איטליה מתעוררת מהקורונה למציאות כלכלית חדשה ומאוד מורכבת

אחרי שמספר הנדבקים והמתים צנח, והמדינה נמצאת בשלב ההתאוששות, בממשלה מתפנים להסקת מסקנות, להפקת לקחים ולתכנון מסלול כלכלי בחזרה לשגרה • בינתיים, דוח של ה־OECD מסמן את איטליה כמדינה שתיפגע בשיעור הרב ביותר באירופה עם צפי לצמיחה שלילית של 11%-14%

זוג תיירים בוונציה. איטליה פותחת את הגבולות מהר כדי לעקוף את ספרד וצרפת הסמוכות / צילום: Manuel Silvestri, רויטרס
זוג תיירים בוונציה. איטליה פותחת את הגבולות מהר כדי לעקוף את ספרד וצרפת הסמוכות / צילום: Manuel Silvestri, רויטרס

אחרי שהפכה לפעמון האזהרה שהתריע בפני העולם ממחלת הקורונה, ולאחת המדינות שבהן גבתה המגפה את מספר הקורבנות הגבוה ביותר, נראה כי איטליה בדרך להתאוששות. מספרי החולים והמתים מקורונה צנחו בחדות, מיליוני איטלקים צפו בסוף השבוע בטלוויזיה במשחקי הכדורגל שהתחדשו בפני יציעים ריקים והיום תחל במדינה "פאזה 3" - הקלה נוספת של הממשלה בהגבלות על החיים הציבוריים, שתאפשר לאיטלקים לשוב לקולנוע (במספרים מוגבלים) ואפילו למועדונים בהמשך החודש.

אבל אחרי כ־34 אלף מתים וסגר הדוק של חודשים, ובשל ההשפעות הגלובליות של המגפה, איטליה רחוקה מלשוב לעסקים כרגיל. מבחינה חברתית, התמותה הגבוהה הביאה למחאה באזורים מסוימים ולטענות על אוזלת יד של הממשלה. מבחינה פוליטית, הממשלה ניצבת באיום מתמיד מצד האופוזיציה וראש הממשלה, שהוא מינוי מקצועי ואין אף מפלגה מאחוריו, נמדד על בסיס יומי. מבחינה כלכלית - איטליה צפויה לספוג את אחת הפגיעות הקשות ביותר באירופה בתמ"ג. כל זאת, עוד לפני שמדברים על גל שני אפשרי, שעלול להכות בחורף הקרוב.

בברגאמו, המוקד הקטלני ביותר של התפרצות הקורונה באיטליה, הפך זעם התושבים לחקירה רשמית שמגיעה לרמות הגבוהות ביותר בממשל האיטלקי. כ־8,000 בני אדם מתו בעיר ממחלת הקורונה בארבעת החודשים האחרונים. כמעט כל משפחה מספרת שהיא איבדה קרוב כלשהו למחלה. מחצית מהקורבנות של מחוז לומברדיה, שבעצמו מייצג מחצית מהקורבנות באיטליה כולה, נרשמו בעיר - שבה חיים כמיליון תושבים. היא נחשבת ל"גראונד זירו" של הקורונה באיטליה.

בהתאם להחלטת המחוז על פתיחה בחקירה בעניין, בימים האחרונים נפגשו חוקרים מברגאמו עם ראש הממשלה האיטלקי ג'וזפה קונטה. הם צפויים להמשיך ולחקור את שר הבריאות ובכירים נוספים. למרות שאין להם חשודים באופן רשמי, המנדט הוא לבדוק את התנהלות ממשלת איטליה עם פרוץ המגפה, ובפרט את כישלונה לבודד שתי עיירות סמוכות - אלאנצו לומברדי ונמברו - שבהן היה ידוע כי יש מספר רב של מקרים.

