"רק" 2,100 דירות נמכרו בשיא הקורונה? זה דווקא הישג

מרוב "הפתעה" (אתם באמת מופתעים?) מהירידה הצפויה במכירת דירות באפריל, הנתון המעניין באמת של מכירת מעל אלפיים דירות נשכח

בניינים חדשים באור עקיבא (הבניינים לא קשורים למדובר בכתבה) /  צילום: איל יצהר
בניינים חדשים באור עקיבא (הבניינים לא קשורים למדובר בכתבה) / צילום: איל יצהר

נתוני הסקירה של הכלכלנית הראשית במשרד האוצר מהדהדים כמו פטיש 5 קילו שנחבט במוט ברזל בחלל ריק. הכותרות מפוצצות - עשרות אחוזי ירידה במכירת דירות בחודש אפריל, שיא שלילי במספר הדירות החדשות שנמכרו בחודש זה ועוד מספרים מעוררי חשש שמעידים שוב שגם ענף הנדל"ן למגורים עבר תקופה לא פשוטה.

הקורונה עשתה שמות בענף, וכשכולם בסגר בבית, ושיש מגבלות שגם בחלומות השחורים שלנו לא חשבנו שיהיו, למי יש חשק לקנות דירות?

אבל בדיוק בגלל זה צריך להסתכל גם על הצד השני של המטבע. רק 2,100 עסקאות בחודש אפריל? רק 575 דירות חדשות שנמכרו? "רק"? הפוך גוטה, הפוך! העובדה שבכלל נמכרו כאן דירות בתקופה שאסור להתרחק 100 מטר מהבית, בתקופה שאין לימודים ואי הוודאות שולטת בכל פינת רחוב, היא הנתון המעניין ולא להיפך.

נכון, צפויים לנו עוד ימים קשים כאן בגלל הנגיף. עם גל שני או בלעדיו. שוק התעסוקה מתעתע והדחייה של תשלומי ארנונה, שכירות, משכנתאות ועוד גורמת להרגשה כאילו הכל חוזר למסלול בצורה די חלקה. אז זהו, שלא. הדחייה היא רק דחייה. מי שלא שילם עכשיו, ישלם אחר כך וגם כנראה ישלם יותר.

יש לא מעט אנשים שעדיין בחל"ת, יש אנשים שאיבדו את מקום העבודה שלהם, יש לא מעט ניצול הזדמנויות לתהליכי התייעלות ומעל הכל - יש קהל שלם של עצמאיים שעדיין לא יודע מה יהיה איתו הלאה.

אז כן, לראות שגם באפריל רכשו כאן דירות, ולא רק משקיעים שמריחים דם אלא דווקא רוב של רוכשים מהשורה זה מעודד. הרבה פחות דירות נמכרו מחודש רגיל בשנים האחרונות, זה נכון. אבל המצב היה יכול להיות הרבה יותר גרוע. הקביעה של הכלכלנית הראשית שבחודש מאי יש התאוששות גם היא מהווה סימן חיובי.

האתגר האמיתי מתחיל עכשיו. כל בעל דירה וכל שוכר דירה צריך לדעת ולהכיר את היכולות הכלכליות שלו טוב מפעם. שוק העבודה משתנה, העבודה מהבית הפכה תוך חודשיים למשהו אחר ממה שהכרנו, לטוב ולרע, לעובד ולמעסיקים. כשהבנק בודק תלושי משכורות לפני אישור משכנתא, הוא לא לוקח בחשבון קורונה. או יותר נכון, הוא לא לקח בחשבון. ומי שצריך להחזיר את ההלוואה, זה לא הבנק. בגלל זה, עכשיו זה לא הזמן לספקולציות למי שאין לו. זה לא הזמן להיכנס לקבוצת רכישה למי שלא מכיר את החומר וזה גם לא הזמן להיכנס להרפתקאות שונות ומשונות בנדל"ן - קרקעות חקלאיות, השקעה מעבר לים ועוד - למי שאין לו מרווח ביטחון כלכלי ולמי שלא מכיר את הסכנות. יש סיכוי, יש אפשרות לרווח, ואולי יש מי שזו בדיוק התקופה הנכונה בעבורו. אבל לא לכולם. זה הזמן להיות מחושב.

אז חשוב להסתכל על הנתונים גם בצורה חיובית. לא הכל קפא. ואם בסגר מלא אלו המספרים, אולי גם ההתאוששות תהיה מהירה יותר.