עימותים עם המשטרה במחאת עולם התרבות; "אין לכם רגש?"

כעשרת אלפים אנשים עובדי תעשיית התרבות והאירועים מפגינים בשעה זו בהפגנת זעם ענקית נגד היחס של המדינה לענף, תחת הכותרת "אין פיצויים, אין מענקים, אין עתיד"

הפגנת עולם התרבות / צילום: תיקי אדיסון
הפגנת עולם התרבות / צילום: תיקי אדיסון

"ביבי וכ"ץ, יש פה אלפי פצועים ושבורים. האחריות היא על המדינה. זאת האחריות שלכם לספק חמצן. זאת האחריות שלכם להנשים. זאת האחריות שלכם לפצות. אתם חייבים לפצות את כל מי שנמצא פה. מאיתנו לא תשמעו זלזול בפגיעה בבריאות הציבור, מאיתנו לא תשמעו פגיעה בסקטורים אחרים כי אנחנו רוצים שכולם יתפרנסו. מאתנו תשמעו דאגה עמוקה לעתיד משפחות רבות בישראל שנשארו ללא פרנסה, וללא תקווה" - כך אמר לפני שעה קלה יוני פיינגולד, יו"ר מטה המאבק להצלת עולם התרבות והאירועים על במת הפגנת הענק הנערכת בשעות אלה מול משרד האוצר.

כעשרת אלפים אנשים עובדי תעשיית התרבות והאירועים מפגינים בשעה זו בהפגנת זעם ענקית, נגד היחס של המדינה לענף ותחת הכותרת "אין פיצויים, אין מענקים, אין עתיד".

ההפגנה הנה חלק ממחאת עולם התרבות והאירועים הלא מסובסדים שמובל על-ידי מטה המאבק להצלת התרבות, אשר זכתה לכינוי "הנשמה או מלחמה", ונערכת על רקע טענת הענף כי ממשלת ישראל מתעלמת ממצוקתם של 200 אלף אנשי התעשייה, אשר זועקים כבר שלושה חודשים שהגיעו לפת לחם, וזקוקים להזרמה מידית של חמצן כדי לשרוד. 

הפגנת עולם התרבות / צילום: תיקי אדיסון
 הפגנת עולם התרבות / צילום: תיקי אדיסון

לבמה עלו שורה של אמנים והביעו כאב על המצב הקשה בענף. בין האמנים באירוע נמצאים גם ריטה, אבי גרייניק, שי לוי, ישי לפידות ועוד עשרות מפיקים ובעלי חברות בתחום התרבות והאירועים.

מדובר בענף שהיה מהראשונים להיפגע ולהיסגר, ועדיין לא חזר לפעילות מלאה. חרף ההקלות ופתיחת עסקים רבים במשק, הקיפאון בעולם התרבות נמשך, ורבים מהעוסקים בענף עדיין נותרים מחוסרי עבודה.

במקביל להפגנת הענק מתקיים בשעה זו דיון שיזם ח"כ יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם) בוועדת הקורונה בנוגע למצב תעשיית התרבות והאירועים.

על-פי הודעת נציגת המל"ל, טליה לנקרי, ביום רביעי יעלה בקבינט הקורונה מתווה אשר יאפשר התכנסות של עד 500 אנשים באירועי תרבות. באישור מיוחד ניתן יהיה לאשר התכנסות של למעלה מ-500 איש.

לדברי ח"כ יואל רזבוזוב, "תעשיית התרבות והאירועים היא תעשייה המונה למעלה מ-200 אלף אנשים. אנשים עם משפחות אשר נמצאים כבר 4 חודשים ללא פרנסה וללא שום מענה מהמדינה. אסור לנו לגזול מהאנשים האלה את הפרנסה שלהם. המדינה חייבת לשנות גישה ולפעול באופן מיידי לשיקום התעשייה הזו, שהיא חלק חיוני ובלתי נפרד מהמשק הישראלי".

חלק מהמפגינים התעמתו עם כוחות הביטחון במקום

הפגנת הזעם קיבלה תפנית לא נעימה (בלשון המעטה) לקראת סוף ההפגנה, כאשר חלק מהמפגינים התעמתו עם כוחות הביטחון במקום. לא ידוע עדיין מה הצית את העימותים הקשים.