מספר הנדבקים באיטליה
 מספר הנדבקים באיטליה

האם הממשלה סירבה להטיל סגר

החשד הכללי, לפי דיווחי התקשורת האיטלקית, הוא שהממשלה סירבה להטיל סגר או לשתק את הפעילות בעיירות ובאזור התעשייתי כולו משיקולים כלכליים - שנתמכו על ידי לחץ שהפעילו עליה תעשיינים ואנשי עסקים מובילים. ההחלטה לא לכלול את העיירות ב"אזורים האדומים" - שהכניסה אליהם ומהם נאסרה כבר בתחילת ההתפרצות - גרמה לטענת המוחים להתפשטות בלתי־מבוקרת של המחלה באזור. משפחות של קורבנות הקורונה הפגינו בשבוע שעבר בברגאמו, וגם הגישו במקביל עשרות תלונות למשטרה על "ההזנחה" שהביאה למות יקיריהם.

ראש הממשלה ג'וזפה קונטה, שנפגש עם החוקרים במשך שלוש שעות בסוף השבוע האחרון, יצא לאחר מכן לתקשורת ואמר כי הוא אינו דואג ממסקנות החקירה, וכי מה שהוביל את החלטות הממשלה ואת החלטותיו שלו היו "המצפון והמדע". מארגן המחאה מברגאמו, עם זאת, דרש מהממשלה להסביר מדוע "במשך שבועיים הורשתה הקורונה להתפשט באופן חופשי בעמק שלנו, עד שהפכה לאש־מכלה בממדים אדירים".

ג'וזפה קונטה,  ראש ממשלת איטליה / צילום: Roberto Monaldo, Associated Press
 ג'וזפה קונטה, ראש ממשלת איטליה / צילום: Roberto Monaldo, Associated Press

מהצד השני של המתרס, גם תנועות מחאה נגד הסגר והצעדים עליהם הכריזה הממשלה כדי להיאבק בהתפשטות הקורונה - צברו תאוצה באיטליה בשבועות האחרונים. כמו במקומות אחרים באירופה, למחאה זו שותפים מפגינים נגד חיסונים, נגד טכנולוגיית 5G, נגד ביל גייטס וחובבי קונסיפרציות נוספים. סימן ההיכר שלהם באיטליה הפך להיות וסטים כתומים מפלסטיק - וריאציה על ה"אפודים הצהובים" שהפגינו בצרפת בשנה וחצי האחרונות.

האופוזיציונר המוביל, מתיאו סלביני מה"לגה", שהתמיכה בו נחלשה על רקע המשבר, לא מפספס הזדמנות לבקר את הממשלה. "אלפי משפחות איטלקיות טרם קיבלו אירו אחד בתמיכה, בעוד הפלישה של מהגרים לא־חוקיים נמשכת ללא מפריע והממשלה מתעלמת מהאופוזיציה", אמר. עם פרוץ המשבר עלו הצעות שונות לקואליציה עם ה"לגה", שבשלב זה לא התממשו.

ואולם, הבעיה הבוערת ביותר על סדר היום של הממשלה האיטלקית הוא האתגר הכלכלי. איטליה נכנסה למשבר עם חוב עצום של 2.4 טריליון אירו, צמיחה נמוכה של 1%, חוסר נכונות של בריסל לממן השקעות בתשתיות על ידי הגדלת הגירעון ואי־יכולת להשלים רפורמות נחוצות. במהלך המגפה, ובניגוד למדינות כמו גרמניה והולנד, היא נאלצה לנקוט מדיניות של סגר מחמיר, כולל שיתוק ייצור גורף במדינה למשך כמה שבועות.

בגלל צעדי המנע העולמיים נגד הקורונה, היצוא שלה נפגע קשות. התוצאה של כל אלו היא שהדוח האחרון של ה־OECD, שפורסם בשבוע שעבר, מסמן את איטליה כמדינה שתיפגע בשיעור הרב ביותר באירופה (ביחד עם צרפת) מהמשבר. כלכלני ה־OECD חוזים צמיחה שלילית של 11.3% השנה אם המאבק בקורונה הסתיים, וצניחה של עד 14% אם יהיה גל נוסף בחורף הקרוב. התחזית של הרשויות האיטלקיות, האופטימיות יותר, היא התכווצות של 8% בשנה הנוכחית.

