"אין הופעות, תתחתנו": תעשיית המופעים המושבתת מוצאת פתרונות יצירתיים

הממשלה הקפיאה את חזרת ההופעות לשגרה, ובענף מצאו דרך לעקוף את הכללים: לקיים הופעה אך להזמין לחתונה • הדי.ג'יי והמפיק דניאל מריומה על מופע הדראג שלו: "זו חתונה עם תוכנית אמנותית"

"טקס האשכבה" לתעשיית התרבות שקיימו בשבוע שעבר עובדי תעשיית האירועים מול קריית הממשלה בירושלים / צילום: מטה המאבק להצלת עולם התרבות, האירועים והמופעים
"טקס האשכבה" לתעשיית התרבות שקיימו בשבוע שעבר עובדי תעשיית האירועים מול קריית הממשלה בירושלים / צילום: מטה המאבק להצלת עולם התרבות, האירועים והמופעים

ביום שלישי יעמדו דניאל מריומה ויונתן מרתון מרום וגם לי אלחסידי ודניאל זגרסון תחת "חופה" במועדון "דיזייר בר" בתל-אביב, ויינשאו בחתונה שמחה וצבעונית במיוחד, שתכלול בעיקר (או רק) את מופע ליין הדראג "WERK", שזכה לפופולריות לפני משבר הקורונה אך היה נתון בהדממה כבדה בארבעת החודשים האחרונים.

שני הזוגות כבר ידועים בציבור או נשואים, אז למה הם מתחתנים? כי מותר להתחתן, אבל אסור לערוך הופעות. וכמו שאומרים, במקרה הזה החתונה היא רק תירוץ. ב"הזמנה" לחתונה מתנוססת הכותרת "אין הופעות, תתחתנו", מה שמרמז על המטרה האמיתית שלה: חתונת מחאה נגד ההנחיות הסותרות של הממשלה לטענתם בנוגע לפתיחת העסקים בתחום התרבות והאירועים.

ונסביר: דניאל מריומה הוא די.ג’יי ומפיק, ובשגרה עורך אירועי ענק למוסדות גדולים והופעות במסיבות ובמועדונים, בהם ליין הדראג "WERK". בחודשים האחרונים הוקפאה פעילותו.

הזמנה ל"חתונה" של דניאל מריומה / צילום: צילום מסך
 הזמנה ל"חתונה" של דניאל מריומה / צילום: צילום מסך

ואז הפציעה קרן האור בקצה המנהרה. לפני שבועיים קיבלו העסקים בתחום התרבות והאירועים בשורה שלפיה מ-14 ביוני הם יוכלו לחזור לעבוד. אבל הבשורה הזאת לא שרדה זמן רב, ובימים האחרונים קיבלו העסקים הודעה מעודכנת כי הם לא יכולים לחזור לפעילות, גם לא תחת מגבלות או תוך שמירת כללי "התו הסגול". מנגד, העסקים בתחום האירועים קיבלו הודעה כי הם יכולים לקיים אירועים, בהם חתונות עד 250 איש.
וכאן החלה המחאה היצירתית של מריומה וחבריו. הם אמרו לעצמם: "אם אסור לערוך הופעות ומסיבות, נערוך חתונה". "אמרתם שמותר לערוך חתונות, ולא הופעות. אין בעיה. אנחנו מקיימים את האירוע שלנו במסגרת חתונה עם תוכנית אמנותית, תוך שאני שומר על הבריאות של הקהל שלי", אומר מריומה.

בהתאם לקונספט המחאתי, מריומה לא רוצה מתנות חתונה מהאורחים. האורחים משלמים את מחיר הכרטיס לתוכנית האמנותית - המופע. מריומה מסביר כי היכולת של העוסקים בענף לשרוד הגיעה לקצה גבול היכולת. "עולם ההפקה, המסיבות, האירועים וההופעות נמצא בשיתוק הרבה לפני שכל שאר המשק נכנס לשיתוק. לפני שהסגר התחיל כבר הנחיתו עלינו מגבלות שסגרו לנו העסקים הלכה למעשה שלושה שבועות לפני שכל המדינה הייתה בסגר. היו לנו הפסדים של עשרות אלפי שקלים. יש 200 אלף עוסקים בענף שקורסים. עכשיו לא נותנים מתווה לפתיחת אירועים ולא נותנים פיצוי, רק אומרים שאסור לקיים שום הופעה בבר או במועדון אבל מותר לקיים חתונה עם 250 איש. מה הבדל בין חתונה עם או בלי רחבת ריקודים לבין מקום של הופעות שעומד בתקני התו הסגול, מחלק מסכות, אלכוג’ל ושומר על ריחוק חברתי?".

הרעיון היצירתי לערוך את החתונה אמור לספק מעט אוויר לנשימה, אך בעיקר להעביר מסר חד לממשלה. "אי אפשר להשאיר אותנו ארבעה חודשים ללא הכנסה. יש לי משפחה, וילד בבית. אי אפשר לשרוד ככה. גם מי ששם בצד רזרבה לא נשארה לו יכולת לשרוד, ופיצוי של 10,000 שקל מהמדינה, משמעותו 2,500 שקל לחודש במשך ארבעה חודשים שאין לנו הכנסה בכלל. אי אפשר לחיות מזה. זו יריקה בפרצוף עבור משלמי המסים בארץ".

שאול מזרחי, בעלי מועדון הבארבי, החליט למחות באופן דומה, רק עם חתונה אמיתית. ב-17 בחודש תיערך במועדון הבארבי בת"א חתונה של בני זוג שחתונתם נדחתה בעקבות הקורונה ומזרחי החליט לסייע להם להפיק אותו, ובמהלך החתונה יתקיים מופע של הזמר דודו טסה. מזרחי: "יצאנו בקול קורא לאותם אנשים שלא התחתנו ורוצים להתחתן, והגיע אלינו זוג שהיה לו כבר קייטרינג והם רצו שפורטיס ישיא אותם וסגרו גם די.ג’יי ואמן שיופיע באירוע שלהם אצלנו. זה לא שהמצאנו זוג או חתונה או זוגיות. זו חתונה לכל דבר, ואנחנו כבארבי נרתמנו להפקת האירוע. למה? כי אנחנו רוצים להציג בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים את תיאטרון האבסורד. את העובדה שאירועים מותר והופעות לא".

מזרחי מוסיף, כי "בכוונתנו להגיש בג"ץ נגד המדינה בעניין המתווה התמוהה שהמדינה פרסמה". ביום שני תעשיית התרבות והאירועים הלא מסובסדים עתידה לקיים הפגנת זעם ענקית מול משרד האוצר בירושלים, תחת הכותרת "אין פיצויים, אין מענקים, אין עתיד". האירוע ממשיך את מחאת הזעם שמוביל מטה המאבק של עולם התרבות והאירועים, שזכתה לכינוי "הנשמה או מלחמה".