הקורונה הורידה את מספר העסקאות אך לא שינתה את הערים המבוקשות

מנתוני הלמ"ס עולה כי המגפה חתכה את הדיווחים לרשות המסים על רכישת דירות חדשות באפריל בכ-80% • למרות שבלמ"ס מעריכים כי עסקאות רבות שבוצעו באפריל כלל לא דווחו ויעודכנו בקרוב, אין ספק כי בחודשים האחרונים יש ירידה ברכישת דירות חדשות

דירות חדשות / צילום: אייל יצהר
דירות חדשות / צילום: אייל יצהר

תל אביב, אשקלון, נתניה ורמת גן הן הערים שהובילו את מכירת הדירות החדשות בחודשי הקורונה הראשונים - כך עולה מנתוני הלמ"ס על הכמות המבוקשת של דירות חדשות. המגפה, כך עולה מהנתונים, חתכה את הדיווחים לרשות המסים על רכישת דירות חדשות באפריל בכ-80%, לעומת הממוצע החודשי שלפני הקורונה. ואולם בלמ"ס סבורים ששיעור הירידה האמיתי היה נמוך יותר והגיע לסביבות ה-60%.

שיאניות המכירות בדירות חדשות בתחילת משבר הקורונה
 שיאניות המכירות בדירות חדשות בתחילת משבר הקורונה

הקורונה, כך מתברר, גרמה לא רק למיעוט בכמות העסקאות, אלא גם לבעיות ועיכובים בדיווחים עליהן, שכן בתקופת הסגר משרדי רשות המסים היו סגורים לימים מרובים. כתוצאה מכך מעריכים בלמ"ס כי עסקאות רבות שבוצעו בחודש אפריל - ייכנסו למאגר בתקופה הקרובה, מה שיגרור אחריו עדכונים של הנתונים.

הנתונים הבעייתיים הביאו את הלמ"ס לערוך שינויים בשיטת המדידה שלה את רכישת הדירות החדשות ולכלול מניפולציות, שיסייעו לה לאמוד טוב יותר את הנתונים המעטים והחלקיים. וכך, בעוד לרשות המסים הגיעו נתונים על 540 דירות חדשות שנרכשו באפריל, בלמ"ס מעריכים כי המספר האמיתי הוא כפול (בין 990 ל-1,280).

הקורונה חתכה את הכמות בחצי
 הקורונה חתכה את הכמות בחצי

המצב אומנם מטושטש ונזיל, ואולם אין ספק כי קיימת בחודשים האחרונים מגמה של ירידה ברכישת דירות חדשות. בדצמבר 2019 ובינואר 2020 נמכרו למעלה מ-3,000 דירות חדשות, שיא של לפחות 6 שנים, ואולם כבר בפברואר הכמות נפלה בכ-30%, ואילו במרץ, שהיה חציו תחת השפעת הקורונה ואפריל שהיה כולו תחת המגפה, הכמות המשיכה לרדת, כשהתשובה המדויקת לשאלה בכמה מתבטאת הירידה - תיענה בעתיד הקרוב.

כמות העסקאות אומנם פחתה, אולם רשימת הערים שמובילה את מכירת הדירות החדשות - לא השתנתה מהותית, והיא כולל ערים רבות שבהן נחתמו עסקאות במגרת "מחיר למשתכן", אל מול ערים, ובראשן תל אביב ורמת גן, שבהן מבוצעים פרויקטים של התחדשות עירונית.

בתל אביב נמכרו ברבעון שבין פברואר לאפריל 399 דירות חדשות, אחריה אשקלון עם 304 דירות, נתניה עם 295 דירות ורמת גן שבה נמכרו 281 דירות חדשות. בירושלים נמכרו ברבעון זה 279 דירות חדשות והיא הגיעה למקום החמישי בדירוג.

מיעוט העסקאות הגדיל את מלאי הדירות החדשות למכירה, שבסוף אפריל הגיע לכמעט 40 אלף, ירידה קלה אומנם לעומת מרץ, אולם בסך-הכול מדובר בעלייה לעומת המלאי שנרשם בסוף 2019.