כלכלת הסגר משנה את כללי המשחק בשווקים ומייצרת הזדמנויות

מחשוב ענן, רובוטיקה ומסחר אלקטרוני הם כמה דוגמאות לענפים שקיבלו דחיפה מחודשת מהכלכלה שמייצרת מגפת הקורונה • כיצד אפשר לנצל את השינויים שנוצרו באופן שבו אנו עובדים, קונים ומשקיעים?

סימולטור נהיגה במרוץ מכוניות וירטואלי של פורמולה 1 / צילום: Toru Hanai, רויטרס
סימולטור נהיגה במרוץ מכוניות וירטואלי של פורמולה 1 / צילום: Toru Hanai, רויטרס

נדמה כי ברגע אחד הפך וירוס הקורונה לאירוע המאקרו-כלכלי הגדול ביותר שחווינו, המשפיע על כל אספקט בחיינו - עבודה, חינוך, קניות, תקשורת עם בני משפחה וחברים, צריכת פעילות פנאי ובידור. יש הטוענים כי מה שהיה הוא לא מה שיהיה, ושהנגיף שינה את פני האנושות לעד.

בתוך כך, אנו עדים להיווצרותה של כלכלת "סגר" חדשה, שיחד עימה נוצרות גם הזדמנויות השקעה חדשות. בטור זה נסקור כמה מההזדמנויות האלה.

מחשוב ענן: תשתית לעולם החדש

מגפת COVID-19, ששיבשה כלכלות של מדינות, חברות ותעשיות ברחבי העולם, שינתה את האופן שבו אנחנו מתקשרים ועובדים, והאירה פתרונות חדשים מבוססי ענן. עסקים רבים יכולים כיום לפעול כרגיל באמצעות תשתיות ענן ותוכנה, כשכל מה שנדרש לשם כך זה מחשב וחיבור לאינטרנט.

ככל שהעולם מתאושש ולומד לחיות לצד הווירוס, אנו מצפים מחברות לשים דגש גדול עוד יותר על מעבר לפתרונות מבוססי ענן. מהנתונים שבידינו, צריכת הדאטה באמצעות שירותי אינטרנט פס רחב עלתה משמעותית בעקבות המעבר של חברות לסביבות עבודה וירטואליות, ותוכנות מסרים מיידיים (צ'אט) ופלטפורמות לשיחות וידיאו נהפכו למרכיב מרכזי בשמירה על שגרת העבודה.

מנכ"ל טוויטר, ג'ק דורסי, הצהיר באחרונה כי החברה תאפשר לעובדים רבים לעבוד מהבית באופן קבוע, והוא כנראה לא היחיד שיעשה זאת. על פי נתוני Global Workplace Analytics, עד סוף שנת 2021, 25%-30% מהעובדים יעבדו כמה ימים בשבוע מהבית, בהשוואה ל-3%-4% מהעובדים בלבד לפני עידן הקורונה.

נוסף על כך, פעילות פנאי המתבצעת מהבית, כמו צפייה בסרטים באמצעות מדיה דיגיטלית, משחקים ומוזיקה, תלויה מאוד בחברות מחשוב ענן הפועלות בתחומי ה-IaaS (תשתית כשירות) וה-SaaS (תוכנה כשירות). SuperM, להקת פופ דרום קוריאנית, מכרה באחרונה 75 אלף כרטיסים במחיר של 30 דולר לכרטיס להופעה "חיה" ששודרה באופן בלעדי באמצעות האינטרנט. מעריצים מ-109 מדינות צפו באירוע, שהשיג יותר מ-120 מיליון "לייקים" בפלטפורמת המדיה החברתית Naver.

גם בסקטור הספורט האלקטרוני מצאו מנהלי ליגות של ספורט מקצועי קהל רחב שמעוניין באלטרנטיבות וירטואליות לאירועי ספורט חיים, ופוטנציאל למקורות הכנסה חדשים מהעברת מדיה דיגיטלית (סטרימינג) ופרסום הקשורים לספורט. כך למשל, מרוץ הגרנד פרי הווירטואלי שנערך על ידי פורמולה 1, משך קהל עצום של 4.5 מיליון צופים באירוע באמצעות SkySports, פייסבוק, יוטיוב ו-Twitch.

אגב, חלוצת הרעיון של IaaS היא אמזון , עם כניסתם של שירותי האינטרנט שלה (AWS) והשקותיה של Amazon Elastic Compute Cloud ושירות אחסון פשוט ב-2006. בשנים שחלפו מאז, אמזון השקיעה במהנדסי תוכנה ובמרכזי נתונים, והוציאה עשרות מיליארדים ב-CapEx כדי לבסס נוכחות תשתית שרתים ורשתות ביותר מ-245 מדינות וטריטוריות.

אם כן, המעבר לתשתיות ותוכנה מבוססת ענן מעניק לארגונים גמישות, יכולת חיזוי, שיפור פרודוקטיביות ושליטה בהוצאות. למרות זאת, עולם העסקים עוד לא אימץ מחשוב ענן באופן מלא, ונותרו הזדמנויות בכל הענפים ובתוך ארגונים למנף עוד יותר פתרונות SaaS ו-IaaS. עם דרישה מוגברת לסביבות עבודה וירטואליות, אימוץ כזה עשוי להאיץ בשנים הבאות.

