עסק ביום | פיצ'ר

"דאגתי לא לעצמי אלא לכל הפרילנסרים שעובדים איתי"

יוסי הלפמן, בן 68, בעלים של חברת "היי הג'יפ" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

הג'יפים של יוסי הלפמן, בעלים של חברת "היי הג'יפ" / צילום: תמונה פרטית
הג'יפים של יוסי הלפמן, בעלים של חברת "היי הג'יפ" / צילום: תמונה פרטית

כבר 30 שנה שיוסי הלפמן, בעברו מורה לחינוך גופני, מפעיל טיולי ג'יפים. בחודש מרץ האחרון, עם פרסום תקנות הקורונה, הפעילות של החברה שלו, "היי הג'יפ", נפסקה באחת. "אנחנו עובדים בכל הארץ. אני מעסיק כ-50 ג'יפאים פרילנסרים שמוציאים טיולים בכל מקום - גם במרכז הארץ. כך שלא רק אני, גם הם נפגעו בגלל הקורונה.

"כמו כולם, מיד ביטלנו את הטיולים. אני מוציא גם ימי כיף לחברות וימי גיבוש, ויש לנו כמה לקוחות גדולים כמו בנקים - שכמובן גם הם ביטלו את הפעילויות בשטח. כשזה קרה, אני אישית לא יכול לשבת בבית, והתנדבתי לארגון 'השומר החדש', שזה אומר שיצאתי לעבוד בשמירה על שטחי חקלאות בשטחים. זה היה המפלט שלי מהשגרה החדשה".

יוסי הלפמן, בעלים של חברת "היי הג'יפ" / צילום: חגית זילבר
 יוסי הלפמן, בעלים של חברת "היי הג'יפ" / צילום: חגית זילבר

עד כמה נפגעה הפרנסה שלך?
"עבדתי על חסכונות. מהמדינה קיבלתי 700 שקל. אני לא יודע למה לא יותר, אבל לא היה קל לתפעל את הבקשה במחשב. בטח לא הרגשתי שהמדינה כיסתה לנו את ההפסדים הקשים או נתנה די אמצעים. לעצמי לא דאגתי, לי יש פנסיה ממשרד החינוך, דאגתי לכל הפרילנסרים שעובדים איתי".

זוכר תקופות דומות של הדממה?
"הפעילות עצרה למשל ב'צוק איתן', אבל לא ברמות כאלה".

לדברי הלפמן "בימים האלה יש התעוררות טלפונית. אנשים מאוד רוצים לצאת לטיולים וצמאים לזה. אנחנו עושים אירועי סיום שנה למורים, ימי הולדת למשפחות. בכולם אנחנו מחטאים כל ג'יפ ומחייבים מסכות". 

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il