נתניהו: "אנו נמצאים במקום בו החלה העלייה התלולה שהביאה אותנו לחולים קשים ונפטרים"

ראש הממשלה הזהיר בהצהרה לתקשורת מפני התרופפות המשמעת והזהיר כי "אם זה יימשך, נאלץ לשים הגבלות" • כ"ץ: "אנחנו עומדים כרגע ב-50% ביצוע של ההחלטות התקציביות והשאיפה היא להעלות את הביצוע כלפי מעלה" • אדלשטיין: "אני לא מוביל מדיניות של סגירות, זו לא דרכי ולא דעתי"

בנימין נתניהו / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בהצהרה מיוחדת שמעניק הערב ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות העלייה בתחלואה, פתח ראש הממשלה באמרו "יש לי חדשות טובות לגבי מצב הכלכלה שלנו. היא מתחילה לחזור לעצמה". 

נתניהו מציג שקף המראה את הירידה שהייתה ואת העלייה במקומות עבודה. שקף נוסף שהציג מראה את היחס לשהייה במקומות בילוי וקמעונאות.

״אלה הם לא נתונים מדעיים", הסביר נתניהו. "יש לנו גם נתונים מכרטיסי אשראי וגם מן הלמ״ס. רואים זאת בכבישים. אנשים נמצאים בחנויות. ועם זאת, הבעיה לא נפתרה והמצוקה של מי שנפגע מן המשבר, עסקים ועצמאים, זו מצוקה אמיתית והיא מדברת אל ליבנו. נקטנו שורה של צעדים כדי להחזיר את המשק למסלול של צמיחה".

נתניהו המשיך להציג את המענקים, דמי האבטלה והמענקים לעסקים קטנים. "שר האוצר כ"ץ יודיע היום על פעולות סיוע חדשות לציבורים שונים.

"החדשות הפחות טובות הן שיעור ההדבקה. בשיא המשבר הגענו עד 800 חולים ביום ואז התחלואה התחילה לרדת. הגענו למצב של 20 חולים ביום ואף פחות מזה, ואז פתחנו את הכלכלה ושחררנו את ההגבלות.

"אנחנו שחררנו את ההגבלות על הכלכלה, אבל התחלנו להעלות, ויש לנו כ-230 נדבקים ביום. אנו נמצאים במקום בו החלה העלייה התלולה, שהביאה אותנו לחולים קשים ונפטרים. אנחנו כבר חזרה בכמה מאות וזה מטפס במהירות. המרחק הוא של כ-10 ימים. 

"איננו יכולים לחזור לגידול של טור גיאומטרי כי זה יחזיר לנו חולים קשים ומתים. חייבים לעצור את הגידול בזמן. ואם זה יימשך, נאלץ לשים הגבלות.

"פחות הקפדנו על הכללים. הצפיפות בחופים ובפאבים הייתה כה גדולה שאי אפשר היה להכניס ארטיק בין שני מתרחצים, או תחתית של בירה בין שני אנשים בפאב. אני מבקש מכם לשמור על ״ממי״ - מרחק, מסכה, ידיים. אני כבר שומע את הבדיחות ורואה את הממים, אני רוצה להיות הממי של המדינה. אבל יש עלייה מאוד תלולה בדרום אמריקה, בברזיל, דיברתי עם ראש ממשלת הודו. יש עלייה תלולה מאוד. ובאזורנו גם כן.

"בזכות ההחלטות שקיבלנו בזמן, ובזכות שיתוף הפעולה, מנענו את התפשטות המגפה. אני מבקש לחזור ולשמור על הכללים. אם נשמור על הכללים, הם ישמרו עלינו ונוכל להחזיר את הכלכלה ואת התרבות. בשגרת הקורונה. עד שבעזרת השם נמצא חיסון".

לאחר שראש הממשלה נתניהו סיים את דבריו, עלה שר האוצר ישראל כ״ץ, ופתח באומרו כי ״יש התפתחויות טובות במשק בתחום האשראי והתעסוקה ואנחנו רוצים להמשיך במגמה. הדבר הראשון שעשיתי הוא לקחת את ההחלטות שהתקבלו בזמן המשבר בסך 80 מיליארד ולוודא את הביצוע של אותן ההחלטות. אני שמח שאנחנו מובילים מגמה של שיפור.

"אנחנו עומדים כרגע ב-50% ביצוע של ההחלטות התקציביות והשאיפה היא להעלות את הביצוע כלפי מעלה. הדבר הראשון שנדרשתי זה נושא תימרוץ המעסיקים כדי להחזיר עובדים למשק.

