גרוטו: "האישור שניתן לטדי שגיא, לא היה אישור לפטור מבידוד, אלא הקלה בתנאי הבידוד"

לאחר שעמד בימים האחרונים במרכזה של סערה ציבורית, עונה היום פרופ׳ איתמר גרוטו לטענות נגדו על כך שאישר למיליארדר טדי שגיא לוותר על חובת בידוד עם כניסתו לישראל  • לטענת גרוטו, בשום שלב לא היה מדובר על אישור להשתתף במסיבה

לאחר שעמד בימים האחרונים במרכזה של סערה ציבורית, עונה היום פרופ׳ איתמר גרוטו לטענות נגדו על כך שאישר למיליארדר טדי שגיא לוותר על חובת בידוד עם כניסתו לישראל. "האישור שניתן לטדי שגיא, לא היה אישור לפטור מבידוד, אלא הקלה בתנאי הבידוד, דבר שהינו בסמכות משרד הבריאות", כתב גרוטו. "האישור ניתן תוך הצבת תנאי של שמירה על תנאי הבידוד המלאים, למעט האישור לצאת לאירוע משפחתי". לטענת גרוטו, בשום שלב לא היה מדובר על אישור להשתתף במסיבה.

לדברי גרוטו, הקלות מהסוג המדובר - ניתנו בתקופת הקורונה "ע" י גורמים רבים במשרד הבריאות, למגוון רחב מאוד של אנשים", והפניה אליו לא נעשתה על ידי טדי שגיא, אלא "מתוך שירות המדינה".

גרוטו מדגיש כי אין כל קשר או היכרות בין המיליארדר שגיא לבינו, ומדגיש כי הנימוק הרפואי להחלטה הינו העובדה ששגיא חלה והחלים מקורונה, ולכן איננו יכול לחלות בשנית. "שגיא עבר בדיקת PCR טרם יציאתו מקפריסין, והבדיקה נמצאה שלילית. בדיקת PCR נוספת אשר נמצאה שלילית בוצעה ביום שטרם חזרתו לקפריסין. כמו כן, הוא עבר בישראל בדיקה סרולוגית לאבחון נוגדנים כנגד נגיף הקורונה, שנמצאה חיובית".

מצב זה מעיד על כך כי הוא אכן נחשף לנגיף בעבר, ולאור הזמן שחלף ובדיקות ה-PCR השליליות, ניתן לומר חד משמעית כי הוא לא יכול היה לסכן בהדבקה אף אחד מהפוגשים בו. יתר על כן, גרוטו מדגיש כי שגיא הגיע במטוס פרטי מקפריסין, ללא חשש לחשיפה לאנשים נוספים בדרך; הוא הגיע ממדינה שכל ההתייחסות אליה היא כמדינה ירוקה.

פרופ׳ איתמר גרוטו הינו למעשה הרופא הבכיר ביותר במשרד הבריאות, לאחר פרישתו של המנכ"ל הקודם. במכתב מנומק אותו הניח על שולחנו של מנכ"ל משרד הבריאות היוצא, משה בר סימן טוב, מדגיש גרוטו כי "ההחלטות שקיבלתי במסגרת תפקידי, וגם ההחלטה הספציפית הזו, נעשות מתוך שיקול רפואי ולא אף שיקול אחר. כך החלטתי מה שהחלטתי, לטוב ולרע. יתכן שהחלטה זו נתפסה מבחינת הנראות הציבורית כהחלטה לא נכונה, אבל אדגיש ואבהיר פעם נוספת, שלא נפל בהחלטה כל פגם מבחינה רפואית מקצועית".

ההחלטה אותה קיבל גרוטו בנושא שגיא הינה אחת מני רבות, כאשר בזמן המשבר הוא נדרש לקבלת עשרות עד מאות החלטות ביום ובלוח זמנים צפוף, ינשא על גבו אחריות מקצועית רבה. "מי כמוך יודע, שמתוך סך כל ההחלטות של תקופת הקורונה, זו היתה החלטה הרבה פחות מהותית ומשמעותית - והרעש שמסביבה הוא בעיקר בגלל המעורבים בה", כתב גרוטו לבר סימן טוב. "אני עדיין סבור, שההחלטה הייתה נתונה במרחב השיקול הרפואי שהיה נתון בידי. אנשי מקצוע בכירים במערכת הממשלתית, מקבלים אחריות, סמכות ושיקול דעת, כדי להשתמש בה על פי כישוריהם ובאופן ענייני ולא כרובוטים".

פרופ׳ גרוטו מדגיש כי לאורך שנותיו כמשרת ציבור, נפלה בחלקו הזכות לקבל מגוון עצום של החלטות, וככל אדם - ייתכן שבמקרים מסוימים שגה בהחלטתו. "למרות שהרפואה היא מדע - היא אף פעם לא הייתה ולא תהיה מדע מדויק. החלטות רבות שקיבלתי כעובד ציבור שהוא קודם כל ולפני הכל - רופא, לא תמיד תהיינה נהירות ומובנות לאנשים שאינם רופאים, וחלקן אף לא תמיד תהיינה נכונות. על כל מקרה שבו שיקול הדעת שלי היה מוטעה, והחלטה שבאה בעקבותיו הייתה מוטעית: אני מתנצל. ולמען הסר ספק: גם על המקרה הספציפי הזה. התחוור לי בדיעבד כי הוטעיתי לגבי סיבת הביקור, ולא ידעתי, ועד היום איני יודע אם הנושא הגיע לדיון אצלך לפני שהגיע אלי ואתה שללת את האישור. אבל - בין התנצלותי זו לבין שלל ההשמצות וההתקפות כלפיי בימים האחרונים, פעורה תהום".