מחטף גאולה: קובלנץ הוריד מהאוויר את קלמן וסג"ל ועורר סערה. האם הפעם הוא הלך צעד רחוק מדי?

המהלך של הזזת התוכנית "קלמן וסג"ל" המזוהה עם הימין יצר גלי הדף שעשויים להציף את התאגיד, שממילא משמש סדין אדום בפני אלה המתעקשים לראות בו גוף פוליטי • ובינתיים, השיבוץ החדש הוא לא המהלך היחיד שעשה קובלנץ בהיעדר מועצה שעלול להתפרש כמחטף

אלדד קובלנץ, מנכ"ל תאגיד השידור "כאן" / צילום: דן חיימוביץ
אלדד קובלנץ, מנכ"ל תאגיד השידור "כאן" / צילום: דן חיימוביץ

בשעות הבוקר המוקדמות נחתה בטלפונים הניידים של עיתונאי התקשורת הודעה לא שגרתית"חברי המועצה היוצאת של תאגיד השידור הישראלי, ובכללם חברי המועצה הממשיכים לכהונה נוספת, מצרים על הורדת התוכנית 'קלמן סג"ל', מבלי שהתקיים בכך כל דיון המערב נציגי ציבור, האמונים על מדיניות ותמהיל השידורים של תאגיד השידור הציבורי".

דברים אלה נכתבו בהודעה ששוגרה על-ידי דוברת תאגיד השידור, שבכובע אחר גם מדבררת את מועצת התאגיד. בהמשך ההודעה הגיע "פאנצ'" עוד פחות צפוי, שהתייחס לעיתוי שבו נשלחה ההודעה התקשורתית על המהלך - שעת ערב, לאחר שכל מערכות העיתונים כבר סגורות: "השינוי נעשה שעות ספורות לאחר הודעת שר התקשורת על מינויה של מועצה חדשה וללא אישורה של מועצה, האמורה לאשר שינויים מהותיים בלוח השידורים".

על-פי ההודעה, "שידור ציבורי מחויב לגיוון קולות ומתן במה לכלל הדעות בחברה הישראלית, ושינוי מעין זה מחייב דיון שקול וענייני. לאור האמור, אנו קוראים וממליצים למנכ״ל התאגיד לשקול את החלטתו בשנית". 

אראל סגל / צילום: איל יצהר, גלובס
 אראל סגל / צילום: איל יצהר, גלובס

כבר לא "בכיס של המנכ"ל"

הודעת המועצה איננה שגרתית, בעיקר לאור העובדה שחלק מחבריה עדיין לא עברו את המשוכה של ועדת גילאור, כך שבפועל יש החלטה על המינויים, אולם לא כל "שרשרת החיול" בדרך לאיושם הסתיימה.

בכל מקרה, בהודעה יש ללמד על השינוי המשמעותי הצפוי בקדנציה הבאה במערכת היחסים שבין חברי המועצה, היו"ר הנבחר שלה גיל עומר עם המנכ"ל אלדד קובלנץ. כבר עתה ברור כ  אם בכל שנותיו הראשונות של התאגיד נתפסה המועצה כ'יושבת בכיס של המנכ"ל', המועצה הנוכחית לא קרובה לשם, והיא מסמנת כבר מהיום הראשון שהיא לא בכיס של אף אחד, ומה שהיה כבר לא יהיה. 

אלדד קובלנץ וגיל עומר / צילומים: איל יצהר ויצחק הררי
 אלדד קובלנץ וגיל עומר / צילומים: איל יצהר ויצחק הררי

היציאה הגלויה ויוצאת הדופן של מועצת התאגיד נגד ההנהלה הייתה רק יריית הפתיחה לבוקר שהלך והסתבך מבחינת התאגיד. כאמור, אתמול בלילה, אולי מתוך הנחה שהרעש יעמעם את עוצמת הדיון התקשורתי, שוגרה הודעה שבישרה על ההחלטה לתת לגאולה אבן תוכנית אקטואליה יומית חדשה, תוך פירוט סוגי התכנים והפינות שיהיו בה, ומי יהיה אחראי ליצירתה. המילה "אקטואליה" הוזכרה, אך הושם דגש על מגוון נושאים רחב שבהם תעסוק - שפוליטיקה אינה אחד מהם - זאת למרות שהאחריות עליה תהיה בין היתר של חברת החדשות. רק בהמשך הוזכר כי התוכנית "קלמן-סג"ל", שמגישים העיתונאים אראל סג"ל וקלמן ליבסקינד, תרד מהאוויר, והודגש כי ליבסיקנד ימשיך להגיש את תוכנית הרדיו המשותפת לו ולאסף ליברמן. 