כלכלת המגפה
 כלכלת המגפה

תולים תקוות באיחוד האירופי

את רוב שאיפות ההשתקמות הכלכלית שלה תולה כעת איטליה באיחוד האירופי. קונטה פתח בשבת האחרונה "פסגה כלכלית" שתימשך תשעה ימים בארמון פאמפילי ברומא, שבמהלכה הממשלה דנה ביחד עם מומחים, נציגי עובדים, נציגי מעסיקים, אקדמאים, נציגים פוליטיים, נציגי האיחוד האירופי והבנק העולמי בדרכים לשקם את איטליה.

כלי התקשורת כבר חישבו כי איטליה צפויה לקבל מענק והלוואה של 172 מיליארד אירו מתוך קרן של 750 מיליארד אירו שהאיחוד האירופי צפוי להקים. אחת השאלות המרכזיות תהיה כיצד להוציא אותם.

"אנחנו חייבים לנצל את הרגע הזה כדי להפוך את המשבר להזדמנות, שתחסל את כל המכשולים שהאטו את המדינה בשני העשורים האחרונים", אמר קונטה ערב כינוס הפסגה. בעוד הדלפות דיברו על "כוח משימה" מיוחד בראשות מנכ"ל חברת "וודאפון" לשעבר במדינה, שיכללו השקעה בתשתיות דיגיטליות ופיזיות במדינה, חיסול ביורוקרטיה על ידי מעבר לשירותים מקוונים ורפורמה באוניברסיטאות, גורמים בינלאומיים הדגישו כי איטליה זקוקה לשינויים עמוקים יותר.

"ראשית, עליכם להפחית את הבירוקרטיה והעומס במגזר הציבורי", אמרה יושבת ראש קרן המטבע הבינלאומית קריסטלינה גורגייבה, לנוכחים בפסגה (שמתקיימת ברובה באופן וירטואלי באמצעות שיחות וידאו), "שנית עליכם להבטיח את ההשקעות במדינה. שלישית, לבצע רפורמת מס ולשנות את הגבייה כך שתהיה שוויונית ומקיפה יותר, רביעית - לבצע הקלות רגולטוריות שיאפשרו תחרותיות וחמישית - להיאבק בהבדלים בין אזורים שונים במדינה".

צעדים אלה כרוכים בהתגברות על התנגדות רבה בתוך המדינה, בין אם במגזר הציבורי, באיגודים או לעתים בציבור עצמו, אך לגורגייבה היה מסר נוסף: "אנא הוציאו כמה שאתם צריכים, אבל הוציאו זאת בקפדנות, ושימרו את הקבלות".

קריסטלינה גורגייבה, יושבת ראש קרן המטבע הבינלאומית / צילום: Jens Meyer, Associated Press
 קריסטלינה גורגייבה, יושבת ראש קרן המטבע הבינלאומית / צילום: Jens Meyer, Associated Press

פותחים את הגבולות לכולם

קונטה התמודד עם ביקורת על כך שהפסגה החגיגית, שהוחרמה על ידי האופוזיציה, אינה צפויה להביא לתוצאות בשטח. "התוצאה של הדיונים שלנו יהיו פרויקטים קונקרטיים", אמר, "אנחנו לא רוצים לפזר באמצעות אלפי נתיבים שונים את המשאבים שנצליח להשיג, גם ברמה האירופית".

בינתיים, המצב העגום מבחינה כלכלית הוביל את המדינה לפתוח באופן גורף את גבולותיה כבר מתחילת החודש לכל תושבי האיחוד האירופי, בניסיון למשוך תיירים רבים ככל האפשר. התיירות אחראית לכ־13% מהתמ"ג האיטלקי, ורומא מנסה לנצל את הגבולות הנפתחים באיטיות של צרפת וספרד הסמוכות, ולהקדים ולמשוך גל של תיירים אירופיים, במיוחד לאזורי הדרום שלא נפגעו באופן משמעותי ממחלת הקורונה. כדי לעשות זאת, היא שמה בצד דיונים על יבוא מקרי המחלה ממדינות אחרות.