רשת 13 | בלעדי

הסכמות בין רשת 13 לוועד עובדי הערוץ; 47 עובדים יפוטרו

ל"גלובס" נודע כי הנהלת הערוץ, בראשות אבי בן טל, וועד עובדי רשת, בליווי ההסתדרות, הגיעו להסכמות בנוגע לתוכנית ההתייעלות שההנהלה מבקשת ליישם • לעובדים תוצע תוכנית של פרישה מרצון, ורק לאחר שיתברר כמה מוכנים להצטרף אליה, יתברר סופית מספר המפוטרים

אבי בן טל, מנכ"ל רשת 13 / צילום: ינאי יחיאל
אבי בן טל, מנכ"ל רשת 13 / צילום: ינאי יחיאל

כשברקע המאבק ההולך ומסלים בין רשת 13 לעובדי חברת החדשות שלה, הסתיימה אמש (א') חזית אחרת שהייתה פתוחה בערוץ: ל"גלובס" נודע כי הנהלת הערוץ, בראשותו של אבי בן טל, וועד עובדי רשת הגיעו להסכמות בנוגע לתוכנית ההתייעלות שמבקשת ההנהלה ליישם.

על-פי ההסכם, יעזבו את הערוץ 47 עובדים מתוך 260 העובדים של רשת. לעובדים תוצע תוכנית של פרישה מרצון, ורק לאחר שיתברר כמה מוכנים להצטרף אליה, יתברר סופית מספר המפוטרים, אולם גם העובדים שיפוטרו יהיו תחת המתווה של פרישה מרצון.

ההסכמות אליהן הגיע ועד עובדי רשת, מלווה בנציגי ההסתדרות, אינן מובנות מאליהן. בוודאי לא בהתחשב בנקודת הפתיחה של המשא-ומתן, אז דובר על פיטורים של כ-80 מעובדי רשת ופגיעה נוספת בשכרם של הנשארים, שאמור היה להתווסף על קיצוץ שספגו ממילא בעת משבר הקורונה.

מי שהוביל את התהליך מטעם ההסתדרות הוא רום דביר, מנהל חטיבת תקשורת ואמנים בהסתדרות.

בשיחה עם "גלובס" מאשר היום (ב') רום את הפרטים. מדבריו עולה תהליך מורכב מול ההנהלה, שנמשך זמן רב ודרש איפוק ונכונות לוויתורים. "התמונה הכלכלית ברשת עגומה", הוא אומר, "ולכן המטרה הייתה להשאיר כמה שיותר עובדים בפנים, ולשמור על התנאים גם של אלה שעוזבים וגם של הנשארים".

לדבריו, "כמו במשא-ומתן עם חברת החדשות, גם התהליך מול עובדי רשת החל בטונים צורמים ומלחמתיים. ההתחלה הייתה רעה מאוד, עם התנהלות חד-צדדית של ההנהלה והכרזת סכסוך עבודה מצדנו. ההצהרות וההתבטאויות של שני הצדדים היו מיליטנטיות. הייתה לנו ביקורת על התנהלות ההנהלה בתחילת הדרך - יותר על האופן פחות על המעשים. אנחנו נמצאים במציאות קשה מבחינה משקית, ולכן כנציגות עובדים הבנו את הצורך לעשות צעדים כדי להתמודד עם המציאות הקשה, אבל התקשינו עם הדרך.

"הבהרנו להנהלה כי כי קל היה לנו לעשות מהומה, אבל אנחנו מבינים את מצב המשק והערוץ . לא רצינו להגיע למצב שרשת, שנלחמת על חייה, תיפגע בשידורים דווקא בלב הקורונה בשיא הרייטינג.

"ברשת קיימת התארגנות עובדים רק מאז המיזוג, ואין עדיין הסכם קיבוצי. ההפנמה של ההנהלה לרעיון של עבודה מאורגנת קרה רק בשבועות האחרונים - בתחילת הדרך לא ספרו אותנו, והיינו ערוכים בתחילת הדרך לנהל מאבק. בשלב כלשהו היה שינוי גישה משני הצדדים. הבנו שעדיף לעשות מהלך בצורה מוסכמת. המציאות ממילא קשה, וגם למאבק יש מחירים".

מרשת 13 נמסר: "כידוע, רשת 13 מתמודדת בימים אלה עם מציאות פיננסית קשה, אשר מצריכה קיצוץ תקציבי ברשת 13, בחברת החדשות ומול ספקיה. במהלך התקופה הקרובה ניאלץ בשל כך להיפרד בצער רב גם מעובדים".