קלמן ליבסקינד / צילום: איל יצהר
 קלמן ליבסקינד / צילום: איל יצהר

אם מישהו הניח כי השעה הלא קונבנציונלית שבה שוגרה ההודעה תעמעם במשהו את עוצמת התגובות התקשורתיות, הוא טעה: משעות הלילה הוצף הטוויטר בתגובות של אנשי תקשורת שקשרו בין הימניות המופגנת של סג"ל לבין הכוונה של התאגיד להיפרד ממנו, והבוקר כבר הצטרפו אליהם בקול פוליטיקאים רבים, ביניהם נפתלי בנט ודוד אמסלם, שלא ויתרו על ההזדמנות להתנגח שוב בתאגיד ולטעון כי צריך לסגור אותו. 

"תמיד שואלים אותי מה יש לי נגד התאגיד, ומדוע לדעתי צריך לסגור אותו לאלתר", צייץ אמסלם. "ההחלטה האומללה של קובלנץ להוריד מהמסך את התוכנית המצוינת של אראל סג"ל וקלמן ליבסקינד, שממשיכה את הנוהל הקבוע להעלים את כל קולות הימין מהתאגיד, מדברת בעד עצמה. יש גבול לכל תעלול!". 

יועז הנדל / צילום: כדיה לוי, גלובס
 יועז הנדל / צילום: כדיה לוי, גלובס

גם שר התקשורת יועז הנדל התייחס לפרשה וצייץ: "העיקרון המנחה שלי הוא תקשורת חופשית, מאוזנת ומגוונת. אני יודע שהגיוון חשוב גם ליו"ר הממשיך גיל עומר. אישית, צר לי שתוכניתם של קלמן וסג"ל יורדת. איני מתערב בלוח השידורים, אבל לתאגיד יש מחויבות ואחריות ציבורית להשמיע כמה שיותר קולות מגוונים, ואני מצפה שיפעל לאור עיקרון זה". 

חדי-העין יבחינו שלהתייחסות של השר השתרבב גם שמו של גיל עומר, יו"ר התאגיד, שההודעה על הארכת כהונתו התקבלה רק אמש. אולי זה מקרה, אבל כבר חשפנו בעבר כי בין עומר למנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ שוררת בחודשים האחרונים מערכת יחסים מקצועית קשה, ולכן מקורבים לו טענו כי בעת גיבוש המועצה החדשה פעל קובלנץ כדי שעומר לא ימונה מחדש לתפקיד היו"ר.

אתמול, עם פרסום שמות חברי מועצת התאגיד החדשה, התברר כי עומר דווקא נשאר בתפקיד לקדנציה נוספת, ועימו עוד חמישה חברים, שמתוכם לפחות ארבעה נחשבים לעומתיים לקובלנץ בחודשים האחרונים.

אבן תופסת את הכיסא - שוב

כאמור העליהום הציבורי עוסק כרגע בהזזתו של סג"ל - לכאורה על רקע פוליטי. הזיכרון הציבורי אולי קצר, אבל אין זאת הפעם הראשונה שבה מתחוללת סערה מסוג זה סביב מהלך של התאגיד מול טאלנט כלשהו והזזתו לכאורה על רקע פוליטי. רק שבפעם הקודמת הייתה זאת העיתונאית לוסי אהריש, שנתפסה כמי שמשלמת מחיר דווקא על זיהויה עם הצד השמאלי של המפה.

כזכור, אהריש נאמה בהפגנת שמאל, ויום למחרת הודיעו לה כי תיאלץ לפנות את מקומה על כיסא המגישה בתוכנית "סוכן תרבות" לצידו של קובי מידן. מי שהתיישבה עליו במקומה הייתה העיתונאית גאולה אבן. כאמו,ר גם הפעם אמורה אבן להתיישב על כיסאו של המגיש שהוזז ולקבל תוכנית אקטואליה יומית במקום "קלמן וסג"ל" שיורדת. 

גאולה אבן / צילום: יח``צ
 גאולה אבן / צילום: יח``צ

שלא לייחוס טוענים מקורבים בתאגיד כי להזזתו של סג"ל יש יותר קשר ל"איתרוג" לו זוכה אבן על-ידי קובלנץ מאשר לדעותיו הפוליטיות. אבן, כזכור, היא רעייתו של הפוליטיקאי גדעון סער, שפרש בשלב כלשהו למענה מהחיים הפוליטיים ושב אליהם בסמוך לבחירות מועד א'. עם חזרתו הודיעה אבן, אז מגישת מהדורת החדשות של "כאן", על פרישתה מהתפקיד.

