נטו | ניתוח

נטו דיבידנדים: בשנה וחצי חילקה קבוצת המזון של משפחת עזרא כ-640 מיליון שקל

בעלת השליטה בקבוצת המזון - נאמנות על שמו של עדי עזרא - צברה כ-400 מיליון שקל בדיבידנדים ובמימוש מניות • נטו: "אין בחלוקת הדיבידנד כדי למנוע מהחברה את היכולת לעמוד בהתחייבויותיה"

עדי עזרא / צילום: שוקה כהן
עדי עזרא / צילום: שוקה כהן

קבוצת המזון נטו אחזקות העלתה הילוך בכל הנוגע לחלוקת הדיבידנדים שלה מאז תחילת 2019. לאחר שחילקה דיבידנדים בפחות מ-200 מיליון שקל בסיכום חמש השנים שקדמו לשנה זו (בין 2014 ל-2018), עמד היקף החלוקה של נטו אשתקד על 460 מיליון שקל. אתמול (ב') דיווחה החברה על חלוקה נדיבה נוספת בהיקף של 180 מיליון שקל לבעלי המניות

החלוקה הנמרצת של דיבידנדים על-ידי נטו, בסכום של 640 מיליון שקל בקצת יותר משנה, התחילה לאחר שלפני כשנתיים התפרסמו בתקשורת דיווחים על רצונו של דודי עזרא, בעל השליטה ביצרנית ומשווקת מוצרי המזון, לממש את החזקותיו בחברה. לפרסומים אלה לא ניתן ביסוס מצד החברה, וככל הידוע, לא נרשמה מאז התקדמות בעניין. בינתיים נהנית משפחת עזרא מתמורה אלטרנטיבית שמייצרת לה נטו - עיקרה בדמות חלקה באותם דיבידנדים שמנים.

התמורה המצרפית שייצרה נטו אחזקות  למשפחת עזרא מתחילת 2019, מתקרבת ל-400 מיליון שקל - עיקר הסכום כדיבידנדים כאמור, ויתרתו במכירת מניות על-ידה. משפחת עזרא מחזיקה כיום בכ-47% מהונה של נטו אחזקות, לאחר שבספטמבר 2019 מכרה כ-6% ממניות החברה תמורת קרוב ל-80 מיליון שקל.

ייפוח כוח הצבעה לבן, עדי עזרא

הרוח החיה ואחת הדמויות המרכזיות העומדת מאחורי הצמיחה הנאה בפעילותה של נטו אחזקות כבר שנים ארוכות הוא היו"ר ונשיא החברה, דודי עזרא. עזרא בן ה-70 ביצע לפני כמה שנים מהלכים להעברת השרביט לדור ההמשך, עם העברת תפקיד היו"ר לבנו עדי עזרא והעברת מניותיו בנטו אחזקות לנאמנות שבה עזרא ג'וניור מוגדר כנהנה.

ואולם, תוכניותיו של עזרא להעביר את מושכות החברה לדור ההמשך השתבשו בשנה שעברה, עם התפטרותו העלומה של בנו מתפקיד היו"ר. כך נאלץ האב לחזור ולמלא את התפקיד, אף שבנאמנות למניות השליטה בנטו לא בוצע שינוי, ועדי עזרא ממשיך להיות הנהנה ממנה. במסגרת זו מחזיק עדי עזרא בייפוי כוח "להצביע בשמה של הנאמנות באסיפות כלליות של החברה".

הודעת נטו אחזקות בעניין הדיבידנד אתמול מדגישה כי חלוקתו לא צפויה לפגוע בהתנהלותה השוטפת, והחברה ציינה כי "אין בחלוקת הדיבידנד המוצע כדי למנוע מהחברה את היכולת לעמוד בהתחייבויותיה הקיימות והצפויות". עוד הדגישו בנטו אחזקות כי "החלוקה תשתף את בעלי המניות של החברה ברווחיה ותניב עבורם פירות בגין השקעתם בחברה".

