יו"ר ועד הטייסים באל על רן אלקבץ פורש מתפקידו: המאמצים להניע מו"מ הוגן לא מצאו שותפים מנגד

בסוף החודש אמורות להתקיים בחירות ליו"ר הוועד ולארבעה חברים בוועד, שני קברניטים ושני קצינים ראשונים • מאלקבץ נמסר: "לדאבוני כל מאמצינו להניע בחודשים האחרונים מו"מ הוגן ואפקטיבי והוויתורים העצומים שהיינו נכונים לעשות לשם שמירת החברה ושיקומה לא מצאו שותפים מנגד"

רן אלקבץ / צילום: עידן הופרט כפיר
רן אלקבץ / צילום: עידן הופרט כפיר

אחרי שש שנים בוועד ושלוש שנים כיו"ר ועד הטייסים של אל על, רן אלקבץ פורש מתפקידו. בסוף החודש אמורות להתקיים בחירות ליו"ר הוועד ולארבעה חברים בוועד, שני קברניטים ושני קצינים ראשונים. קברניט ניר ראובני מתמודד על תפקיד היו"ר. ראובני היה חבר בוועד שבראשו עמד ניר צוק בשיא תקופת המחלוקת שהייתה בין ההנהלה ובין הטייסים בתקופת המנכ"ל הקודם דויד מימון. השניים ניהלו קרב מתוקשר בדרך לחתימה על הסכם לתנאי העסקת הטייסים ובדרך עברו דרך שיבושים קשים בלוח הטיסות והחלפת האשמות הדדיות.

ראובני נחשב מיליטנט בגישתו ולנוכח המצב ששורר כיום בין הטייסים ובין ההנהלה שעיקרו מחלוקת עמוקה ואי אמון, יש טייסים שמעדיפים לראות גישה אחרת ולוחמנית מול ההנהלה. אלקבץ העדיף להוביל ועד שדגל בשיח ובפשרה אלא שהוא נגרר לתוך אסקלציה ביחסים כאמור כאשר הטייסים בין השאר טוענים שהחברה לא מיישמת את הסכמי העבודה שנחתמו בין הצדדים כשהיא פועלת עם לו"ז טיסות לא מתוכנן ומקפיצה טייסים לאייש טיסות ברגע האחרון. באל על נימקו לטענה זו כי מדובר בפועל יוצא של משבר הקורונה.

במכתב ששלח אלקבץ לטייסי אל על הוא מפרט: "הגעתי לתפקיד מתוך תחושת שליחות ואחריות לסייע לייצב את החברה בכלל ואת יחסי העבודה בין אצ"א (אנשי צוות אוויר) לבין הנהלת החברה בפרט. עד אותה עת התאפיינו יחסי העבודה בהסכמים נקודתיים בדרך כלל לאחר משבר, תוך כדי סכסוך קשה ומחלוקות עמוקות אשר פגעו בין היתר באמון הציבור בחברה ועובדיה".

אלקבץ מפרט כי הוביל את הוועד במטרה לגבש מערכת יחסים תקינה עם ההנהלה, כשהוא מזכיר שהיה חבר בוועד שפעל לחתימת על הסכם קיבוצי מול הטייסים ב-2018 על בסיס תקנות הטיס המעודכנות: "מפרוץ המגפה פעלנו על מנת לאפשר לחברה לפעול בצורה מיטבית כשכבר בשלב מוקדם הודענו על כוונתנו לוותר על אחוזים ניכרים בשכר ולבצע התאמות לדרישות ההתייעלות. לדאבוני כל מאמצינו להניע בחודשים האחרונים מו"מ הוגן ואפקטיבי והוויתורים העצומים שהיינו נכונים לעשות לשם שמירת החברה ושיקומה לא מצאו שותפים מנגד". על כן אלקבץ לא יתמודד בבחירות הקרובות כשהוא "חוזר להטיס מטוסים". ההערכות הן שגם חברי הוועד הנוכחיים ילכו בעקבותיו.