הרשות השנייה תכיר בעודפי ההפקה של ערוץ עשר לטובת רשת

זאת בהיקף 50 מיליון שקל • יו"רית הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ': "המיזוג בין רשת לערוץ עשר לא הצליח כמצופה; יחד עם זאת, ההחלטה הדרמטית שקיבלנו היום היא חלק מהמשימה של מועצת הרשות – למנוע את קריסת הערוץ הממוזג"

יוליה שמאלוב–ברקוביץ’, יו”רית הרשות השנייה / צילום: כדיה לוי
יוליה שמאלוב–ברקוביץ’, יו”רית הרשות השנייה / צילום: כדיה לוי

רשת 13 זוכה לסיוע משמעותי מהרשות השנייה: ל"גלובס" נודע כי מועצת הרשות אישרה אתמול (ב') בקשה של רשת 13 להכיר בעודפי ההשקעה של ערוץ עשר בסך 50 מיליון שקל, ולזקוף אותם לזכותה של רשת. ברשת 13 טענו כי בעקבות המיזוג ניתן להתייחס לעודפי ההשקעה של ערוץ עשר כהשלמות של רשת 13.

נסביר כי עד המעבר לרישיונות היה לערוצים חובות הפקה בהשקעות בתוכן בהם היו הערוצים חייבים לעמוד כחלק מתנאי הזיכיון שלהם. ההשקעות התייחסו לכסף שיש להשקיע בסוגה עילית, ובמהלך רוב השנים קשת, רשת וערוץ עשר לא עמדו בהן, והצטברו להם חובות של מיליוני שקלים, אותם הם היו אמורים להשקיע בהפקות.

עם פיצול ערוץ 2, למעבר מזיכיונות לרישיונות הגיעו קשת ורשת עם חובות השקעה בהפקה של למעלה מ-100 מיליון שקל לכל ערוץ. כדי לסייע להן נקבעה תוכנית פריסה, שקבעה כי מותר לכל ערוץ לחלק את החובות הללו על פני 6 שנים.

עם זאת, כחלק מתנאי הרישיון חויבו הערוצים להפקיד ערבויות כספיות תואמות כדי להבטיח כי אכן יישמו את ההתחייבות. על כל שקל מחויבות, הם נדרשו להפקיד ערבות כספית של שקל. אומנם לא מדבר בכסף ש"יוצא מהכיס", אולם הערבויות מגבילות את יכולת התמרון של הערוצים לקחת הלוואות - מה שבמצב התזרימי של רשת משמעותי מאוד. כ, קיצוץ המחויבויות של ה-50 מיליון שקל מקצץ גם 50 מיליון בכתבי הערבויות של הערוץ ובעליו אל מול הרשות השנייה ומאפשר להם יותר גמישות מול הבנקים.

ההשלמות מתאפשרות כי דווקא ערוץ עשר הגיע לפיצול עם יתרות זכות של כ-50 מיליון שקל בחובות ההפקה. לאחרונה, בעקבות המצב התזרימי הקשה אליו נקלע הערוץ הממוזג, ביקשו מנהליו מהרשות השנייה להכיר בכסף שהשקיע ערוץ עשר כהשלמות של רשת החדשה - והרשות אכן הסכימה.

נבהיר כי מאחר שקשת לא עברה תהליך מיזוג, הבסיס המשפטי שעל בסיסו ניתנות כעת ההקלות לרשת אינו קיים בקשת, ולכן קשת לא תקבל הקלות דומות.

לכאורה, ארגוני היוצרים יכולים לטעון כי ההחלטה של מועצת הרשות השנייה פוגעת ביוצרים ובצופים, שכן היא גורעת מהמסך 50 מיליון שקל שאמורים היו להיות מושקעים בסוגה עילית. אבל ברשות השנייה השתכנעו כי את הכסף שהציבור היה אמור לקבל, הוא כבר ראה בצורת ההפקות המוגברות בהן השקיע בעבר ערוץ עשר, ולכן הקיזוז איננו פוגע בערוץ ומותיר על מקומו את המצב כפי שאמור היה להיות מלכתחילה.

כדי להקל על רשת 13 באופן נוסף, הוחלט במועצת הרשות השנייה לפרוס במדרגות את יתרת 30 מיליון השקלים שנותרו לערוץ כמחויבויות תוכן. המדרגה הראשונה תהיה 3 מיליון בשנה הראשונה, 7 מיליון שקל בשנה השנייה ובשנים השלישית והרביעית 10 מיליון שקל לכל שנה.

יו"רית מועצת הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', מסרה בתגובה: "לדאבוני ואף על-פי שהתרעתי בזמן אמת, המיזוג בין רשת לערוץ עשר לא הצליח כמצופה. יחד עם זאת, ההחלטה הדרמטית שקיבלנו היום היא חלק מהמשימה של מועצת הרשות השנייה - למנוע את קריסת הערוץ הממוזג, שעלולה להוביל לערוץ מסחרי יחיד, דבר בעל השלכות הרסניות, בין היתר לחופש הביטוי, למגוון הדעות, לפלורליזם, לשוק היצירה, לגיוון בתוכן ולשוק התקשורת בכללותו".