עם זאת, אותה הודעה מספקת עדות נוספת לעלייה באגרסיביות חלוקת הדיבידנדים, כשהחברה מציינת כי נוסף על התמורה ממכירת החזקותיה בחברה-הבת ביכורי השדה דרום, חלק ממקורות הדיבידנד גם יגיעו מ"קווי אשראי המועמדים לחברה על ידי המערכת הבנקאית". בעניין זה, בשוק היו מי שאמרו כי "בתור חברת החזקות, המינוף של נטו לא גבוה, ולא יגדל עכשיו. אין לחברה הרבה חוב, ואת האשראי הבנקאי הם מקבלים בריביות טובות, לנוכח המצב בשוק".

מנגד, היו מי שטענו כי בתקופה של חוסר ודאות כמו בימים אלה, "לא ברור למה הם מוציאים רזרבות ומשתמשים באשראי לכך, במקום להסתייע בו לצמיחה או לשמור על קופת המזומנים שלהם".

הרווח הנקי הרבעוני זינק ב-77%

בעניין התמורה ממכירת ביכורי שדה דרום, הצפויה לשמש גם היא לחלוקת הדיבידנד, כדי להוציא לפועל את מימוש מניות החברה-הבת לשותפיה בפעילות, האחים ששון ואילן שבע, נאלצה נטו אחזקות להתפשר על התמורות בעסקה, שסוכמה לראשונה לפני התפרצות "משבר הקורונה", שהובילה בהמשך לביטולה ולסיכומה בתנאים חדשים. תנאים אלה מבטיחים תמורה של כ-215 מיליון שקל לנטו אחזקות - שעיקרה (200 מיליון שקל) ישולם ב-36 תשלומים חודשיים שווים, באמצעות הלוואת מוכר. הרווח שאותו צופה נטו אחזקות מהמכירה מוערך ב-67 מיליון שקל לפני מס, לעומת רווח של כ-160 מיליון שקל לפני מס שאותו צפתה בתנאי העסקה הקודמים, שהיקפה נקבע אז על כ-300 מיליון שקל.

מוקדם יותר החודש מכרה נטו נכס נוסף - כ-8% ממניות החברה-הבת נטו מלינדה - תמורת כ-90 מיליון שקל, כך שבתוך זמן קצר היא מסכמת מימושים בהיקף מצרפי של יותר מ-300 מיליון שקל, אף שחלק גדול מסכום תמורה זה יתקבל בתשלומים לאורך זמן.

נטו אחזקות עוסקת בייצור, יבוא, שיווק והפצת מוצרי מזון, ובהם בשר, דגים, שימורים, מוצרי מאפה, ירקות ופירות ועוד, וכן מייבאת ומשווקת מוצרי צריכה ביתיים, ובהם מוצרי אלומיניום ונייר, כלים חד-פעמיים מפלסטיק, מגבונים ונרות. הקבוצה מחזיקה בכמה מפעלים, לייצור מוצרי דגים (דלידג), מוצרי מאפה (שלושת האופים), מוצרי בשר (טיבון ויל, ויליגר), שימורים ומוצרי קצפת של המותג ריץ'. מנכ"ל החברה הוא עמי גולדין.

נטו אחזקות נחשבת לאחת מיצרניות ומשווקות המזון הגדולות בישראל, ובסיכום הרבעון הראשון של השנה נהנתה משילוב נסיבות חריג, שכלל את "בהלת הקורונה" שהובילה לצריכת שיא של מזון, תזמון חג הפסח, הרחבת פעילויותיה, וכן עלייה בהכנסות מימון. אלה הובילו את החברה להציג בסיכום רבעוני טיפוס של 33% בהכנסותיה, שהגיעו ל-887 מיליון שקל, לצד קפיצה של 77% ברווח הנקי שלה, שהצטבר ל-46 מיליון שקל.

על רקע ההודעה על חלוקת הדיבידנד וכיוון המסחר הכללי בבורסת תל אביב, טיפסה מניית נטו אחזקות בכ-7% בתוך יומיים, קיזזה את הירידות בה מתחילת השנה ל-11% - וכיום משקפת לחברה שווי של כ-700 מיליון שקל.