סרט האימה של הקורונה: ענקית בתי הקולנוע של האחים גרידינגר נסוגה מרכישת הענק של סינפלקס הקנדית

סינוורלד, שמנייתה צנחה ב-60% בעקבות משבר הקורונה, הייתה אמורה לשלם 1.65 מיליארד דולר במזומן עבור סינפלקס • מבטלת את העסקה בשל "הפרות מסוימות" מצד סינפלקס, הטוענת כי אין בסיס חוקי לביטול העסקה וכי תנקוט הליכים משפטיים

סניף של סינוורלד בבריטניה / צילום: shutterstock
סניף של סינוורלד בבריטניה / צילום: shutterstock

בצל משבר הקורונה, ענקית הקולנוע סינוורלד (Cineworld) מבטלת את העסקה לרכישת חברת סינפלקס (Cineplex) הקנדית לפי שווי של 2.1 מיליארד דולר - עסקה שהייתה אמורה להפוך את החברה שבשליטת הישראלים מוקי וישראל גרידינגר לרשת בתי הקולנוע הגדולה בעולם. במסגרת העסקה שבוטלה סינוורלד, שמנייתה צנחה  ב-60% מאז פברואר בעקבות משבר הקורונה, הייתה אמורה לשלם 1.65 מיליארד דולר במזומן.

בהודעה שמסרה למשקיעים, סינוורלד מסבירה כי "התוודעה ל'הפרות מסוימות' מצידה של סינפלקס", רשת בתי הקולנוע הגדולה ביותר בקנדה, בנוגע להסכם המיזוג בין השתיים. זאת, בנוסף להשפעה שלילית מהותית על מצבה של סינפלקס על רקע משבר הקורונה, שפגע משמעותית בכל תעשיית הקולנוע הבינלאומית, עם סגירת תיאטראות והפסקת הפצת סרטים חדשים.

כתוצאה ממה שהיא מגדירה כ"חוסר נכונות לתקן את ההפרות", סינוורלד הודיעה על ביטול ההסכם באופן מיידי. מנגד, סינפלקס טענה בדיווח שפרסמה כי לסינוורלד אין בסיס חוקי לביטול העסקה ולטענה כי הפרה את התחייבויותיה בהסכם, והצהירה כי תנקוט הליכים משפטיים נגד סינוורלד.

המחלוקת בין השתיים נוגעת להתדרדרות במצבה של סינפלקס על רקע משבר הקורונה, כשהאחרונה טוענת מצידה כי הסכם הרכישה קובע כי "התפרצות של מחלות או השפעה של כוח עליון", לא ייחשבו להרעה מהותית. סינפלקס מאמינה כי הטענות של סינוורלד מבטאות חרטה של הקונה בנוגע לעסקה, וניסיון של זו לסגת מההסכם לנוכח התפרצות מגפת הקורונה.

11 אלף מסכים ברחבי העולם

העסקה המדוברת שנחתמה לפני חצי שנה אמורה הייתה להפוך את סינוורלד לחברה שמפעילה למעלה מ-11 אלף מסכי קולנוע ברחבי העולם - המספר הגדול ביותר שבו מחזיקה חברת בתי קולנוע אחת. 

סינפלקס מחזיקה בנתח שוק של כ-75% משוק בתי הקולנוע בקנדה. היא מפעילה 165 בתי קולנוע עם 1,695 מסכים, ומציגה מחזור מכירות של כ-1.2 מיליארד דולר. אלה היו אמורים להפוך את סינוורלד-ריגאל לבעלת מסכי הקולנוע הגדולה ביותר בצפון אמריקה עם כ-8,906 מסכים, ולאפשר לה לעקוף את המתחרה הגדולה AMC.

במרץ האחרון הזהירה סינוורלד בדבר חשש כי לא תעמוד בקובננטים (אמות המידה הפיננסיות) שלה מול הבנקים, במידה שבתי הקולנוע ייסגרו לקהל הרחב למשך תקופה, וזאת לאחר שמספר רב של מדינות הודיעו על סגירת קולנועים בצל החששות מהתפשטות הווירוס, מה שכבר אז עורר תהיות האם העסקה בין השתיים תושלם.

עסקת הענק הזו הייתה אמורה להצטרף לעסקת ענק נוספת שביצעה סינוורלד לפני כשלוש שנים, אז רכשה את חברת ריגל האמריקאית - אחת מרשתות בתי הקולנוע הגדולות בארה"ב, בכ-3.6 מיליארד דולר.

המניה נפלה לשפל במרץ

מניית סינוורלד חזרה לאחרונה לרמות שבהן נסחרה בפעם האחרונה ב-2010. מתחילת השנה ועד עתה היא איבדה 65% מערכה. עם זאת, מאז נקודת השפל שרשמה ב-17 במרץ התאוששה המניה וזינקה בכמעט 260% לשער נוכחי של 76.6 פני, המשקף לחברה שווי של כ-1 מיליארד ליש"ט. בשיא משבר הקורונה, ב-17 במרץ, המניה נסחרה ברמה נמוכה ביותר מ-90% מהמחיר שבו נסחרה בתחילת 2020.

האחים גרידינגר מחיפה הם בעלי המניות הגדולים ביותר באימפריית הקולנוע הזו, שמפעילה בתי קולנוע בישראל, פולין, צ'כיה, סלובקיה, הונגריה, בולגריה, רומניה, בריטניה וארה"ב. בנוסף, האחים הם גם הבעלים של חברת תיאטראות ישראל, שמחזיקה בבתי הקולנוע יס פלאנט ורב חן ובחברת הפצת הסרטים פורום פילם. מוקי גרידינגר משמש כמנכ"ל הקבוצה.

סינוורלד (תאטראות ישראל) נוסדה בישראל ב-1930 על ידי משה גרידינגר (סבם של בעלי השליטה הנוכחיים). לאורך השנים התרחבה פעילותה באמצעות רכישות של בתי קולנוע ברחבי העולם, וב-2007 הונפקה החברה בבורסת לונדון. נכון לשנת 2019 עומד מחזור המכירות השנתי שלה על 4.37 מיליארד דולר, כשעיקר הכנסות הקבוצה מגיעות מפעילות בארה"ב (58%) ומבריטניה (15%).

המנכ"ל מוקי גרידינגר ואחיו ישראל מחזיקים בסינוורלד באמצעות חברת Global City Theatres. במרץ האחרון מכר מוקי 7.9% ממניותיו בסינוורלד בתמורה לכ-116 מיליון ליש"ט, ובכך הקטין את אחיזתו בחברה מכ-28% לכ-20%.

אגב, ביטול הרכישה אינו כאב הראש היחידי של מוקי גרידינגר בחודשים האחרונים: רשות התחרות הודיעה לו ולשתי מנהלות בחברת הפצת הסרטים הישראלית שבבעלותו - פורום פילם - כי היא מתכוונת להגיש נגדם כתב אישום בכפוף לשימוע בגין הפרת תנאי מיזוג בנסיבות מחמירות, וזאת בגין סירובם להפיץ סרטי קולנוע שבשליטתם לבתי קולנוע מתחרים.