בעוד 3-4 חודשים: רשת בזק תשודרג ל-200 מגה

משרד התקשורת קרוב לאשר לבזק לשדרג את רשת הנחושת שלה ל-200 מגה, לאחר שראשי החברה ובעליה התחייבו כי ייכנסו לפרויקט הסיבים, וכי אין קשר בין שני הפרויקטים

שר התקשורת יועז הנדל / צילום: כדיה לוי, גלובס
שר התקשורת יועז הנדל / צילום: כדיה לוי, גלובס

משרד התקשורת נמצא בישורת האחרונה לקראת מתן אישור לשדרוג רשת בזק לקצבים של 200-250 מגה. ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים הושגו הבנות בין המשרד לבזק שככל הנראה יאפשרו לבזק לצאת במהלך, אחרי שנענתה לכמה דרישות יסוד של המשרד.

הצדדים נמצאים כעת בעיצומו של משא-ומתן סופי על הפרטים האחרונים שיסדירו את תוכנית השדרוג של בזק, ולאחר מכן צפויה לצאת הודעה לכל ספקי האינטרנט על המהלך המתוכנן, כדי שיוכלו להתארגן לקראתו.

ההחלטה על שדרוג רשת הנחושת הקיימת באה במקביל להפגת החשש מצד בזק, שהבטיחה לשר התקשורת יועז הנדל כי הכניסה שלה לפרויקט השדרוג הגדול והמשמעותי למעבר לסיבים אופטיים אינו תלוי בשדרוג רשת הנחושת. 

בזק מנהלת משא-ומתן בעוצמות משתנות עם משרד התקשורת סביב שדרוג רשת הנחושת שלה בשנתיים-שלוש האחרונות. מדובר בשדרוג רשת הנחושת הקיימת בטכנולוגיה שנקראת "סופר וקטורינג" - או בשמה הפופולרי "B35". הטכנולוגיה מאפשרת לבזק להכפיל את קצבי הגלישה הקיימים ללקוחות סמוכי ארונות תקשורת בטווחים של עד 350 מטר. מעבר למרחקים אלה שדרוג המהירות נעשה ביחס מצומצם יותר. 

בזק - שמעולם לא ציפתה שמשרד התקשורת יגביל את שדרוג של רשת הנחושת, משום שבעבר שדרגה את הנחושת ואת המהירויות כמה וכמה פעמים ללא התערבות של המשרד - הופתעה לקבל כתף קרה למהלך. המשרד נימק את הסיבות במספר סיבות, שהמרכזית שבהן הייתה הרצון לשבור את התנגדות בזק להדלקת הסיבים האופטיים ללא מודל כלכלי והקלות רגולטוריות.

במילים פשוטות, משרד התקשורת ניסה, דרך הסירוב של שדרוג רשת הנחושת, להגביל את כוחה של בזק ולהקטין את יכולתה להתחרות במתחרותיה פרטנר וסלקום שהחלו בפריסת סיבים אופטיים. המשרד טען כי שדרוג רשת הנחושת למעשה בא לפגוע בתחרות מצידן, וכי אם בזק רוצה להתחרות - שתעשה זאת בדרך המלך של פריסת סיבים אופטיים.

לאחר משא-ומתן ארוך ולאחר שכמעט ונואשה, החליטה בזק לעשות ניסיון נוסף ולבקש להוציא לפועל את השדרוג בשיאה של מגפת הקורונה. בשלב הזה, כאשר משרד התקשורת ראה את השלכות העומסים ברשתות התקשורת ואת הפיגור הטכנולוגי של ישראל, החלו הדברים לקבל תפנית. המשרד הבין כי הבקשה של בזק לא תבוא על חשבון שדרוג הרשת לסיבים, וכי ניתן לנתק בין הדברים.

בזק מצידה הציגה בפני המשרד את מפת היישובים של הפריסה והראתה כי מדובר ביישובים בכל הארץ, ללא הבחנה בין פריפריה למרכז, וכי בכל מקום שהתשתית מאפשרת שדרוג, היא עושה זאת באופן גורף. בכך נוטרל החשש שבזק תעשה שימוש בטכנולוגיה רק באזורי ביקוש על-מנת להתחרות בפרטנר ובסלקום. 

כאמור, במקביל במשרד התקשורת הבינו - והדבר קשור קשר ישיר להבטחות המפורשות שקיבל שר התקשורת הנדל הן ממנהלי בזק והן מקרן סרצ'לייט שעם ראשיה נפגש - כי בזק מחכה להוצאתו לפועל של מתווה הסיבים, וכי היא מתכוונת להיכנס אליו בכל הכוח, ולכן אין קשר לשדרוג רשת הנחושת.

משרד התקשורת שוקל להעניק "מתנה" גם להוט

משרד התקשורת שוקל להעניק "מתנה" לחברת תקשורת נוספת. השבוע פרסם משרד התקשורת שימוע שטומן בחובו חיסכון משמעותי מאוד לחברת הוט, במקרה שייצא לפועל. המשרד יצא בשימוע לפיו הוא מבטל להוט את חובת הפריסה האוניברסלית של סיבים אופטיים. המשמעות היא שהוט לא תחויב להגיע לכל בית בישראל עם תשתית סיבים חדשה, ותוכל לפרוס היכן שהיא רוצה ולפי שיקולים כלכליים.