אל הפגנת הענק הגיעו עשרת אלפים מעובדי התעשייה ואמנים מוכרים - בהם ריטה, ישי לפידות, ישראל קטורזה ורבים אחרים - שהגיעו לחזק את המאבק להצלת עולם התרבות והאירועים הלא מסובסדים, אשר לטענתם לא קבלו מענה אמיתי מהממשלה להשלכות משבר הקורונה, שהותירו כ-200 אלף עובדי התעשייה ללא עבודה וללא פיצויים.

היום נכנסה המחאה של הענף ליומה התשיעי.

הפגנת עולם התרבות / צילום: גלובס
 הפגנת עולם התרבות / צילום: גלובס

רמי בז׳ה, מפיק ובעלים של הלייב פארק, וממובילי המחאה, אמר: "הקורונה זה וירוס, היא תעבור, המשבר שלנו לא יעבור זה פצע אותנו והשאיר אותנו בלי כלום".

יוסי דולב, סאונדמן, אמר "אני אוהב את העבודה שלי אבל שכחו אותי, אין לי כסף יותר! היום אנחנו עושים רעש!".

הזמר ישי לפידות הוסיף, כי "כשצריכים אותנו אנחנו שם בחינם אצל כולם תמיד! עכשיו אנחנו הרוגים, אנחנו הפצועים, ושכחו אותנו. אני הפה של אלפים מתעשיית המוזיקה החסידית שמאז פורים לא הביאו שקל הביתה".

גם הזמרת ריטה עלתה לבמה ואמרה לקהל: "אני כאן כי אני דואגת למאות אלפי אנשים שנמצאים מאחורי הקלעים שצריכים לפרנס את משפחותיהם. אני אתכם".

דנה פרבר, מפיקה, ביקשה מהממשלה: "אל תכבו עלינו את האור בבקשה! תנו לנו להמשיך לשמח ולהגשים חלומות לאנשים".

הסטנדאפיסט ישראל קטורזה, הוסיף: "אני לא יכול יותר לעמוד מהצד ולכן אני כאן היום. שר האוצר, היית שר התחבורה, אתה יודע לסלול דרכים וכבישים, תסלול את הדרך לכאן ותבוא לדבר איתנו! ממשלת ישראל תורידו את המסכות כאילו אתם לא שומעים ותבואו לכאן!"

השחקן והזמר אבי גרייניק, אמר: "אדוני ראש הממשלה אני פונה אלייך ודורש לדאוג לצורך הבסיסי שלנו לחיות כאן בכבוד."

לינדה אביטן, בעלת חברת תאורה והגברה, פנתה אף היא לממשלה ואמרה: "ראש הממשלה ושר האוצר אוטמים את האוזניים שלהם, זה לא הגיוני! אבל אנחנו לא מתייאשים ואנחנו ננצח, נבחרי העם משרתי הציבור ישרתו את הציבור וינהיגו מהלכים, מה עוד צריך לקרות כדי שתמלאו את התפקיד שלכם?"

נטע אור, נציגת נשות עובדי הבמה, אמרה כי "הרבה אנשים יושבים בבית ומחכים לחזור לשגרה, נשארנו בלי כלום, מופקרים. מאז המשבר אין לי יותר שינה בלילות, אם לא נקבל הנשמה מידית לא נשרוד את המצב".

הזמר ישי לוי, תהה: "ממשלת ישראל אין לכם רגש? מאחורי עומדים עשרות אנשי צוות , אנשים טובים שפשוט אין להם מה לאכול אדוני שר האוצר".

עופר שטרית, יו"ר כפיים וממובילי המחאה, ציין כי אין לתעשייה יותר אוויר לנשימה. "נגמר לנו הזמן ביבי נתניהו נגמרה היכולת לחכות. אנחנו רוצים פתרון עכשיו לתעשייה שלמה! אנחנו לא נישב בשקט עד שאתם לא תדאגו לנו!".

עוד עלה לבמה אריאל רידמאן בעלים של חברת קייטרינג ממובילי המאבק ואמר: "היום אני מתבייש בפני העובדים שלי שלא יהיה לי לאן להחזיר אותם, בפני הילדים שלי שאני לא יכול לכלכל אותם , מתבייש בממשלה הכי בזבזנית וגדולה שקמה כאן ולא קשובה למצוקת העם".