ימי הקורונה: שעת המבחן של חברות הפינטק

בעקבות המשבר נאלצו חברות רבות העוסקות בטכנולוגיה פיננסית להעריך מחדש את התוכניות העסקיות, וחלקן לא ישרדו • החברות שיחזיקו מעמד, עשויות ליהנות בקרוב משוק עם הרבה פחות מתחרים והרבה יותר לקוחות, הזקוקים לשירותים שלהן

כנס פורום הפינטק בפריז בינואר השנה  / צילום: Ugo Padovani, רויטרס
כנס פורום הפינטק בפריז בינואר השנה / צילום: Ugo Padovani, רויטרס

משבר נגיף הקורונה לא האיר פנים לשוק העסקי ברחבי העולם. לאחר הפגיעה המיידית בקו הראשון של עסקי התעופה והתיירות, הגיעו הגלים גם לתעשיות נוספות, ובהן תעשיית ההייטק, שבדרך כלל נחשבת לכזאת היודעת להסתגל מהר לשינויים ונהנית מכסף בשפע ומאמון המשקיעים.

חברות הפינטק, שנהנות מפריחה חסרת תקדים בעשור האחרון, נפגעו גם הן, באופן טבעי: היקף השקעות ההון סיכון בתחום הפינטק ברבעון הראשון של 2020 צנח לכ-6 מיליארד דולר - ירידה של כ-45% בהשוואה לרבעון הרביעי של 2019, לפי נתוני חברת המחקר CB insights.

בניגוד לענף הפינטק הצעיר, למוסדות הפיננסיים המסורתיים יש ניסיון רב בהתמודדות עם משברים. משבר הסאבפריים ב-2007 טילטל את המגזר הפיננסי והוביל לשינויי רגולציה רחבים, במיוחד בתחום ניהול הסיכונים. כיום, כל גוף פיננסי מסורתי - בנק, חברת כרטיסי אשראי או חברת ביטוח - נדרש למנות סמנכ"ל ניהול סיכונים במשרה מלאה, שתפקידו להטמיע בארגון מדיניות ותהליכים של ניהול סיכונים, האמורים, בין השאר, להבטיח הלימות הון שתאפשר שרידות גם במשברים קיצוניים.

ואכן, נראה כי המוסדות הפיננסיים הוותיקים יצלחו את משבר הקורונה - אומנם עם פגיעה בביצועים העסקיים שלהם, אבל ללא סיכון אמיתי לקיומם.

לעומת הגופים הפיננסיים השמרניים ועמוסי הרגולציה, טבען של חברות פינטק, ובפרט הסטארט-אפים שבהן, הוא לחיות יותר "על הקצה", עם רמת חשיפה גבוהה יותר לסיכונים. חברות אלה מוטות צמיחה ועובדות על מרווחים נמוכים יותר. קשה לצפות מחברת סטארט-אפ בשנותיה הראשונות להשקיע משאבים בהתגוננות מפני משבר כלכלי קיצוני עתידי - ולוותר, למשל, על הכנסה פוטנציאלית כעת.

האתגר מועצם עוד יותר, שכן חברות הפינטק מתבססות לרוב על מודלים טכנולוגיים וסטטיסטיים, שעוד לא נבחנו בעתות משבר. ואולם, באופן פרדוקסלי, החברות אינן נדרשות לסטנדרטים גבוהים של ניהול סיכונים, ובפרט להיערכות למשברים כלכלים ותרחישי קיצון אחרים.

בעקבות המשבר נאלצו חברות טכנולוגיה רבות להעריך מחדש את התוכניות העסקיות שלהן, וכפי הנראה, יש כאלה שלא ישרדו כלל. ואולם, אותן חברות שכן ישרדו, עשויות ליהנות בקרוב משוק עם הרבה פחות מתחרים והרבה יותר לקוחות, הזקוקים לשירותים שלהן.

כרגע, כל עוד אין חיסון או תרופה נגד נגיף הקורונה, העולם נערך לגל ההתפרצות הבא ולמיתון נוסף, והשאלה המתבקשת היא איך עושים את זה נכון.

הנה כמה נקודות חשובות, שבעזרתן יוכלו שחקניות בענף הפינטק לשרוד את המשבר הבא - יהיה מקורו אשר יהיה.

ניהול הון מוקפד ליום סגריר - לחברות שהשכילו לנהל את עתודות המזומן שלהן באופן שמרני, תוך הקפדה על הלימות הון, ניהול סיכוני נזילות ואיתנות פיננסית גבוהה, יש סיכוי טוב לשרוד את מגפת הקורונה ומשברים דומים בעתיד.

ניצול יתרונות ההון האנושי - הון אנושי המורכב מחוד החנית של אנשי דאטה ופיתוח יאפשר לחברות פינטק להגיב במהירות למשבר מסתמן באמצעות פיתוח והטמעה מהירים של פתרונות נקודתיים, ובכך לנצל את יתרונן היחסי בתחומי המידע, הטכנולוגיות המתקדמות והמודלים. כמו כן, חברות המשכילות לשלב מומחי תוכן עסקי בתהליכי קבלת ההחלטות שלהן, נמצאות בעמדה טובה יותר להגיב למציאות חדשה, באמצעות שילוב היברידי של הבנה עסקית במודלי החברה.

לדוגמה, חברת פינטק שהעמידה קו אשראי לרשת מסעדות או לחברת היסעים, לא יכלה לזהות עם פרוץ המגפה, ולפני השתקפות השפעותיה בדאטה, כי לקוחות מסוג זה עלולים לקרוס או שכושר ההחזר שלהם יירד מהותית. בסיטואציות כאלה, אין תחליף למומחיות ולניסיון של הגורם האנושי.

שימוש בתשתיות טכנולוגיות - לצד הגורם האנושי, יש חשיבות רבה לתשתיות טכנולוגיות שיוכלו לתת מענה מהיר וגמיש לסיכון מסתמן: דאטה לזיהוי מהיר של מגמות שליליות על-ידי מידע בזמן אמת; טכנולוגיה שמאפשרת תגובה מהירה ומדויקת; ומודלים מתקדמים של למידת מכונה (machine learning) שיידעו ללמוד מהר ולתפקד ברמה טובה גם בעת משבר.

תרבות של ניהול סיכונים תחת אופורטוניזם - אם יש משהו שמשבר הקורונה ומשברים פיננסיים מהעבר הוכיחו לנו, הוא שצד השפל של מחזור כלכלי תמיד מגיע. זאת לא שאלה של "אם", אלא של "מתי". לכן, הכנת החברה למשברים צריכה להתבצע דרך יצירת תשתית טכנולוגית לתגובה מהירה ולשמירה על איתנות פיננסית גבוהה, אבל גם באמצעות בניית פורטפוליו שיהיה חסין למצבי קיצון או למשברים נקודתיים - למשל, על ידי בניית תיק מפוזר בחיתוך בין-ענפי או גיאוגרפי.

לוורן באפט, "האורקל מאומהה", יש אמירה אלמותית: "כשהשפל מגיע, רואים מי שוחה בלי בגד ים". ברוח זו, משברים כמו משבר הקורונה עשויים לעצב מחדש תעשיות חדשות יחסית כמו הפינטק, כחלופה איתנה למוסדות הפיננסיים. אני סבור כי כשיגיע ה"אפטר שוק", תיווצר פתיחות מחשבתית גם לשמרנים שבינינו, לכך שחוקי הכלכלה הישנה משתנים - ושהגיע הזמן למודלים חדשים. 

הכותב הוא סמנכ"ל ניהול סיכונים והונאות בחברת הפינטק Fundbox