דניאל בירנבאום: "אני מבין משהו בסודה - החקירה נגדי היא בועה שתתפוצץ"

עוד אמר יו"ר סודהסטרים החשוד: "נלחמתי למען המדינה 30 שנה, ובתמורה רמסו אותי ודרסו אותי" • נציג רשות ני"ע חשף כי הרשות צפויה להעביר לפרקליטות את תיק החקירה בעניינו של דניאל בירנבאום במהלך החודש הקרוב וטען: הראיות שבידינו מבססות את החשדות החמורים

דניאל בירנבוים ועורך דינו בבית המשפט / צילום: שלומי יוסף, גלובס
דניאל בירנבוים ועורך דינו בבית המשפט / צילום: שלומי יוסף, גלובס

רשות ניירות ערך קרובה מאוד לסיום פעולות החקירה בעניין פרשת מידע הפנים בסודהסטרים, והיא תעביר במהלך החודש הקרוב לפרקליטות את תיק החקירה שמבסס לטענתה חשדות חמורים נגד המעורבים בפרשה - כך עולה מהדיון שהסתיים לפני זמן קצר בביהמ"ש השלום בתל-אביב בנוגע להארכת התנאים המגבילים שהוטלו על דניאל בירנבאום , יו"ר חברת סודהסטרים, ומי ששימש כמנכ"ל החברה עד לאחרונה.

נזכיר כי החשד שחוקרת מחלקת החקירות ומודיעין ברשות ניירות ערך הוא כי בירנבאום ומקורבת אליו, איילה שרח כהן, עברו עבירות של שימוש במידע פנים ומרמה והפרת אמונים, סביב האקזיט הגדול של החברה ומכירתה לחברת פפסיקו תמורת 3.2 מיליארד שקל . כהן אף חשודה בעבירת שיבוש מהלכי משפט, בכך שמחקה מהטלפון הנייד שלה התכתבויות עם בירנבאום.

בירנבאום נעצר באוקטובר 2019 על-ידי רשות ניירות ערך, ושוחרר למעצר-בית בתנאים מגבילים. הוטל עליו איסור יציאה מהארץ שפג במהלך תקופת משבר הקורונה ולכן הוארך בהסכמה עד לדיום שנערך בעניינו והיום, והוא נאלץ להפקיד ערבות בסך של 1.2 מיליון שקל כדי להבטיח את תנאי שחרורו.

עורך-דינו של בירנבאום, עו"ד עמית בכר ממשרד ש. הורביץ, טען כי מדובר בפרשה שלא מגלה חשדות שנמצאים ברף העליון של עבירות על חוק ניירות ערך. "אין חשד שבירנבאום מסר מידע פנים. לפי מה שאנחנו רואים מההדלפות לתקשורת, המעשים האלה לא מעוררים חשד לעבירות חמורות. אפילו אם תתקבל עמדת הפרקליטות, מדובר בעבירות שלא טומנות בחובן עונשי מאסר. מרבית המקרים הדומים לזה שלפנינו הסתיימו בהסדרים מנהליים, גם כשהמעשים חמורים יותר וכוללים ממש מסירה של מידע. במקרה אחר שהגיע לבית-המשפט נפסקו עבודות שירות. לכן, אין כל הצדקה להותיר את התנאים המגבילים שהוטלו על בירנבאום."

עו"ד אבי ארוניס מרשות ניירות ערך אמר בדיון: "החשדות נגד החשודים חמורים. אנחנו נמצאים בשלב מתקדם של החקירה, והתיק אמור לעבור בקרוב לפרקליטות. החקירה נמצאת בסופה, ואנחנו רואים שם ראיות לחשדות הכבדים שלנו. לכן, אנחנו מבקשים להאריך את התקופה של התנאים המגבילים."

בנוסף, דחה ארוניס את טיעוני עורך-דינו של בירנבנאום, כשטען כי התיק מבסס חשדות לעבירת מסירת מידע פנים שבהחלט יכולות להוביל לעונשי מאסר בפועל. ארוניס אף מסר לעיונו של בימה"ש חומרי חקירה חסויים כדי לתמוך בכך. "ככל שהפרקליטות תגיש כתב אישום, וככל שתהיה הרשעה בתיק - קיים סיכוי סביר לעונשי מאסר", אמר.

דניאל בירבנאום שהיה נסער מאוד מדברי נציג רשות ניירות ערך, אמר לקראת סיום הדיון: "אני מתנצל שאני קצת נסער. אין לי ניסיון בבתי משפט, אפילו אין לי עבירות תנועה. אני מרגיש שמאז שנקשו לי בדלת לפני 9 חודשים משפילים אותי בתקשורת, ועוד מאשימים אותי בהדלפות. הרגו אותי, הכפישו אותי, רמסו אותי. אבא שלי הוא ניצול שואה בן 90, בוגר אקסודוס, וי שלי עוד 4 ילדים. למה הם צריכים לקרוא בעיתון את הדברים החמורים האלה נגדי? וכל זה כשאני לא יכול לענות. 30 שנה אני נלחם בשביל המדינה הזאת. הקמתי מפעל בנגב. עצרתי חקיקה נגד ישראל מצד ה-BDS בקונגרס האמריקאי. סימנו אותי כמטרה כי אני מפורסם. הם רוצים אותי כדוגמה. זה לא חזקת החפות. אני מבין משהו בסודה - והחקירה הזו היא בועה שתתפוצץ."

שופטת ביהמ"ש השלום בתל-אביב, ענת יהב, אמורה לתת את החלטתה בבקשה להאריך את התנאים המגבילים בימים הקרובים.

עוד התגלה במהלך הדיון, כי כהן ביקשה מרשות ניירות ערך להגיע לחקירה חוזרת, אך זו דחתה את בקשתה. גם על כך התרעם בירבנאום שגילה זאת לראשונה במהלך הדיון, וטען כי זו הוכחה נוספת שהרשות לא ממלאת את תפקידה לחשוף את האמת.

החשד: כהן רכשה מניות בעקבות המידע שקיבלה מבירנבאום

על-פי החשד, בירנבאום, בעודו מכהן כמנכ"ל סודהסטרים, מסר מידע פנים לכהן בשלוש הזדמנויות שונות, וזו השתמשה באופן אסור במידע פנים זה ורכשה מניות של החברה לפני העלייה הצפויה בשערן, באופן שהניב לה רווח של 185 אלף שקל.

שני המקרים הראשונים לגביהם עלה החשד, מתייחסים לדיווח מהותי וחיובי של החברה מ-1 באוגוסט 2018, שהתייחס לתוצאותיה הכספיות החיוביות לרבעון השני לשנת 2018; ולדיווח מיידי מהותי וחיובי של החברה מיום 20 באוגוסט 2018, ביחס למידע אודות רכישת החברה על-ידי פפסיקו . בעקבות שני הדיווחים עלה שער מניית החברה בשיעור חד, תוך שכהן גורפת לכיסה את הרווחים שנבעו מכך.

המקרה הנוסף שהעלה חשד דומה של שימוש במידע פנים, נגע לפעילות קודמת של כהן במניות סודהסטרים, טרם דיווח חיובי של החברה מיום 15 בפברואר 2017, אודות תוצאות דוח תקופתי ושנתי של החברה לשנת 2016, בעקבותיו עלה שער המניה בשיעור חד. על-פי החשד, בעקבות פעילות אסורה זו גרפה המקורבת רווחים כספיים אסורים בחשבונה בסך כולל של כ-28 אלף שקל.

*** חזקת החפות: דניאל בירנבאום ואיילה כהן הם בגדר חשודים בלבד במעשים האמורים. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, בירנבאום וכהן לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.