אבן היא עיתונאית ותיקה ומוערכת, עם קריירה רבת-זכויות משל עצמה, ולכן כשהיא הוחתמה לתאגיד עם הקמתו, היה זה תמורת אחד מחוזי העסקה היקרים ביותר שהיה באפשרות התאגיד להציע.

לאחר פרישתה עבדה אבן בעצימות נמוכה יותר משמעותית - רק לאחר תקופה היא החלה לשדר תוכנית רדיו שבועית, ולאחר מספר חודשים, כשהחלו להתרומם גבות על המשך העסקתה, עלתה לאוויר תוך זמן קצר יחסית התוכנית שלה עם ירון לונדון, שעוררה הרבה סערות תקשורתיות ולבסוף ירדה מהאוויר לאחר שמונה חודשים בלבד.

בתאגיד טוענים כי כישרונה של אבן הוא לא הסיבה היחידה שבעטיה מקפידים לשמור עליה בתאגיד, וזה שקובלנץ מונה בזמנו לתפקיד מנכ"ל החינוכית על-ידי גדעון סער ומערכת היחסים הטובה הנשמרת ביניהם, גם היא איננה בעוכריה.

תהיינה אשר תהיינה הסיבות לכך שאבן קיבלה תוכנית במקום סג"ל, מתגובת מועצת התאגיד עולה כי לפחות להם יש תחושה שהמהלך נעשה כמחטף, תוך ניצול קו התפר בין פיזור המועצה הישנה להכרזה על המועצה החדשה.

אולם השיבוץ החדש הוא לא המהלך היחיד שעשה קובלנץ בהיעדר מועצה שעלול להתפרש כמחטף. למשל - כשמערכת היחסים בין חברי המועצה הקודמת עם קובלנץ כבר הייתה רחוקה מהשיא, דחקו חברי המועצה בקובלנץ (יש שיגידו כפו) לצאת למכרז בחירת משנה למנכ"ל, תוך שהם מגדירים סט יכולות שאמור להיות לבעל תפקיד זה, השונה מסט היכולות אותם רצה קובלנץ. המכרז פורסם, התהליך יצא לדרך, מועמדים הגיעו וקיימו תהליך. אולם ל"גלובס" נודע כי ימים ספורים לאחר פיזור המועצה הוחלט לבטל את המכרז - שלכאורה כאמור כבר היה להיות בעיצומו. המועמדים קיבלו מכתבים רשמיים המבשרים להם על כך, התאגיד הוציא הודעת מינוי לתפקיד דומה - מנהל מטה, ואפיזודת המשנה למנכ"ל הסתיימה.

נזכיר כי אומנם לתאגיד יש גירעון של כ-40 מיליון שקל, שמתוכם קבעה המועצה כי כמחצית נובעות מטעויות ניהוליות, אך בו-זמנית נקבע בהחלטתה כי הצורך בצמצום לא אמור להשפיע על גיוסי כוח-אדם הכרחיים, והמועצה הקודמת ראתה בתפקיד המשנה למנכ"ל גיוס הכרחי.

המהלך של הזזת סג"ל יוצר כאמור גלי הדף שעשויים להציף את התאגיד הרבה מעבר למה שהיה מתוכנן. התאגיד ממילא משמש סדין אדום - מצד אחד לאלה שמתעקשים לראות בו גוף פוליטי (של איזה צד - זה כנראה גם עניין של פוזיציה ושל מהות האירוע התקשורתי האחרון), ומצד שני, לאלה שרוצים להגן עליו, ולו רק בגלל הרצון של הצד השני לפגוע בו.

עד עתה התמקדה תשומת-הלב של הפוליטיקאים במערכות הבחירות התכופות, והעיסוק בתאגיד נדחק לשולי הדברים. אבל המהלך האחרון, ביחד עם גירעון של 40 מיליון שקל ואווירת הצורך בקיצוצים במגזר הציבורי שעלולים להגיע, עשויים להתגלות הפעם כגל אחד גבוה מדי.

מתאגיד השידור "כאן" נמסר בתגובה: "מינוי המשנה למנכ"ל הוצג בפני המועצה היוצאת, שאישרה כי לאור העובדה שמדובר במינוי בכיר, יש להמתין לאישור מועצה חדשה. לוח השידורים ברצועת האקטואליה של 'כאן 11' משתנה בהתאם לשיקולים מקצועיים בלבד, תוך הקפדה על הצגת מגוון דעות וייצוג הולם לכלל האוכלוסייה בישראל, וכעת מצטרפות לרצועה שתי מגישות מצוינות עם תוכניות חדשות".