולרי Barstool Sports, עבר למסחר יום במניות, והוא חולק רשמים עם 1.5 מיליוני עוקבי הטוויטר שלו כשהוא עובר על התיק שלו. "המניות רק עולות, זה המשחק הכי קל שהיה לי!", אמר בשידור לעוקביו ב-4 ביוני, כשברקע נשמעת להקת דייר סטרייטס.

בתחילת יוני, כשהמשקיע וורן באפט הודיע שהוא מכר את כל החזקותיו בחברות תעופה, פורטנוי קנה אותן, במהלך שהכניס לו רווחים יפים. "לקח לי קצת זמן להבין ששוק המניות לא מודאג מהכלכלה", הוא אמר בראיון בתחילת החודש. "אני אומר לאנשים שיש שני חוקים בהשקעה: המניות רק עולות, ואם יש לך בעיות, עיין בחוק מספר 1".

גרבר, החשמלאי מסיאטל, אמר שהוא אמנם לא חובב ספורט גדול, אך המחסור במשחקים בשידור חי פינה לו יותר זמן למסחר במניות. "אני לא בהכרח מתגעגע לספורט, כי יש לי דברים שמבדרים אותי יותר, כמו שוק המניות", סיפר.

הסוג הזה של התלהבות מדאיג כמה משקיפי שוק. בסוף שנות ה-90, משקיעים קטנים רדפו אחרי חברות עם הסיומת דוט קום בשם שלהן, אחרי שהפדרל ריזרב חתך את הריביות ב-1998 על רק משבר פיננסי באסיה וברוסיה. באביב 2000 שוק הנאסד"ק קרס.

הדמיון העיקרי שאו'רורק מחברת ג'ונס טריידינג מוצא בין בועת הדוט.קום והשוק הנוכחי הוא "שהמשקיעים הקטנים רואים את שוק המניות כהזדמנות שאסור להחמיץ".

עשה רווח ממכירת הרץ, וקנה טסלה

חזרה לזמננו, הקונגרס סיפק תמריץ פיסקלי בהיקף כ-3 טריליון דולר לכלכלה, ותיק הנכסים של הפד עלה בעוד 3 טריליון דולר של אג"ח והלוואות שרכש כדי לייצב את הכלכלה ששותקה על ידי המגפה העולמית.

המבקרים אומרים שצעדים אלו חיזקו את ביטחון המשקיעים, אך גם פגעו בתפקוד התקין של שוקי ההון, על ידי עידוד משקיעים להתעלם מסיכונים שקשורים למניות ולאג"ח, כשבין היתר הם מסתמכים על כך שהפד יתערב אם המחירים יצנחו שוב.

כמה תנועות אחרונות במניות גרמו לוותיקי השוק קשיי נשימה. ב-11 במאי, צ'ספיק אנרג'י הזהירה כי לא תוכל אולי להישאר בעסקים, מאחר שמחירי האנרגיה הנמוכים מעיקים עליה והיא שקועה בחובות. צ'ספיק דיווחה על הפסד רבעוני של 8.3 מיליארד דולר, מחירי הגז הטבעי נשארו תחת לחץ, והאג"ח של צ'ספיק לפדיון בשנה הבאה נסחרות ב-4 סנט לדולר בלבד, בציפייה לפשיטת רגל שלה כנראה. ואף על פי כן, מניית החברה - שעברה איחוד (פיצול הפוך) ביחס של 1:200 ב-15 באפריל - נסקה החודש מ-13 ל-70 דולר. רק ביום שישי שעבר היא זינקה ב-182%, כשיותר ממחצית המניות של החברה החליפו ידיים. במהלך השבוע, לאחר הדיווחים האחרונים בתקשורת כי החברה תעתור אולי להגנת פשיטת רגל, בורסת ניו יורק השעתה את המסחר במניה. כשהמסחר התחדש בצהרי היום, המניה קרסה ב-66%.

כמה משקיעים פרטיים חשים בנוח עם רמת סיכון לא רגילה. תאי גאון, איש מכירות בן 23 מסאן פרנסיסקו, קנה ב-4 ביוני 35 אלף מניות של הרץ ב-1.43 דולרים למניה, בקצת יותר מ-50,000 דולר. "אלו היו כל חסכונות החיים שלי", אמר, "אבל החלטתי שאם אני כבר הולך לעשות את זה, אני אעשה את זה בגדול, אשחק ואראה מה יוצא מזה".

הוא מכר את המניות למחרת ב-2.76 דולרים, ברווח של כמעט 47 אלף דולר. "אני יודע שאם הייתי ממשיך להחזיק, הייתי עושה משהו כמו 200 אלף דולר, אבל זו מניה בסיכון כזה גבוה שרציתי לפזר קצת את הסיכון", אמר. עם חלק מהכסף ממכירת הרץ, הוא קנה מניות של יצרנית הרכב החשמלי טסלה.