ממשלת ישראל ה-35 עדיין לא אישרה את תקנון עבודת הממשלה

בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן נקבע שכל הנושאים על סדר היום הממשלתי יועלו בהסכמה, אך מאחר ועדיין לא אושר תקנון עבודת הממשלה - ייתכן שרוב רגיל יאפשר לנתניהו להעביר את החלטת הסיפוח אם לפחות שר אחד מכחול לבן יתמוך בו

בני גנץ ובנימין נתניהו בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
בני גנץ ובנימין נתניהו בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הממשלה ה-35 עדיין לא אישרה את תקנון עבודת הממשלה ולפיכך על פי התקנון הקיים בתוקף (מאז מאי 2015) את החלטות הממשלה, לרבות החלטה על הסיפוח, ניתן להעביר ברוב רגיל.

בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן נקבע שכל הנושאים על סדר היום הממשלתי יועלו בהסכמה וככל הידוע הצדדים פועלים לפי העקרון הזה, אולם לקראת 1 ביולי, כשנתניהו מתכוון להביא לממשלה את נושא הסיפוח/החלת הריבונות, ייתכן ורוב רגיל יאפשר לו להעביר את ההחלטה וזאת אם לפחות אחד משרי כחול לבן, יועז הנדל, יתמוך במהלך.

ב-24 במאי החליטה הממשלה הנוכחית שתקנון עבודת הממשלה יובא לאישור עד ליום 7 ביוני 2020. שני שרים, שר המים והמל"ג זאב אלקין ושר המשפטים אבי ניסנקורן, מונו לאחראים על נוסח התקנון, שאמור היה לעלות בקנה אחד עם ההסכמות שהושגו בהסכם הקואליציוני, בראשן עקרון הפריטטיות, השוויוניות.

שבוע אחרי תאריך היעד ואין עדיין תקנון עבודת הממשלה ה-35. כאמור, בהחלטה מספר 11 של הממשלה נקבע שעד לאישור תקנון עבודת הממשלה, התקנון הקודם ממאי 2015 יהיה בתוקף ורק קביעת סדר היום לעבודת הממשלה תיעשה בהסכמה מראש של נתניהו וגנץ.

יצויין שהיום אמור היה לעלות להצבעה החוק הנורווגי לקריאה שניה ושלישית. החוק זה מאפשר לכחול לבן לצרף עוד ח"כים לסיעתם, אחרי התפטרות כחמישה שרים מן המפלגה, דבר שיקל על כחול לבן לנהל את המהלכים בכנסת. אולם בליכוד מציינים כי החוק הזה לא יועלה היום.

במקביל, אתמול פורסם בערוץ 12 שהליכוד מבקשים לפתוח את ההסכם הקואליציוני, מתוך חשש שבית המשפט העליון יתעכב עם החלטתו בנוגע למעמד חוקי היסוד ששונו. מטרת פתיחת ההסכם היא לאפשר לנתניהו להמשיך לכהן כראש ממשלה, גם אם החוקים ו/או ההסכם הקואליציוני נפסלים בהמשך הדרך על ידי בג"ץ בתקופה שלאחר חצי השנה הראשונה.