"התחלנו עם 1.2 מליון בלתי מועסקים. ואחרי הרבה פגישות עם קבוצות וציבור והתייעצויות, ההחלטה שהתקבלה ללכת למהלך פשוט לתת מענק ישיר למי שמחזיר עובדים.  אם הוא מעסיק קטן או גדול, הדבר הלא פחות חשוב הוא לוודא ביצוע מיידי של ההחלטה, כדי שלא יהיה פער בין החלטות לביצוע כפי שהיה בחלק מן הדברים בעבר. כל עובד מן ה-1.6, וגם החלטנו לשפות את מי שצירף עובדים בחודש מאי. נקבעה תקרה של 3,300 שקל כדי שגם משרות חלקיות יהנו מזה. אבל לא הורדנו את זה נמוך מדי כדי שלא יהיו מניפולציות. 

"ההחלטה בגיבוי רה"מ עברה כמעט פה אחד. הבאנו זאת לכנסת וזו היתה פעם ראשונה - שבמקום תקש"ח, עשינו זאת כחוק חירום. ועמדתי על זה כך שזה יאושר. כל המתווה אושר, והסכמתי להוסיף דברים מעבר למתווה. ועדת הכספים אישרה, וביום שני הקרוב יהיה אישור סופי בכנסת.

"החלטות נוספות שקיבלנו הן להוסיף חודש של חל״ת לכלל העובדים; והיום אני מבשר על 2 צעדים נוספים: הדבר הראשון- עובדים מעל לגיל 67 ומעלה שלא חזרו יקבלו מענק של 4,000 שקל לחודש נוסף. 

"והדבר הנוסף נוגע לציבורים מוחלשים: 300 אלף איש שהם זכאים למס הכנסה שלילי - לא נמתין עד לשנה הבאה, אלא בחודש הבא - ניתן את כל המענקים במשותף. מדובר על כ-8,000 שקל לאדם במצטבר (כאשר זה משתנה לפי אדם).

"נתניהו דיבר על ערבות הדדי. בואו תשלבו איתנו ידיים ותחזירו את האנשים לעבודה, כפי שהתחלתם, כי כל עובד הוא פחות מובטל ופחות משפחה. כי כל אדם שחוזר, הוא גם קניין ורוכש מן העסק שלכם והעסקים של השכנים שלכם. הכל צריך להתבצע דרך הקפדה על הכללים".

לאחר ששר האוצר סיים את דבריו, אמר שר הבריאות יולי אדלשטיין כי ״אנחנו בעלייה מתמדת בתחלואה, כפי ששמענו מראש הממשלה. המספרים מדאיגים, עברנו אתמול את ה-230 חולים ביום. אני לא מוביל מדיניות של סגירות, זו לא דרכי ולא דעתי. אני מגבש מדיניות תוך התבוננות על ההשלכות הרחבות. אני בעד לפתוח. הייתה תמימות דעים בדיונים שהמשק צריך להישאר פתוח.

"״לא ניתן לפתוח בלי קטיעת שרשרת ההדבקה באמצעות כמה שיותר בדיקות ותוצאות מהירות ומשמעת של הציבור. הנושא הראשון הוא באחריות משרד הבריאות. הביקורת על משרד הבריאות מוצדקת. 

"בשבוע שעבר הגדלנו את מספר הבדיקות. עלינו מ-3,000 ל-16 אלף ביום. זה יצר פקק במעבדות ואנחנו מטפלים בכך. התחלנו את מעבדת מיי הריטייג׳ ויחד עם האוצר נתגבר על מחסור בכוח אדם. היעד שלי הוא 30 אלף בדיקות, והיעד הנוסף הוא קיצור זמן הבדיקה, כדי לקטוע את שרשרת ההדבקה. נושא המשמעת תלוי בציבור".

משרד הבריאות יגדיר אזורים מסוימים כ"אזורים מוגבלים"

הממשלה החליטה לא להטיל מגבלות מחודשות על אף העלייה בתחלואה מקורונה. עם זאת בדיון, בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר הפנים אריה דרעי, שר החינוך יואב גלנט ושר הביטחון בני גנץ, נקבע כי משרד הבריאות יגדיר אזורים מסוימים כ"אזורים מוגבלים", ביניהם שכונות בדרום תל אביב, שבהן מתגוררים עובדים זרים וכן אזורים בנגב. משרד הבריאות דרש לסגור את בתי הספר, או להחיל עליהם הגבלת קפסולות, אבל גלנט התנגד וזה בוטל.

לאחר הדיון, הודיע ראש הממשלה כי יקיים בשעה 19:30 הצהרה לתקשורת יחד עם שר האוצר ישראל כ״ץ ושר הבריאות אדלשטיין.