האם רה"מ נתניהו חייב לעבור בכנסת בדרך להחלת ריבונות?

מיכאל ביטון מוצא בהסכם עם הליכוד תנאים לסיפוח שלא כתובים בו. נקרא יחד
• המשרוקית של "גלובס"

מיכאל ביטון, כחול לבן / צילום: תמר מצפי, גלובס
מיכאל ביטון, כחול לבן / צילום: תמר מצפי, גלובס

באילו כבלים הסכים נתניהו לכבול את עצמו בדרך להכרזה על סיפוח בגדה המערבית? מיכאל ביטון מכחול לבן, השר החדש במשרד הביטחון, פירט באוזני אריה גולן בכאן ב’ שורה של תנאי סף, שחייבים להתמלא לפני שראש הממשלה יעשה צעד כזה: "זה מה שאנחנו קבענו בהסכם הקואליציוני - כל דיון על החלת ריבונות יתחיל בכנסת, בוועדת חוץ וביטחון, בקבינט המדיני-ביטחוני ולא יבוצע באופן פזיז". ביטון הוסיף: "קבענו מראש שהחלת הריבונות לא יכולה להתקדם ללא הסכמה מפורשת של האמריקאים ומדינות אחרות".

אבל ביטון קורא בהסכם דברים שלא נכתבו בו. שימו לב לשתי הטענות הבאות: (1) ההסכם הקואליציוני מחייב שכל דיון בהחלת ריבונות יתחיל בכנסת (2) הוא מחייב הסכמה "של האמריקאים ומדינות אחרות".

כששאלנו את ביטון למה הוא מתכוון, הוא שלח לנו באמצעות הדוברת שלו את סעיף 29 בהסכם הקואליציוני. ובכן, הבה נקרא את הסעיף במלואו: "על אף האמור בסעיף 3, סעיף 20, סעיף 21 וסעיף 28 לעיל, ולאחר שיתקיימו דיון והתייעצות בין ראש הממשלה לראש הממשלה החלופי בעקרונות המפורטים מעלה, ראש הממשלה יוכל להביא את ההסכמה שתושג עם ארה"ב בעניין החלת הריבונות החל מיום 1.7.2020 לדיון בקבינט ובממשלה ולאישור בממשלה ו/או בכנסת.

"במקרה שראש הממשלה ירצה להביא את הצעתו בפני הכנסת, הוא יוכל לעשות זאת גם באמצעות ח"כ ובלבד שיהא מסיעת הליכוד, שיתחייב במעמד הקריאה הטרומית כי החקיקה תתוקן לנוסח זהה לזה שהוצג ע"י ראש הממשלה בקבינט ובממשלה. לאחר הקריאה הטרומית, ואם מדובר בהצעת חוק ממשלתית לאחר הקריאה הראשונה, יועבר החוק בהקדם, בדרך המהירה ביותר, ובאופן שלא ישבש ויעכב את התהליך ע"י יו"ר ועדת הכנסת וועדת הכנסת לדיון בוועדת החוץ והביטחון".

האם נתניהו חייב להביא את ההסכם לכנסת? לא. האישור יכול להיות "בממשלה ו/או בכנסת". אולי נתניהו "ירצה להביא את הצעתו בפני הכנסת" - אבל זה תלוי בשיקולים הפוליטיים שלו. החוק בישראל מאפשר לממשלה לספח שטח גם בלי חקיקה. כשיו"ר העבודה עמיר פרץ רמז לפני חודשיים שנתניהו יצטרך להעביר את ההסכם בכנסת, נתנו לו ציון "מטעה". ביטון לא רומז - הוא פשוט טועה.

האם נתניהו חייב לקבל הסכמה מארה"ב "וממדינות אחרות"? לא, רק מארה"ב. גם בסעיף 28 נאמר שנתניהו וגנץ יפעלו בנוגע להצהרת טראמפ "בהסכמה מלאה של ארה"ב" וכן "בהידברות בינ"ל", קרי: אין צורך ב"הסכמה מפורשת" של מדינות נוספות.

בשורה התחתונה: דברי ביטון לא נכונים ברובם. ההסכם הקואליציוני מאפשר לנתניהו לקדם הצעת סיפוח בהסכמת האמריקאים בלבד, ללא מדינות אחרות, ובהחלטת ממשלה בלבד, ללא דיון וחקיקה בכנסת.

תחקיר: יפתח בריל