שינויים בשוק האינטרנט: בזק תוכל לחבר לקוחות ללא זמן מוגבל

משרד התקשורת החליט לקבוע סופית כי בזק לא תנתק לקוחות אחרי שנה, וזאת במטרה לעודד אותה להיכנס לפרויקט הסיבים • במקביל בוחן המשרד אופציות לאפשר לבזק ולהוט לספק אינטרנט ישירות ושלא דרך ISP

סיבים אופטיים / אילוסטרציה: שאטרסטוק
סיבים אופטיים / אילוסטרציה: שאטרסטוק

משרד התקשורת בוחן לעומק את מבנה שוק האינטרנט בישראל ועל-פי מקורות במשרד נשקלת המתכונת שתאפשר לחברות הוט ובזק לספק אינטרנט שלא דרך חברות ISP. עוד נודע ל"גלובס" כי בנוסף שוקל המשרד לבטל את המגבלה החלה על בזק לנתק לקוחות אינטרנט אחרי שנה, ולאפשר לה להמשיך ולספק אינטרנט במסגרת חבילה עם ספק, ללא הגבלת זמן. הבחינות הללו נעשות במשרד במטרה אחת: להאיץ את מתווה פריסת הסיבים האופטיים בבזק ולהוציאו לדרך כמה שיותר מהר.

במהלך הקורונה והשבתת המשק, הורה המשרד לבזק להפסיק ולנתק לקוחות אינטרנט במסגרת מה שקרוי בנדל הפוך, כלומר חבילת אינטרנט שבזק משווקת ללקוחות ביחד עם ספק אינטרנט במחיר אחד. המונח בנדל הפוך נגזר מחבילת הבנדל המקורית שאותה סיפקו בעבר ספקיות האינטרנט על גבי התשתית של בזק, אז לא היה הדבר אסור.

אלא שהבנדל ההפוך הפך לצרה צרורה בעיקר בגלל שהלקוחות לא הבינו את המשמעות של הפיצול בין התשתית לספק - תופעה שכמוה אין באף מקום בעולם. מה שקרה הוא שהלקוחות נותקו אחרי שנה בהוראת משרד התקשורת והלקוחות פשוט נאלצו להתקשר לבזק ולהתחבר מחדש. המחשבה של המשרד הייתה שהניתוק יביא את הלקוחות לבחור מחדש את מסלול האינטרנט שלהם ואולי כך תתגבר התחרות בשוק. אלא שבפועל קרה בדיוק ההפך, ומאות אלפי לקוחות מתקשרים לבזק ומוחים על כך שנותקו מהאינטרנט למרות שבפועל מי שכפה זאת זה משרד התקשורת.

בזמן הקורונה המשרד הפסיק את הניתוק, כיוון שהבין שהוא יוצר כאן משבר על משבר והלקוחות שכבר היו בתוך כל הבלגן של הקורונה, התקשרו שוב ושוב לבזק שניסתה לתת שרות לאותם עשרות אלפי לקוחות שבאמצע המשבר נותקו. התוצאה הייתה ברדק אטומי שנוצר אך ורק בגלל מדיניותו העקומה של משרד התקשורת, וכשהבין את גודל הטעות הורה לבזק להפסיק לנתק ולהמשיך לספק שירות לאותם לקוחות שהיו אמורים לסיים את החבילה שלהם בתקופת הקורונה.

כעת מתכוון המשרד לבטל את חובת הניתוק באופן מוחלט, כלומר לקוח אינטרנט לא ינותק מבזק אחרי שנה של שירות אך היא תמשיך ותספק לו אינטרנט דרך חברות ISP.

במקביל, בוחן המשרד את האפשרות של ביטול ה-ISP לחלוטין, וזאת על-מנת שאינטרנט בישראל יסופק כפי שמסופק בכל העולם - דרך גורם אחד בלבד וללא פיצולים בין התשתית לספק וגם לא דרך ספקי אינטרנט שפשוט נעלמו מהעולם לפני שנים. הרעיון כבר נבחן במשרד עוד בתקופתו של שר התקשורת דודי אמסלם שסבר באופן חד-משמעי שחייבים להפסיק את הפיצול באספקת אינטרנט ואף הורה למשרד לקדם זאת. אמסלם האמין שאינטרנט הוא מוצר שכל מפעיל צריך לספק מקצה לקצה ובמצב שבו השוק הסיטונאי עובד, אין סיבה שכל מפעיל לא יוכל לספק אינטרנט, ולכן בזק והוט לא חייבות לשווק אף ספק ויכולות לספק ישירות אינטרנט בעצמן.

כמו שקורה רוב הזמן במשרד, למרבה הצער עדיין יש לכך התנגדות באגף הכלכלה של המשרד וכרגע נבחנות אופציות שונות ועולים רעיונות שונים במשרד כיצד לסכל את שחרור השוק, וזאת מפני החשש שמתן אפשרות להוט ולבזק לספק אינטרנט ישירות ללקוחות ולא דרך ISP, תעצים את כוחן בשוק האינטרנט על חשבון פרטנר וסלקום. רק נדגיש כי על האחרונות אין חובת פיצול בין ספק לתשתית והן מספקות ללקוחות ישירות אינטרנט בחבילה אחת ללא מיני פירוקים ופיצולים.