אקזיט מאכזב לאייפקס? משקיעים זרים בהובלת רון ויסברג במו"מ לרכישת פסגות בשווי נמוך מהמצופה

קרן אייפקס, שרכשה את בית ההשקעות ב-2010, שילמה תמורתו לאורך השנים כ-2.5 מיליארד שקל • מכירה בשווי של עד 1.5 מיליארד שקל תהווה אכזבה קשה עבור אייפקס, אף שבמהלך השנים משכה מפסגות דיבידנדים בהיקף ניכר

זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר
זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר

האם בתום עשור של ניסיונות לא מוצלחים להציף ערך בפסגות, תסיים קרן הפרייבט אקוויטי אייפקס את תקופתה כבעלים של בית ההשקעות עם מכירה בשווי חברה נמוך בהרבה מזה שקיוותה לו? ל"גלובס" נודע כי בימים אלה מנהלת אייפקס, המנוהלת בישראל על ידי זהבית כהן, מו"מ מתקדם למכירת פסגות בשלמותו לקבוצת משקיעים זרים - גופי השקעות מארה"ב ומאירופה - בהובלת איש העסקים רון ויסברג.

רון ויסברג / צילום: תמר מצפי
 רון ויסברג / צילום: תמר מצפי

ככל הידוע, בין הצדדים כבר נחתם מזכר הבנות, ואף מתנהלת בדיקת נאותות. מהצדדים לעסקה לא נמסרו תגובות לידיעה.

ככל הידוע, השווי שעליו מדובר במו"מ עומד על 350-400 מיליון דולר לפסגות (סדר גודל של 1.2-1.5 מיליארד שקל). אם וככל שזה יהיה שווי פסגות בעסקה, הרי שיהיה מדובר בעסקה מאכזבת מאוד מבחינת אייפקס, שרכשה את פסגות בתמורה ל-2.5 מיליארד שקל.

שווי החברה שלפיו פסגות עשויה להימכר כעת, נמוך בהרבה מהשווי שכהן רצתה בעבר, ושנאמד לפני כמה שנים בכ-3.7 מיליארד שקל. עם זאת, העריך היום גורם בשוק כי אייפקס עשויה לצאת ללא הפסד, ואולי אף עם רווח מינורי מההשקעה בפסגות, לאחר שלאורך השנים משכה מבית ההשקעות דיבידנדים נדיבים בהיקף של מאות רבות של מיליוני שקלים.

על פי הערכות בשוק, המו"מ בין הצדדים התחיל עוד קודם למשבר הקורונה, כשהיקף הנכסים המנוהלים בפסגות עמד על סדר גודל כ-190 מיליארד שקל, אבל רק לאחר שיא המשבר - שפגע בתוצאותיהם של בתי ההשקעות - נחתם מזכר הבנות בין הצדדים. על פי תוצאות בתי ההשקעות הציבוריים, ניתן להעריך כי בעקבות משבר הקורונה ירד היקף הנכסים המנוהלים בפסגות לסדר גודל נוכחי של כ-175 מיליארד שקל.

מכירת כל החברה כמקשה אחת

קבוצת קרנות הפרייבט אקוויטי אייפקס רכשה את השליטה (76.2%) בפסגות ב-2010 מידי קרן יורק, לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל. בסוף 2015 השלימה אייפקס את רכישת יתרת המניות, כשקנתה את החזקות המיעוט של קרן מרקסטון בבית ההשקעות (כ-23%) לפי שווי חברה של כ-1.9 מיליארד שקל בלבד לפסגות. בסך הכל, שילמה אייפקס עבור בית ההשקעות כ-2.5 מיליארד שקל.

בשוק ההון המקומי מצפים למימוש ההשקעה של אייפקס בפסגות כבר כמה שנים, כשהקרן שבאמצעותה ביצעה את ההשקעה כבר השלימה את מימוש יתרת החזקותיה בעולם.

מבחינת עובדי פסגות מדובר בחדשה מעודדת, כי ככל שתצא לפועל העסקה, הרי שהרוכשים אינם מחזיקים בפעילות פיננסית מקומית שכבר כוללת הנהלה ועובדים, ובית ההשקעות יימכר ללא הפרדת פעילויותיו השונות.

