האם מכירת פסגות תקלקל את הרקורד של אייפקס בישראל?

ב-2015 היתה אייפקס אחראית לאחת מעסקות המכירה הגדולות בישראל אי-פעם, כשמכרה את החזקותיה בתנובה • גם במכירת בזק הקרן רשמה רווח נאה • ההשקעה בבית ההשקעות פסגות כנראה לא תיכנס לרשימת המימושים הנאים של אייפקס

זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר , גלובס
זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר , גלובס

העסקה הנרקמת למכירתו של בית ההשקעות פסגות, שנחשפה ב"גלובס", מאיימת להכתים את הרקורד המזהיר של קרן אייפקס בהשקעותיה בישראל.

אייפקס פרטנרס (Apax Partners) היא קבוצת קרנות השקעה הפועלת ברחבי העולם, ומשרדיה הראשיים נמצאים בלונדון. אייפקס, שהוקמה ונוהלה בעבר על ידי סר רונלד כהן, נחשבת לאחת מקרנות הפרייבט אקוויטי הפעילות והבולטות בישראל מאז שהתחילה לפעול בארץ ב-2005. שתי השקעות ענק שביצעה אייפקס בשוק המקומי, היו מוצלחות במיוחד: רכישת השליטה בחברות בזק ותנובה ומכירתן ברווחים מרשימים.

את גרעין השליטה בבזק רכשה אייפקס ב-2005 מידי המדינה, תמורת קצת יותר מ-4 מיליארד שקל (קרוב ל-1 מיליארד דולר), יחד עם חיים סבן ומורי ארקין, במה שנודעה כקבוצת אייפקס-סבן-ארקין. כחמש שנים לאחר מכן, נמכרה השליטה בקבוצת התקשורת לידיו של שאול אלוביץ תמורת כ-6.5 מיליארד שקל.

ב-2008 רכשה אייפקס מידי הקיבוצים והמושבים את השליטה בחברת תנובה, יחד עם חברת מבטח שמיר, שנמצאת בשליטת מאיר שמיר, לפי שווי חברה של קרוב ל-4 מיליארד שקל. ב-2015 היתה אייפקס אחראית לאחת מעסקות המכירה הגדולות בישראל אי-פעם, כשמכרה את החזקותיה ביצרנית המזון הגדולה בישראל לחברת ברייטפוד הסינית, לפי שווי חברה של יותר מ-8.5 מיליארד שקל.

מי שעומדת בראש פעילותה של קרן אייפקס ישראל היא זהבית כהן, שהצטרפה לקרן ב-2006 (לאחר רכישת השליטה בבזק) כמנכ"ל המשרד בישראל וכשותפה בקרן הבינלאומית. קודם לכן שימשה כהן משנה למנכ"ל בקבוצת אי.די.בי תחת נוחי דנקנר. מלבד המימושים הנאים שהובילה בבזק ובתנובה, וההשקעה המאכזבת בבית ההשקעות פסגות שעומדת כעת בפני מימוש, הובילה כהן במסגרת אייפקס ישראל את הקמת קרן AMI, שנועדה לביצוע השקעות בעסקים בגודל בינוני. הקרן גייסה ב-2015 כחצי מיליארד דולר מגופים מוסדיים מישראל וגם מהעולם, אבל עד היום - למרות תשואות חלומיות שהניבו בשנים האחרונות למשקיעיהן קרנות פרייבט אקוויטי מקומיות כמו פימי ופורטיסימו, AMI עוד לא הציגה הצלחות משמעותיות בהשקעותיה.

אמנם, ככל הידוע, בדיווחיה למשקיעים מציגה AMI עליות ערך נאות בהשקעותיה, אבל עד כה לא רשמה ולו אקזיט אחד. מנגד, הקרן עלתה לא פעם לכותרות בהקשרים שליליים - בעיקר עם מחיקת השקעה של עשרות מיליוני דולרים שביצעה בחברת הקייטרינג שולץ, וכישלונה להנפיק בבורסה את חברת האינטרנט זאפ.

בחברת שולץ, זמן לא רב לאחר ש-AMI רכשה את השליטה בה (80%) ב-2015, לפי שווי של 200 מיליון שקל, נאלצה הקרן לבצע מחיקת ערך משמעותית, כשברקע חלה התערערות חדה ומהירה במערכת היחסים בין כהן לבין האחים אורן וניר שולץ, בניו של מייסד החברה, יחיאל שולץ.

בזאפ ספגה AMI מכה כואבת, לאחר כישלונו של ניסיון הנפקת מניותיה בבורסת תל אביב באוגוסט 2018, שריחף באוויר מאז שפורסמה טיוטת התשקיף הראשונה של ההנפקה, לפי שווי חברה של 650-700 מיליון שקל - גבוה משמעותית מהשווי שבו רכשה אייפקס את הבעלות בחברה ב-2015, לפי פחות מ-150 מיליון שקל.

נוסף על שתי חברות אלה, רכשה AMI לפני כשלוש שנים את השליטה ברשת המוצרים המוזלים מקס סטוק תמורת כ-170 מיליון שקל (לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל), והנפקתה עמדה עד לאחרונה על הפרק, אבל לא יצאה עד כה לפועל. זמן קצר קודם לכך רכשה AMI לפי שווי חברה של כ-170 מיליון שקל את השליטה ברשת תחנות הדלק וחנויות הנוחות טן, שנסחרה עד לתחילת החודש בבורסה באמצעות אג"ח.

עוד בבורסת ת"א, באוקטובר 2019 סיכמה AMI על ביצוע השקעה משמעותית של עד 125 מיליון שקל במניות חברת המימון החוץ-בנקאי אס.אר אקורד, בשליטתו של עדי צים, לרכישת עד 20% ממניות החברה.

כניסתה הראשונה של AMI להשקעה במניות אס.אר אקורד נעשה אחרי שאלה השלימו זינוק שנתי בשיעור תלת-ספרתי, ובמסגרת השלב הראשון בהשקעה, שכבר הושלם, רכשה הקרן 10% ממניות אס.אר אקורד תמורת 55 מיליון שקל לפי מחיר של 45 שקל למניה. כיום שווי השוק של החזקה זו עומדת על כ-60 מיליון שקל, כשמחיר המניה עומד על 47 שקל. האופציות העתידיות להגדלת החזקותיה של AMI באס.אר אקורד ניתנו לה במחירים גבוהים יותר למימוש, של 60 שקל ו-66 שקל למניה.