מסחר אלקטרוני: האימוץ יצבור תאוצה

אנו נמצאים עדיין בשלבים התחלתיים של מעבר ממכירות בחנויות פיזיות למכירות אונליין. אף שהמסחר האלקטרוני קיים יותר מ-20 שנה, הנתונים מצביעים על כך שאימוץ המסחר האלקטרוני עדיין נמצא בשלבים מוקדמים במונחים גלובליים.

המכירות באינטרנט היוו רק 12% מסך כל המכירות הקמעוניות בארה"ב בשנת 2019. ברוב הכלכלות המפותחות, למעט כמה מדינות באסיה, כמו סין או קוריאה הדרומית, שיעור המכירות באינטרנט נמוך משמעותית מזה של ארה"ב. סין היא מעצמת המסחר האלקטרוני הגדולה בעולם, המייצגת יותר מ-40% מהעסקאות המקוונות בעולם, וכמעט רבע מכלל המכירות הקמעוניות בסין מתבצעות באופן מקוון.

אנו צופים כי שיעור אימוץ המסחר האלקטרוני יצבור תאוצה כתוצאה משינוי בהרגלי הצריכה בעקבות הקורונה. המכירות האינטרנטיות של אמזון גדלו בשיעור של 25% במהלך הרבעון הראשון של 2020. השמועות שהיו באחרונה לגבי הרכישה בידי אמזון של הסטארט-אפ Zoox, העוסק במכוניות אוטונומיות, הן סימן לכך שאמזון שואפת להשתחרר מהתלות הלוגיסטית שלה בגורמים חיצוניים, במטרה להגדיל את המכירות שלה.

מגמה אחרת לטווח ארוך שנמצאת על הכוונת שלנו היא המסחר המבוסס על שיתוף חברתי (social commerce) - הצומת שבו המדיה החברתית והמסחר האלקטרוני נפגשים. חברות מדיה חברתית ממשיכות להתמקד ביצירת הכנסות מבסיסי לקוחות קיימים ומשקיעות פחות במשיכת לקוחות חדשים. ענקית המדיה החברתית פייסבוק  הכניסה באחרונה לשימוש שירות חדש הנקרא Facebook Shops, שמאפשר לעסקים להקים "חנויות" דיגיטליות שבהן ניתן לצפות דרך פייסבוק ואינסטגרם.

רובוטיקה ובינה מלאכותית: אוטומציה של הייצור

ההידרדרות ביחסי הסחר בין סין לארה"ב, והתפרצות הקורונה, ערערו את מגמת הגלובליזציה והמעבר של חברות או פסי ייצור ממדינות מערביות למדינות מתפתחות (offshoring) שהתרחשו בשנים האחרונות. חברות רבות צפויות כעת להחזיר את שרשרות האספקה של תהליכי הייצור שלהן למדינות המקור, כדי להשיג ודאות בשרשרת האספקה וברגולציה.

את הפער בעלויות שייווצרו כתוצאה מהחזרת הייצור למדינות המערביות מתכוונות החברות לכסות באמצעות רובוטיקה. בעוד שעלויות שכר נוטות לגדול עם הזמן, טכנולוגיה נעשית זולה יותר, מה שגורם לפער גדול יותר בין פתרונות אוטומציה לבין פתרונות המתבססים על אנשים.

עם זאת, כיום מהווים הרובוטים התעשייתיים רק 1% מכוח העבודה בייצור, מה שממחיש את פוטנציאל הצמיחה הגבוה בתחום זה. נכון לעכשיו יש רק 99 רובוטים תעשייתיים לכל 10,000 משרות ייצור ברחבי העולם. ואולם, השימוש ברובוטים לייצור במדינות כמו סינגפור ודרום קוריאה ממשיך לעלות. מדינות גדולות כמו ארה"ב, גרמניה וסין, נותרות נמוכות בהרבה מהרמות האלה, אבל יכולות לצמצם פערים ככל שתהליך האימוץ של הרובוטיקה יאיץ.

גם מיזוגים ורכישות שביצעו לאחרונה ענקיות טכנולוגיה כמו אפל מאותתים על רצונן של חברות כאלה לחזק את יכולותיהן בתחום ה-AI. שלוש מתוך חמש רכישות שעליהן הכריזה אפל השנה (Inductiv, Voysis ו-Xnor.ai) הן חברות בתחום הבינה המלאכותית.

לא ניתן להתכחש למציאות הבעייתית שהקורונה יצרה מבחינת המשקיעים, אבל ההיסטוריה מלמדת כי כלכלות ובני אדם מסתגלים ויודעים לחיות לצד שינויים, כשאלה נכפים עליהם.

למרות האי-ודאות שכולנו מרגישים כיום, אנו מאמינים כי ההשקעה על פי תימות גלובליות חזקות יכולה לשקף את השינויים הגדולים והקטנים בהיבטים הטכנולוגיים, הדמוגרפיים והפיזיים של עולמנו, וליהנות מצמיחתם.

הכותב הוא מנכ"ל Global X ETFs, חברת תעודות הסל המובילה בארה"ב. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק, המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול-דעתו של הקורא, ואינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך