ביצים | בלעדי

האחיזה של תנובה בשוק הביצים תיחלש? המגדל הגדול בשוק עובר למתחרה לסר

חיים תשובה מכפר שמאי, שמהווה כ15%-10% מאספקת הביצים של תנובה, במגעים להעביר חלק מהפעילות למתחרה בתחום הביצים – מ.לסר • החשיבות של פעילות הביצים לתנובה מול רשתות המזון נוגעת לכך שמדובר במוצר שמגיע לחנויות בתדירות גבוהה עם ביקוש קשיח

תבניות ביצים / צילום: עינת לברון
תבניות ביצים / צילום: עינת לברון

האחיזה של תנובה בשוק הביצים תחלש? ל"גלובס" נודע כי היא עשויה לאבד חלק מהפעילות של המגדל הגדול ביותר בשוק למתחרה הגדולה בתחום הביצים מ.לסר. מדובר על יצרן הביצים שנחשב לגדול ביותר של תנובה - חיים תשובה מכפר שמאי שעובד עם תנובה במשך 50 שנה.

ככל הידוע, תשובה שבבעלותו כ-100 אלף עופות, בוחן להעביר מעל לחצי מייצור הביצים שלו מתנובה למ.לסר. היקף הביצים שמשווק תשובה לתנובה מוערך בכ-30-35 מיליון ביצים בשנה, כך שבמונחים כספיים מדובר על מכירות בסדר גודל של כ-30 מיליון שקל בשנה. היקף המכירות של תנובה בענף עומד על כ-190 מיליון שקל בשנה, כך שלפי חישוב המבוסס על מחיר הביצים המפוקחות, כ-10%-15% מהיקף הביצים שמשווקת תנובה מגיע מאותו מגדל. יש מי שמעריכים כי הצעד הזו עשוי לסנדל במידת מה תוכנית מגירה שכבר נידונה רבות בתנובה - למכור את פעילות הביצים שלה, ואולי גם לגרום למגדלים נוספים לשקול את צעדיהם בעקבותיו.

חברת מ.לסר נחשבת גם היא לשחקנית גדולה בשוק המזון, ואוחזת בנתח שוק של קרוב לאחוז מהמכירות בשוק המזון והמשקאות. בחמשת החודשים הראשונים של 2020 החברה רשמה צמיחה של 30.4% לעומת התקופה המקבילה, בין היתר, הודות למשבר הקורונה ולביקוש הגובר לביצים, שאף הטיסה מחו"ל לישראל. מכירותיה הסתכמו בכ-161 מיליון שקל מתחילת השנה ועד חודש מאי.

לפני כשנה נחשפה ב"גלובס" תוכנית ההתייעלות שניסתה לבצע תנובה בתחום הביצים, וזאת בניסיון לצמצם את ההפסדים מפעילות זו, ובמקביל לאפשרות למכור אותה. במסגרת התוכנית הזו ניסתה תנובה לקצץ בעלויות בשרשרת ההספקה. בנוסף לכך, ב-2018 מכרה תנובה את החזקותיה בחברת בצ'אם 2000 לייצור מוצרי ביצים לשוק המוסדי, זאת לאחר שבמשך שנים הייתה החברה הפסדית.

הישראלי הממוצע צורך 240 ביצים מדי שנה

תנובה היא כאמור ספקית המזון הגדולה בישראל, והדומיננטיות שלה בשוק הביצים משפיעה על מעמדה מול רשתות המזון, שכן מערכת הפצת ביצים מחייבת הגעה בתדירות גבוהה לחנויות והיא מעניקה לה כוח שוק למוצר שהביקוש לו קשיח.

ישראל נחשבת למדינה שצורכת כמויות גדולות של ביצים. מנתוני משרד החקלאות עולה כי הישראלי הממוצע צורך מדי שנה כ-240 ביצים. בישראל מיוצרות מדי שנה כ-2 מיליארד ביצים ב-2,000 לולים, כש-65% מהיקף הביצים בישראל מיוצר בגליל.

מדובר בענף שנמצא תחת פיקוח משרד החקלאות, הקובע הן את מכסות הביצים שייוצרו והן את המחיר בו ימכרו הביצים לצרכן. מועצת הלול היא הגוף היחידי המוסמך לתת רישיון משווק מורשה, והמשווק הוא החוליה המקשרת בין מגדלי הביצים לבין נקודות המכירה.

בחברת תנובה, בחברת מ.לסר ומטעמו של חיים תשובה לא נמסרה תגובה לפניית "גלובס".