בעבר היו דיווחים רבים על כך שהקרן ניסתה לקדם הנפקה של פסגות בבורסה או מכירה לגורם אסטרטגי, כאשר לפני כמה חודשים התברר כי אייפקס אף מקדמת מהלך של מכירת פסגות בחלקים, תוך הפרדת החיסכון לטווח ארוך (קופות הגמל, קרנות ההשתלמות וקרנות הפנסיה החדשה והישנה) מהחיסכון לטווח קצר (קרנות נאמנות, ניהול תיקים וברוקראז').

כך, בינואר האחרון חשפנו ב"גלובס" כי אייפקס מקדמת את מכירת בית ההשקעות בחלקים מכמה סיבות, ובראשן שמכירה של כל הפעילות יחדיו צפויה להפחית את מספר הגופים שמעוניינים בפסגות ויכולים להרים את העסקה, וגם כדי לצרף לרשימה גופים פיננסיים מקומיים שלא יכולים רגולטורית לרכוש את כל בית ההשקעות. עם זאת, ככל שהעסקה מול קבוצת ויסברג תתרומם, הרי שיהיה מדובר במכירה של פסגות כמקשה אחת וכוללת.

ויסברג כבר יזם עסקת פיננסים גדולה

השלמת העסקה אינה ודאית, והיא תלויה בתוצאות בדיקת הנאותות, חתימה על הסכם מחייב וקבלת אישור הרגולציה. עם זאת, מבחינת הרוכשים הפוטנציאליים היה באחרונה סימן חיובי, בכך ששתי קרנות השקעה זרות קיבלו אישור רגולטורי להשתלט על הפניקס - סנטרברידג' וגלאטין פוינט.

אם וככל שהעסקה תושלם, הרי שמבחינת ויסברג יהיה מדובר בסגירת מעגל. לפני כ-13 שנה הוא יצא מגוף הגמל גדיש גלובל, שנרכש על ידו ועל ידי שותפים מידי בנק הפועלים במסגרת יישום רפורמה בכר. אז מוזגו קופות גדיש בתוך בית ההשקעות פסגות, עוד כשהיה בבעלות קרן יורק.

ב-2007 יזם ויסברג עסקת ענק בשוק הפיננסים המקומי, מתוך רצון ליצור בית השקעות עצמאי וגדול, הפועל בכל תחום השירותים הפיננסים. כך הוא הוביל את רכישת קופות גדיש מבנק הפועלים לצד קרן פליינפילד ושותפים נוספים מצפון אמריקה ומישראל.

ויסברג היה בעבר יו"ר הכשרה ביטוח ויו"ר חברת ב.ס.ס.ח, עוד כשהיו בשליטת קבוצת הכשרת הישוב של משפחת נמרודי, ובשנים האחרונות גם היה מועמד לתפקיד הממונה על רשות שוק ההון. בשנים האחרונות הוא נגע בעולם הפנסיוני דרך "קרן השתלמות להנדסאים וטכנאים".

בסוף 2007, כשיצא מההחזקה בקופות גדיש, אמר ויסברג כי "רק לאחר שהתקדמנו בהליך הרכישה ובהליך בניית בית השקעות המתמחה בהשקעות לטווח ארוך, התחילו גם גורמים אחרים בשוק לראות את הפוטנציאל, ולדעתי, השילוב עם פסגות אופק היה הטוב מכולם". עתה, ייתכן כי הוא ישתלט על קופות גדיש ושאר פעילויות פסגות. באותה עסקה נוצרה לראשונה לפסגות פעילות חיסכון לטווח ארוך, שאותה הוא הצמיח לאורך השנים.

פסגות, שנחשב במשך שנים לבית ההשקעות הגדול בישראל, נמנה כיום עם גופי קרנות הנאמנות וגופי הגמל הגדולים בשוק, אבל באף אחד משניהם הוא לא מוביל השוק. במשך שנים היה פסגות גוף הגמל הגדול בישראל, בעקבות פעילויות שרכש, אבל זה השתנה כשאלטשולר שחם עקף אותו, וחלק ניכר מהנכסים המנוהלים בפסגות, סדר גודל הנאמד בכ-50 מיליארד שקל, נזקף לפעילות ניהול השקעות של כספי מוסדיים חיצוניים בדמי ניהול נמוכים. מנכ"ל בית ההשקעות, שנמצא בבעלותה המלאה של אייפקס, הוא ראובן קפלן, שמונה לתפקידו בסוף 2019.